Denník N

Kto je obeťou Me Too? Komik Louis CK to určite nie je

Louis CK.
Louis CK.

Slávny americký komik Louis CK, ktorý sa vlani stal súčasťou obvinení zo sexuálneho obťažovania, vystúpil v Bratislave. Má ešte nárok robiť si žarty z masturbovania?

Louis, milujeme ťa, zneli podporné výkriky vypredanou sálou Istropolisu. Minulý týždeň v Bratislave vystupoval Louis CK, americký komik, ktorý ešte pred dvomi rokmi vypredával Madison Square Garden.

Špička svetového stand-upu sa na tomto mieste ocitla po kariérnych turbulenciách, ktoré v roku 2017 prinieslo hnutie Me Too. Komika na vrchole kariéry obvinilo päť žien z toho, že sa pred nimi obnažoval a masturboval. CK priznal pravdivosť obvinení a následne s ním viaceré spoločnosti rozviazali spoluprácu na filmových a televíznych projektoch. Po necelom roku v ústraní začal opäť vystupovať v kluboch a súčasťou jeho návratu bola koncom novembra aj zastávka na Slovensku.

Obe bratislavské predstavenia boli beznádejne vypredané a na sociálnych sieťach ich nasledovali pochvalné a povzbudzujúce reakcie vrátane predstaviteľov lokálnej stand-up scény. Zaslúži si Louis CK našu podporu a povzbudenie? Myslím, že ešte nie a pokúsim sa vysvetliť prečo.

Louisovo mlčanie alebo Kto mlčí, ten svedčí?

O masturbačných záľubách komika sa v stand-upovej komunite hovorilo už roky, sám CK ich ešte dva mesiace pred zverejnením výpovedí žien odbíjal ako nepodstatné klebety.

Keď nakoniec po publikovaní článku v New York Times v novembri 2017 vydal stanovisko, v ktorom potvrdil pravdivosť opisovaných situácií, časť spoločnosti oceňovala, že ako jeden z mála obvinených v podobných škandáloch nič nezatĺkal.

Iným, naopak, prekážalo, že v celom vyjadrení ani raz jasne neformuloval žiadosť o prepáčenie, zato štyrikrát spomínal, ako veľmi je vo svojom odbore obdivovaný.

Ďalšiu kritiku si zaslúžil, keď sa napriek svojmu vyjadreniu, že sa chystá “dlhý čas byť ticho a predovšetkým počúvať”, už po desiatich mesiacoch vrátil na pódiá svojej domácej scény v New Yorku. Nahrávky, ktoré z jeho comebackových vystúpení unikli, vyvolali pohoršenie a tak nečudo, že sa komik rozhodol svoj nový materiál cizelovať na periférii komediálneho sveta a momentálne brázdi Európu s bezpečnostne nepriestreľnými opatreniami (okrem uzamknutia telefónov v špeciálnych obaloch je na podujatiach zakázané používať aj akékoľvek iné formy záznamu vrátane pera a papiera).

Ako prekračovať hranice inteligentne

Ak chcete vytvoriť hodinový stand-upový špeciál, znamená to, že predtým musíte stráviť hodiny a hodiny rozprávaním vtipov pred živým publikom.

To vám dáva spätnú väzbu, ktoré pointy fungujú, čo treba zmeniť a čo celkom vynechať. Komik či komička sú v tomto tvorivom procese nanajvýš zraniteľní – podstatnú časť ich práce tvorí práve prekračovanie tabu a otváranie kontroverzných tém. Dobrá komédia vyslovuje nevysloviteľné a núti pozrieť sa aj na miesta, od ktorých bežne odvraciame zrak, či prehodnotiť postoj, ktorý považujeme za samozrejmý a nemenný. Pomenovávaním toho, čo sa nachádza za hranicou slušnosti, môžeme lepšie porozumieť sami sebe a mechanizmom, na ktorých je založená naša spoločnosť.

Louis CK právom patrí k absolútnej špičke – vo svojich stand-upoch prekračuje túto hranicu so vzácnou inteligenciou. Veci, ktoré hovorí, možno klasifikovať ako príšerné, nechutné či prinajmenšom cynické. Zároveň však mali jasný morálny kompas a slúžili na (seba)spytovanie, prečo sú tieto cynicky príšerné nechutnosti našou súčasťou.

Nie je teda celkom fér potajomky nahrávať standupové vystúpenia a analyzovať vytrhnuté kúsky viac či menej podarených vtipov. V každom prípade sa CK väčšiny tých najvášnivejšie diskutovaných vzdal a publikum v Bratislave sa tak mohlo pohoršovať nad prevažne čerstvými kusmi. Nechýbalo množstvo drsných konštatovaní týkajúcich sa rasy či inak znevýhodnených ľudí, no v týchto oblastiach si netrúfam hodnotiť ich primeranosť (hoci v každom prípade boli značne vypointovanejšie ako uniknuté nepodarené vtipy o obetiach masových strelieb či transrodových osobách).

Ako najslabšie miesto aktuálneho materiálu tak vnímam práve tému, ktorej sa nedalo vyhnúť – samotný masturbačný škandál.

Je to len úchylka?

Masturbácia je motívom, ktorý sa v tvorbe CK objavuje opakovane a je nepredstaviteľné, že by sa komik v novom materiáli k danému škandálu nevyjadril, výsledná forma je však sklamaním.

Hneď na úvod zaznie otázka, aký rok malo publikum a celý večer je pretkaný odkazmi na to, že komik si prešiel peklom (inak by sa, prirodzene, ani neocitol v rozpadajúcom sa kulturáku niekde na predmestí Viedne).

Napriek viacerým náčrtom toho, aký dosah mal škandál na jeho život,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie