Denník N

Premotivovaní rodičia vychovávajú deti ako rastliny v skleníkoch

Ilustračné foto - Flickr.com
Ilustračné foto – Flickr.com

Pedagogička si pamätá aj rodičov, ktorí ukazovali kartičky s písmenkami svojmu dieťaťu, ktoré ešte nemalo ani jeden rok.

Pred časom mi jedna známa rozprávala, ako na súkromných hodinách angličtiny, na ktoré vozí svojich školákov, zvykla stretávať aj mamu s ani nie dvojročným dieťaťom. Myslela si, že je to priateľka učiteľovej manželky alebo príbuzná či suseda. Neskôr zistila, že dieťa má presne rok a pol a chodí tam na hodiny. Tie spočívajú v tom, že učiteľ hovorí na dieťa 45 minút po anglicky. Rodičia sú presvedčení, že sa tak učí cudzí jazyk.

Možno takých rodičov poznáte aj vy. Iste nie so zlým úmyslom, skôr s túžbou čo najlepšie pripraviť dieťa na svet očarený úspechom a výkonnosťou tlačia príliš na pílu. Deti posielajú na krúžky už v predškolskom veku, hoci na ne nemajú kognitívne ani emocionálne kapacity, dávajú ich hrať na nástroje, ktoré nevedia ani poriadne uchopiť, či na športy, na ktoré nie sú ešte fyzicky pripravené, zapisujú ich do škôlok ponúkajúcich „extra“ vzdelávacie aktivity.

Pozor, tu nehovoríme o organizovaných voľnočasových aktivitách pre menšie deti s jednoduchými cieľmi – vyjašiť sa, byť vonku, stretnúť sa s priateľmi, niečo nové sa nenásilne naučiť a očakávaniami primeranými veku, ale o vážnych „projektoch“.

Deťom, ktorých rodičia sa rozhodli „urýchliť“ ich vzdelávanie či predčasne nadmerne rozvíjať jednu sféru znalostí alebo schopností (hudba, šport, matematika, jazyky), sa hovorí skleníkové.

„Musíme si vysvetliť, že skleníkové deti nemožno zamieňať s nadanými deťmi, hoci sa nedá povedať, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie