Sú drahšie, väčšie, špinavšie, no zamilovali si ich aj Slováci. Popularita SUV-čok škodí klíme
Takmer každé druhé predané auto na planéte je SUV. „Využívať ho len na jazdu v meste je blbosť,“ hovorí Rasťo Chvála.
Boj za globálne znižovanie emisií má jeden trojpísmenový problém, o ktorom sa až tak veľmi nehovorí. Volá sa SUV.
Za posledné roky si športové úžitkové vozidlá (SUV) ľudia zamilovali. V súčasnosti tvoria globálne skoro 40 percent nových predaných áut.
Keď o tom nedávno robili analýzu ľudia z Medzinárodnej agentúry pre energiu, prekvapila ich jedna vec. Mysleli si, že nárast SUV-čok sa bude týkať len niekoľkých krajín. Zistili však, že súčasný boom predaja týchto áut je globálny.
SUV sú dlhodobo populárne v Spojených štátoch, kde tvoria polovicu všetkých nových áut. V Európe je to tretina. V Číne (42 percent) sa takéto vozidlá považujú za symbol bohatstva a statusu. V Indii si tiež môže čoraz viac ľudí dovoliť SUV a mierny nárast vidno dokonca aj v Južnej Afrike.
Ešte v roku 2010 bolo na celom svete len 35 miliónov takýchto vozidiel, teraz ich je 200 miliónov. Pre porovnanie: osobných elektromobilov je 5 miliónov.
V roku 2010 tvorili SUV 18 percent z predaja nových áut, teraz je to necelých 40 percent. „Je to všade. Deje sa to v Európe, v Číne, dokonca aj v rozvíjajúcich ekonomikách, miestami v Afrike,“ povedala pre Wired jedna z autoriek správy Laura Cozziová.
Emisie vyššie o štvrtinu
V čom je problém? Bežné SUV vozidlo má vyššiu spotrebu ako osobné auto v podobnej kategórii. Produkuje teda aj viac emisií CO2.
„SUV je väčšie, ťažšie a menej aerodynamické ako bežný hatchback, prípadne sedan,“ vysvetľuje základnú fyziku pre Denník N Florent Grelier z európskej organizácie Transport and Environment, ktorá lobuje za zelenú dopravu.
Podľa ich nedávnej štúdie priemerné SUV jazdiace v EÚ vyprodukuje