Denník N

Kráľ s koňom vo vode a Goya v utečeneckom tábore. Prado dalo klimatickú krízu do obrazov

Originál maľby a jej úprava pre kampaň. Foto - Museo del Prado a World Wildlife Fund.
Originál maľby a jej úprava pre kampaň. Foto – Museo del Prado a World Wildlife Fund.

Upravené umelecké diela sú súčasťou kampane počas klimatického samitu v Madride, ktorá zobrazuje stav planéty, ak teplota vystúpi o kritické dva stupne.

Ako by vyzerali majstrovské diela, keby ukazovali hrozby klimatickej krízy? Madridské múzeum Museo del Prado vybralo štyri slávne maľby zo svojej zbierky a v spolupráci so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF) ich upravilo tak, aby poukazovali na aktuálne zmeny, ku ktorým dochádza vplyvom klimatických zmien.

Ich spoločná iniciatíva nesie názov „+1,5 °C Lo Cambia Todo“, teda v preklade +1,5 °C všetko mení. Tým odkazujú na kritický nárast teploty, ktorý stanovili vedci pre planétu a neočakávané zmeny, ktoré by spôsobila.

Kampaňou chcú jej autori upozorniť svetových politikov na práve prebiehajúcom Klimatickom samite OSN v Madride, aby prijali opatrenia, ktoré zamedzia otepleniu globálnej klímy o 1,5 °C do konca tohto storočia.

„Múzeum Prado a WWF použili umenie ako univerzálny jazyk, ktorý šokujúcim a novým spôsobom vysvetľuje škody spôsobené zvýšením teploty na Zemi,“ uvádza stránka madridského múzea.

Vyschnuté rieky aj moria

V rámci originálnej kampane vybrali zo zbierky múzea obrazy Joachima Patinira, Francisca Goyu, Joaquína Sorolla a Diega Velázqueza. Maľby upravili fotomontážou tak, aby upozornili na ekologické problémy pre globálne otepľovanie.

Výjavy ukazujú možnú budúcu a v niečom už aj súčasnú realitu pochopiteľným a výstižným spôsobom.

Javier Solana, predseda kráľovskej správnej rady múzea Prado, podľa denníka El País uviedol, že „pre múzeum predstavuje tento projekt príležitosť pokračovať v umení a jeho hodnotách v službách spoločnosti. Symbolická hodnota majstrovských diel a impozantná umelecká rekreácia, ktorú predstavujeme s WWF, je vynikajúcim spôsobom, ako všetkým a najmä mladým generáciám odovzdať, čo je skutočne dôležité v tomto boji proti zmene klímy.“

Jednému z najväčších problémov môže čeliť planéta vplyvom zvyšujúcej sa hladiny morí a oceánov. Na to upozorňuje maľba od Velázqueza, ktorá zobrazuje španielskeho kráľa Filipa IV. Na origináli síce hrdo cvála na koni, v upravenej maľbe zmenili jeho výraz tváre aj postoj koňa.

Diego Velázquez, Felipe IV a Caballo (1635-36)

Na extrémne sucho zas odkazuje maľba Joachima Patinira s názvom Prechod po rieke Styx. Grécky boh Cháron pôvodne pláva na rieke, ktorá však v upravenej verzii vyschla. To má ilustrovať vplyv extrémneho sucha na rieky a úrodu. Rovnako sa totiž v zmenenej verzii mení okolie rieky, ktoré je na rozdiel od originálu obklopené vyschnutými kríkmi.

Joachim Patinir, El Paso de la laguna Estigia (c. 1515-1524)

Veľavravný je aj obraz od Francisca de Goya s dvoma ženami z názvom Slnečník. Kým pôvodná maľba ich zobrazuje

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie