Denník N

Nechcete byť hipster? Možno ste yuccie, otestujte sa

Máte radi mačky aj kaviareň? ideálna príležitosť pre Yuccies otvoriť mačaciu kaviareň, táto je v Oaklande. FOTO – TASR/AP

Odmietanie peňazí a majetku sa zo zmýšľania mladých ľudí akosi vytratilo, už nie sme hipisáci, ktorí pália bankovky, ale voľnomyšlienkarmi by sme chceli ostať tiež. Dá sa zarábať aj tým, že si pritom človek zároveň plní sny a nezatratí ideály?

Zdá sa, že každá generácia má svoje pomenovanie. Mení sa naše zmýšľanie, naše obliekanie, záujmy či činnosti.

Nie tak dávno to boli hipsteri, potom sa objavili yuppies, ktorí si za najdôležitejší cieľ určili zárobok a kariéru. Odmietanie peňazí a majetku sa zo zmýšľania mladých ľudí akosi vytratilo, už nie sme hipisáci, ktorí pália bankovky, ale voľnomyšlienkármi by sme chceli ostať tiež.

Ako však tento oxymoron preniesť do reality? Dá sa zarábať aj tým, že si pritom človek zároveň plní sny a nezatratí ideály?

Young, urban, creative, cultured, intellectual, entrepreneur

Spravte si kvíz. Možno síce tiež nerozumiete tomu, prečo je dobré ľudí kategorizovať pod nejaký spoločný názov, ale aspoň zo zaujímavosti za to stojí. Podľa neho som yuccie (yucky) aj ja.

Baví ma práca, cítim sa kreatívne, nie som úplne „blbá“ a mám nejaké sny a ambície. Nejako takto to zjednodušene funguje, akurát podľa definície yuccies by som mala žiť v metropole a realizovať sa v prostredí miliónových miest s neobmedzenými možnosťami, ako sú napríklad San Francisco či New York.

Ak prižmúrime oči a naše väčšie mestá označíme za takéto prostredie, potom máme yuccies aj my na každom kroku.

Sú to ľudia, ktorí si po viacerých pokusoch nájsť si zamestnanie založili kaviareň, obchod alebo čokoľvek, čo ich baví, tvorivo podnikajú a zároveň si tým zarábajú. Sú to ľudia, ktorí žijú v meste a považujú sa aspoň do istej miery za intelektuálov.

Najlepšie to však opísal Newyorčan David Infante, ktorý sa za yuccie považuje a názov vysvetľuje zľahka: Young Urban Creatives.

Teda Mladí mestskí kreatívci. A naozaj, nielen Bratislava, ale aj iné mestá ako Košice, Prešov či Trenčín ožívajú, mladí ľudia ich napĺňajú peknými miestami, zašitými kultúrnymi centrami, ktoré sa sústredia do kaviarní, kníhkupectiev, sviežej kultúrnej činnosti.

Šanca, že sa mladý západný turista bude cítiť ako doma v našich krčmičkách a dizajnových obchodoch, sa neustále zvyšuje a s najväčšou pravdepodobnosťou má tento pozitívny vývoj na svedomí práve mladá generácia vzdelaných kreatívcov.

Takých, ktorí poznajú mestský priestor, žijú v ňom, vedia, čo k nemu patrí, a vedia aj, čo mu môžu dať tak, aby si vďaka svojej činnosti aj zarobili. Podnikajú a to ich napĺňa, zároveň to nerobia pre seba, ale preto, aby ich životný priestor stál aspoň za niečo.

Ste Yuccies?

Ak vás teda doteraz urážalo, keď vás niekto nazýval hipsterom, tiež však nie ste dieťa generácie Y, ale žijete v mestskom priestore, ktorý zveľaďujete a vďaka tomu sa máte aj dobre, môžete sa pokojne začať nazývať yuccie.

Nie je to taký zvučný výraz ako slovo hipster, s najväčšou pravdepodobnosťou sa ani v rovnakej miere neujme, ale aspoň viete, že už nie ste len taký slobodný, k nikomu neprináležiaci mestský kreatívec. Už pre vás existuje meno. Vymyslel ho newyorský spisovateľ a zamyslenie o svojej generácii zverejnil na serveri Mashable.

„Ako ma nazvať? Som 26-ročný spisovateľ žijúci v Brooklyne, v štvrti, do ktorej sa hrnie čoraz viac ľudí z vysokých vrstiev. Som biely muž s bicyklom s jedným prevodom a fúzmi. Na univerzite som vyštudoval humanitné vedy a mám kopu nápadov, ako by mali veci fungovať,“ píše Infante.

Ďalej hovorí, že ak sa aspoň v jednom z týchto bodov nájdete, pravdepodobne budete ako on. Yuccie.

  • Ste majiteľom viacerých výtlačkov Slobody Jonathana Franzen-a (možno stačí aj jeden)
  • Nemáte rád štvrte, do ktorých sa sťahuje veľa ľudí (len teoreticky), v skutočnosti však milujete bio koláčiky a bývate v takej
  • Chodíte na umelecké hodiny, napríklad divné kurzy maľovania
  • Pracovali ste v banke alebo s financiami
  • Nemáte viditeľné tetovania (kariéra)
  • Máte radi seriály, ktoré sa prestali vysielať, keď ste mali 16 (v USA napríklad Seinfeld)
  • Dostávate víkendové edície novín (New York Times v New Yorku), ale správy nečítate
  • Kopa ľudí vás sleduje na Instragrame, na Twitteri takmer nik

Snom týchto mladých ľudí je zbohatnúť alebo aspoň dobre zarobiť. Zároveň si však chcú zachovať kreatívnu autonómiu. Ide o deti, ktoré sa narodili ako generácia Y, v 80 až 90. rokoch, v pohodlných predmestiach v časoch spoločenských zmien, dostali dobré vzdelanie a sú presvedčení o tom, že každý si nielen zaslúži mať sny a plniť si ich, ale aj z nich profitovať.

Teraz najčítanejšie