Denník N

Instagram skryl počet lajkov. Ako to ovplyvní naše správanie?

Ilustračné foto – Prateek Katyal/unsplash.com
Ilustračné foto – Prateek Katyal/unsplash.com

Tlak na autorov príspevkov a ich duševné zdravie sa zníži.

Autor je behaviorálny konzultant, Mindworx

Šéf Instagramu Adam Mosseri pred šiestimi mesiacmi oznámil, že sa v sociálnej sieti chystajú otestovať novinku – skryť počet ľudí, ktorým sa páči príspevok. Autor príspevku lajky stále uvidí, no jeho sledovatelia už nie.

Sociálna sieť testuje novinku aj na Slovensku.

Tento krok má viesť k bezpečnejšiemu prostrediu a stretol sa s pozitívnymi reakciami viacerých používateľov. Podľa Mosseriho nebudú používatelia cítiť tlak, koľkým ľuďom sa príspevok páči, a nebudú pociťovať negatívne emócie, keď sa im bude zdať tento počet nízky.

Ľudia sa tak viac zamerajú na obsah príspevku ako na počet lajkov, čo prispeje k ochrane duševného zdravia. Ako to však ovplyvní správanie ľudí na Instagrame?

Sociálne schválenie

Návod nám môžu poskytnúť poznatky behaviorálnej ekonómie, konkrétne princíp sociálneho schválenia. Ten znamená, že sa zvykneme [lock“]správať tak, ako sa správajú ostatní. Preto nás napríklad pri výbere hotela na dovolenku ovplyvní, koľko ľudí v ňom už bývalo a pri kúpe notebooku zase to, koľko ľudí si ho už kúpilo, alebo si ho práve prezerá.

Prečo k javu dochádza? Svet je pomerne komplikované miesto, ktoré si vyžaduje často komplexné rozhodnutia. V tomto prípade sa kopírovanie správania ostatných osvedčilo – šetrí nám čas aj energiu. Navyše, ak sa správanie oplatilo ostatným, pravdepodobne sa oplatí aj nám.

Pocity uznania a obľuby

V prípade Instagramu sa teda môže stať, že ľudí ovplyvní počet lajkov, ktorý už príspevok má. Väčší počet môže evokovať sociálne schválenie, čím rastie pravdepodobnosť, že príspevku pridáme aj svoj lajk. Nižší počet lajkov nás od toho môže naopak odradiť. Tiež môžeme priradiť vyšší sociálny status tomu, kto má pod svojimi príspevkami viac lajkov.

Situácia sa zmení aj z pohľadu autora príspevku, čo bola hlavná myšlienka tejto novinky o skrytí lajkov. Ako ľudia totiž túžime po uznaní – vyšší počet lajkov a fakt, že ostatní tento počet lajkov vidia, nám dáva pocit, že zapadáme medzi ostatných a sme obľúbení (forma sociálneho schválenia). Vytvára však veľký tlak na udržanie tejto obľúbenosti.

Zvýšili počet životopisov od uchádzačov

Princíp sociálneho schválenia je v praxi pomerne často využívaný. Konzultačnú firmu Mindworx napríklad oslovila spoločnosť Job Angels so žiadosťou o zvýšenie počtu životopisov, ktoré ľudia cez ich stránku posielajú. Použitých bolo viacero stratégií a behaviorálnych princípov, hlavným z nich však bolo práve sociálne schválenie.

Navrhli sme, aby na stránku s pracovnou ponukou pridali jednoduchú vec – počet ľudí, ktorí už na daný inzerát reagovali. Napriek tomu, že sa riešenie zdá nelogické (ak tam už poslalo životopis veľa ľudí, je nižšia pravdepodobnosť, že ma vyberú), vieme, že sa často logicky nesprávame a v situácii neistoty sa často rozhodneme tak ako ostatní – keď váhame, či životopis poslať, ideme do toho, ak vidíme, že iní ľudia to už spravili.

Použitie sociálneho schválenia zvýšilo počet reakcií o 138 percent a v spojení s ďalšími behaviorálnymi princípmi až o 154 percent.

Tlak na autorov sa zníži

Aký bude dôsledok zmeny na Instagrame? Z behaviorálneho hľadiska je možností hneď niekoľko. Autor príspevku na Instagrame bude stále vidieť počet ľudí, ktorým sa jeho príspevok páči. To môže aj tak spôsobiť negatívnu emóciu, no už len fakt, že to nebudú vidieť ostatní, tento tlak zmierňuje.

Ak sa ľudia budú cítiť v pridávaní príspevkov voľnejšie, počet príspevkov by mohol stúpnuť. Je však možné, že sa zmení aj celkový počet lajkov. Ľudia možno nedajú lajk na príspevok, ktorý by predtým označili. Nebudú tam totiž vidieť, že sa páči už 2 500 ľuďom. Naopak, môžu ho dať na príspevok, pod ktorým by bol predtým počet lajkov oveľa nižší.

Či sa niektorá z týchto predpovedí potvrdí, ukážu výsledky testovania, ktoré práve prebieha. Je však nepochybné, že tlak na autorov a ich duševné zdravie sa zníži.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Behaviorálna ekonómia

Človek

Facebook

Veda

Teraz najčítanejšie