Denník N

Parkovacia cykloveža a nové cyklotrasy. V Trnave sa bicykluje lepšie ako v Bratislave, takmer ako vo Viedni

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V Trnave sa počas pôsobenia primátora Petra Bročku zdvojnásobil počet cyklotrás na viac ako 20 kilometrov, naprojektovaných je ďalších 25.

Keď sa pred piatimi rokmi stal Peter Bročka primátorom Trnavy, uspel aj vďaka dôrazu, ktorý kládol na zlepšenie cyklodopravy v meste. Rýchlo získal povesť hipstera, ktorý do práce jazdí na bicykli, ukazoval sa tak aj v predvolebných videách.

Tvrdí, že počas prvého volebného obdobia sa pri budovaní cykloinfraštruktúry stretával s odporom poslancov, ktorí boli vyslovene proti cyklotrasám. „Považovali ich za vyhodené peniaze. To je v kontexte západnej Európy a rozvinutých krajín šialené,“ hovorí Bročka.

S primátorom Trnavy sme na bicykloch prešli mestom 12,5 kilometra, aby sme zistili, ako sa po meste jazdí po uplynutí prvej štvrtiny jeho druhého mandátu.

„Každý rok sa bojím jazdiť menej. Naši hlavní zákazníci už sú rodiny s deťmi. Rodičia deti vezú v sedačkách alebo ich učia bicyklovať po bezpečnej cyklotrase smerom do rekreačnej zóny, kam sa dostaneme aj my,“ hovorí trnavský primátor Bročka.

Nachádzame sa v historickom centre mesta pár metrov od jeho kancelárie na mestskom úrade. V nasledujúcich minútach nás zavedie najprv na železničnú a autobusovú stanicu, odtiaľ do rekreačnej okrajovej časti mesta, po hlavnej cyklomagistrále na druhý okraj mesta a jazdu zakončíme na rovnakom mieste, z ktorého sme vyrazili.

Počas jazdy sa drvivú väčšinu času budeme presúvať po segregovaných cyklochodníkoch alebo v zónach zmiešaného pohybu spolu s chodcami.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Na pešej zóne pešo

Primátor nám pred jazdou odblokuje mestské elektrobicykle, ktoré by sme si ako cezpoľní za normálnych okolností nedokázali požičať.

„Je nevyhnutné podpísať zmluvu na mestskom úrade, vytvára to však bezpečnejší vzťah medzi užívateľom a mestom,“ vysvetľuje a dodáva, že sa tak znižuje riziko, že bicykle nájdu v jazere, ako sa to dialo napríklad aj v Bratislave po zavedení zdieľaných bicyklov Slovnaft BAjk.

Trnavské mestské bicykle nie sú závislé od stojanov, po ukončení jazdy ich môžete nechať kdekoľvek. Nájdete ich pomocou mobilnej aplikácie. Trnava má momentálne k dispozícii 81 elektrobicyklov, každý z nich má hodnotu 2200 eur.

Z centra mesta smerujeme na železničnú stanicu. Priamo na námestí však na elektrobicykle ešte nemôžeme nastúpiť. Kým cyklisti môžu po pešej zóne jazdiť rýchlosťou do 5 km/h, tí na elektrobicykloch

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko, Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie