Denník N

Cez Berlínsky múr, smerom k slobode, ukrytý v najmenšom automobile

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru sa spomína na mnoho príbehov o jeho prekonaní. Krátky film The Small Escape (Útek v malom) hovorí o túžbe po slobode, ale i vynaliezavosti a o konštruktérskych schopnostiach.

V Múzeu Berlínskeho múru na berlínskej ulici Friedrichstrasse sa nachádza tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou aj napriek nepriazni osudu. Na hornom poschodí, hneď vedľa okna s výhľadom na hraničný priechod Checkpoint Charlie, sa nachádza najmenšie vozidlo, ktoré sa použilo na útek: BMW Isetta. Klaus-Günter Jacobi (79) pravidelne sprevádza turistov po múzeu ako sprievodca.

Iba málo ľudí však vie, že Jacobi pozná mnoho pokusov o útek, no okrem toho bol aj autor myšlienky, ako ukryť človeka do malého bublinovitého vozidla a nepozorovane ho previezť cez hranice. Presne tak sa jeho najlepšiemu priateľovi podarilo uniknúť z Východného do Západného Berlína. A tak 30 rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a ultra malé vozidko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má na Youtube už vyše 20 miliónov vzhliadnutí.

Do detailu spracovaný film prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, vymyslel odvážny plán. Na útek malo poslúžiť jeho vozidlo BMW Isetta. Miniatúrne kupé merajúce iba 2,3 metra na dĺžku a 1,4 metra na šírku malo u pohraničných vojakov vzbudiť minimálne podozrenie. Aspoň taký bol zámer. Ešte aj dnes vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do tohto automobilu  mohol ukryť človek. Vozidielko je veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba na sedadlá umiestnené hneď za prednými dverami. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi prestaval BMW vo svojej bývalej cvičnej dielni v mestskej časti Berlin-Reinickendorf. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. Aby vytvoril priestor pre ukrytého pasažiera, vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.

Film The Small Escape ukazuje, ako sa model Isetta zmenilo na únikové vozidlo a ako sa odohral riskantný prechod cez hranice. Napínavý historický príbeh vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a filmový scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde tak vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov. Hraničný priechod spolu s múrom a hraničným pásom vznikli úplne nanovo a vytvorili ťaživú atmosféru, ktorá v priebehu celého filmu narastala, aby vyvrcholila šťastným koncom.

„Od svojho vzniku dodávali automobily ľudstvu pocit slobody a sebaurčenia. Automobily spájajú ľudí. To by sme si mali zapamätať aj pri dnešných úvahách. Film to všetko zdôrazňuje. Na filmový príbeh úteku s BMW Isetta sa možno pozerať aj ako na symbol neoceniteľnej hodnoty, ktorú môžu mať automobil a individuálna mobilita. Všetko je to o slobode, nezávislosti a o snoch. Náš film obdivuje odhodlanie a odvahu ľudí, ktorí stoja za týmto úspešným útekom,” povedal Jens Thiemer, zo spoločnosti výrobcu vozidla.

Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Krátko po prejdení hranice vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí. Dnes vozidlo tvorí súčasť výstavy Múzea Berlínskeho múru. Film The Small Escape následne doplní zbierku exponátov o výnimočných pokusoch o útek.

Film The Small Escape je na Youtube kanále BMW Group. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu sa nachádza rozpovedaný aj na webovej stránke BMW.

BMW Isetta

V povojnovom období sa modelom BMW Isetta podarilo výrobcovi zareagovať na roky ekonomického zázraku a významne prispel k motorizácii mladej Nemeckej spolkovej republiky. Spoločnosť ho získala od talianskeho výrobcu Iso vo forme licenciu na výrobu dvojsedadlového mikroauta s dverami na prednej časti karosérie. Ten mal mnoho prepracovaných detailov, poháňali ho motocyklové motory BMW a označovalo sa ako “Motocoupé”. V 50-tych rokoch to bolo najpredávanejšie vozidlo značky – predalo sa viac ako 160 000 kusov . Neskôr sa s časom požiadavky trhu začali postupne zvyšovať a vznikla potreba na nové malé vozidlá s konvenčnou konštrukciou. Prvý impulz k tomuto kroku dal viedenský importér BMW, automobilový konštruktér a niekdajší automobilový pretekár Wolfgang Denzel. Práve on predstavenstvu prezentoval dvojdverové vozidlo so stupňovitou zadnou časťou, ktoré navrhol taliansky dizajnér Giovanni Michelotti. Vozidlo postavené na platforme pripravenej pre BMW 700 sa prvýkrát predstavilo 9. júna 1959. Do roku 1965 vzniklo viac ako 190 000 týchto vozidiel, čo pre výrobcu znamenalo komerčný úspech a významný zdroj príjmov pre rozvoj.

 

Teraz najčítanejšie