Boli presvedčení, že urobili prevratný objav, no nevšimli si štúdiu spred päťdesiatich rokov

Prvé nepriame pozorovanie neutrína v roku 1970. Od tej doby sa počíta a počíta. Foto – Argonne National Laboratory

Aktualizované 6. 12. o 10.15 h: Metódu, ako vypočítať vlastné vektory z vlastných čísel, s ktorou tento rok prišla trojica fyzikov z chicagskeho Fermilabu, opísal už v roku 1966 profesor Robert C. Thompson. Na svojom blogu to uviedol jeden zo spoluautorov štúdie Terence Tao a spolu so svojimi kolegami publikoval opravenú štúdiu.

Dnešní vedci málokedy objavia niečo úplne mimo oblasti svojej špecializácie. Trojica teoretických fyzikov pracujúcich v chicagskom Fermilabe však verila, že sa im to podarilo a so „svojím objavom“ vzbudili vo svete pozornosť. Napokon to bolo všetko inak.

„Stále čakám, že jedného dňa dostanem email, v ktorom mi niekto napíše: Keď sa pozriete na ten a ten obskúrny článok od Cauchyho, nájdete to v treťom dodatku ako poznámku pod čiarou,“ povedal pre vedecký časopis Quanta Magazine Stephen Parke, vedúci trojice fyzikov, a opisoval niečo, čo považovali za veľký objav.

Je to pocit, ktorému sa zrejme nedá vyhnúť. Augustin Louis Cauchy bol jedným z najvýznamnejších matematikov predminulého storočia. Článkov (a dodatkov a poznámok pod čiarou) napísal naozaj veľa a okrem iného založil odbor, ktorého sa týka objav, s ktorým prišiel Parke a jeho spolupracovníci Peter Denton a Si-ning Čang – teóriu determinantov a matíc.

Odbor, ktorého základy boli doteraz považované za jasné, prehľadné a dokonale zmapované.

Lenže Parkeove obavy sa naplnili. Napokon to nebol Augustin Louis Cauchy, ale americký matematik Robert C. Thompson, kto metódu výpočtu vlastných vektorov z vlastných čísel opísal už v roku 1966. Na svojom blogu to začiatkom týždňa uviedol profesor Terence Tao z Kalifornskej univerzity, ktorý objav trojice podporil matematickým dôkazom.

Tao s kolegami tak museli svoju prevratnú štúdiu celú prepracovať. Objav, na ktorý nezávisle od seba prišli Thompson aj fyzici z Fermilabu, je však natoľko zaujímavý, že by bola škoda, ak by sme si o ňom nepovedali viac.

Škatuľka s výpočtom

Často je užitočné pozerať sa na matematické operácie ako na škatuľky, do ktorých na jednej strane vhodíte vstupnú hodnotu a na druhej vám vypadne výstupná. Do škatuľky nazvanej „trojnásobok“ vhodíte štvorku a vypadne dvanástka. Do škatuľky „otoč znamienko“ vhodíte jednotku a vypadne mínus jedna. A tak ďalej.

V Cauchyho dobe začali matematici bežne používať zložitejšie objekty ako samotné čísla, a preto potrebovali škatuľky, do ktorých by sa dali vhodiť.

Asi najužitočnejším z takýchto objektov je vektor. To nie je nič iné ako skupina

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.