Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Prečo vraj konzervatívci nie sú zábavní a nevedia robiť politickú satiru

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a žurnalistike. Dnes v ňom okrem iného nájdete:

  • Prečo sa americké relácie pre konzervatívcov a liberálov tak veľmi líšia.
  • Sledovanie konšpirácií na YouTube vraj kleslo o 70 percent.
  • Nové slovenské podcasty.
  • Víťaz a porazený týždňa, titulka týždňa.

„Má satira liberálne predsudky? Isteže. Satira má liberálne psychologické predsudky,“ myslí si americká profesorka Dannagal Goldthwaite Young, ktorá prišla s originálnym vysvetlením, prečo sa politické televízne relácie pre liberálov a konzervatívcov tak veľmi líšia.

Naša psychológia podľa nej určuje, ako sa vo svete orientujeme, aký obsah sa nám páči a aké médiá si vyberáme.

Výskumy ukazujú, že liberáli a konzervatívci sa líšia v tom, ako reagujú na hrozby. „Konzervatívci, ktorí sú náchylnejší k sledovaniu hrozieb, majú nižšiu toleranciu k neistote a nejednoznačnosti,“ píše Youngová, ktorej v týchto dňoch vychádza vo vydavateľstve Oxford University Press kniha s názvom Irony and Outrage.

„Konzervatívci (najmä sociálni a kultúrni konzervatívci) si cenia efektívnosť a jasnosť. Dávajú prednosť poriadku, hraniciam a inštinktu,“ píše Youngová v článku pre NiemanLab. Aj preto podľa nej uprednostňujú poučný obsah „zameraný na hrozby, ktorý neponecháva žiadne pochybnosti o tom, čoho by sa mali diváci báť a koho za to môžu viniť“. To je dôvod, prečo podľa Youngovej americkí konzervatívci v televízii uprednostňujú vyhranené názorové relácie, napríklad Hannity.

Naopak, liberáli sa vraj menej sústredia na hrozby, vedia sa skôr zžiť s nejednoznačnosťou a neistotou, sú otvorenejší experimentom. Aj preto im je vraj bližšia politická satira, napríklad Last Week Tonight with John Oliver.

Obsah a formát liberálnej satiry a konzervatívnych televíznych prejavov vytvárajú dojem, že ide o dva úplne odlišné žánre. Podľa Youngovej sú to však

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Svet

Teraz najčítanejšie