Denník N

Komentátor F1 Eisele: Čaro je v nebezpečenstve, kedysi jazdci nemali ani pásy

Števo Eisele. Foto - archív Š. E.
Števo Eisele. Foto – archív Š. E.

V nedeľu sa uskutoční v Abú Zabí posledná veľká cena tejto sezóny formuly 1. „Najsledovanejšie videá z formuly 1 sú tie z najviac škaredých nehôd, riziko a nebezpečenstvo ju robia príťažlivým,“ hovorí Eisele.

V článku sa dočítate:

  • ako sa stavia formula 1 ku klimatickej zmene,
  • či niekedy uvidíme na trati ženu,
  • že v sedemdesiatych rokoch nemali monoposty ani bezpečnostný pás,
  • čo jazdci jedia.

Je komentovanie F1 iné oproti ostatným športom?

Predstavte si napríklad futbal – dvadsaťdva hráčov a jednu loptu, ktorá je jediným reálnym objektom vášho audiovizuálneho záujmu. Vo formule možno máme dvadsať hráčov, jazdcov, ale pozornosť komentátora sa okrem spisovného rozprávania zameriava na viacero ďalších vecí.

Na aké?

Okrem televízneho záberu napríklad live timing, čiže sledovanie jednotlivých sektorových časov. Potom je našou úlohou vnímať stratégiu tímov, čo si vyžaduje prehľad aj o ďalších paralelných súbojoch, ktoré réžia nemusí dlhé minúty vôbec ukázať. Počas prenosu tiež sledujem sociálne siete, kde zbieram aktuálne reakcie. Komentátor hlavne musí predvídať. A aj keď sa toto všetko darí, niekedy príde nečakaný moment ako havária, trest či dážď, ktorý môže celé preteky zamiešať.

Ako sa stavia ku klimatickej zmene formula 1?

Do roku 2030 chce byť po technologickej stránke uhlíkovo neutrálna, prísne ekologické normy budú musieť dodržiavať organizátori veľkých cien už od roku 2025. Každopádne, je tu niekoľko pochybností. Nevie sa, či bude uhlíkovo neutrálny aj samotný proces výroby monopostov. Vývojová vojna najbohatších tímov sa v ostatných rokoch vedeniu tohto športu naozaj vymkla spod kontroly.

Nepredstavujú ekologické riziko neustále presuny pretekárov?

V tomto smere budú musieť hľadať zodpovedné riešenia. Na každé preteky v Európe sa presúva tristo kam

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie