Kto je obeťou Me Too? Komik Louis CK to určite nie je
Slávny americký komik Louis CK, ktorý sa vlani stal súčasťou obvinení zo sexuálneho obťažovania, vystúpil v Bratislave. Má ešte nárok robiť si žarty z masturbovania?
Louis, milujeme ťa, zneli podporné výkriky vypredanou sálou Istropolisu. Minulý týždeň v Bratislave vystupoval Louis CK, americký komik, ktorý ešte pred dvomi rokmi vypredával Madison Square Garden.
Špička svetového stand-upu sa na tomto mieste ocitla po kariérnych turbulenciách, ktoré v roku 2017 prinieslo hnutie Me Too. Komika na vrchole kariéry obvinilo päť žien z toho, že sa pred nimi obnažoval a masturboval. CK priznal pravdivosť obvinení a následne s ním viaceré spoločnosti rozviazali spoluprácu na filmových a televíznych projektoch. Po necelom roku v ústraní začal opäť vystupovať v kluboch a súčasťou jeho návratu bola koncom novembra aj zastávka na Slovensku.
Obe bratislavské predstavenia boli beznádejne vypredané a na sociálnych sieťach ich nasledovali pochvalné a povzbudzujúce reakcie vrátane predstaviteľov lokálnej stand-up scény. Zaslúži si Louis CK našu podporu a povzbudenie? Myslím, že ešte nie a pokúsim sa vysvetliť prečo.
Louisovo mlčanie alebo Kto mlčí, ten svedčí?
O masturbačných záľubách komika sa v stand-upovej komunite hovorilo už roky, sám CK ich ešte dva mesiace pred zverejnením výpovedí žien odbíjal ako nepodstatné klebety.
Keď nakoniec po publikovaní článku v New York Times v novembri 2017 vydal stanovisko, v ktorom potvrdil pravdivosť opisovaných situácií, časť spoločnosti oceňovala, že ako jeden z mála obvinených v podobných škandáloch nič nezatĺkal.
Iným, naopak, prekážalo, že v celom vyjadrení ani raz jasne neformuloval žiadosť o prepáčenie, zato štyrikrát spomínal, ako veľmi je vo svojom odbore obdivovaný.
Ďalšiu kritiku si zaslúžil, keď sa napriek svojmu vyjadreniu, že sa chystá “dlhý čas byť ticho a predovšetkým počúvať”, už po desiatich mesiacoch vrátil na pódiá svojej domácej scény v New Yorku. Nahrávky, ktoré z jeho comebackových vystúpení unikli, vyvolali pohoršenie a tak nečudo, že sa komik rozhodol svoj nový materiál cizelovať na periférii komediálneho sveta a momentálne brázdi Európu s bezpečnostne nepriestreľnými opatreniami (okrem uzamknutia telefónov v špeciálnych obaloch je na podujatiach zakázané používať aj akékoľvek iné formy záznamu vrátane pera a papiera).
Ako prekračovať hranice inteligentne
Ak chcete vytvoriť hodinový stand-upový špeciál, znamená to, že predtým musíte stráviť hodiny a hodiny rozprávaním vtipov pred živým publikom.
To vám dáva spätnú väzbu, ktoré pointy fungujú, čo treba zmeniť a čo celkom vynechať. Komik či komička sú v tomto tvorivom procese nanajvýš zraniteľní – podstatnú časť ich práce tvorí práve prekračovanie tabu a otváranie kontroverzných tém. Dobrá komédia vyslovuje nevysloviteľné a núti pozrieť sa aj na miesta, od ktorých bežne odvraciame zrak, či prehodnotiť postoj, ktorý považujeme za samozrejmý a nemenný. Pomenovávaním toho, čo sa nachádza za hranicou slušnosti, môžeme lepšie porozumieť sami sebe a mechanizmom, na ktorých je založená naša spoločnosť.
Louis CK právom patrí k absolútnej špičke – vo svojich stand-upoch prekračuje túto hranicu so vzácnou inteligenciou. Veci, ktoré hovorí, možno klasifikovať ako príšerné, nechutné či prinajmenšom cynické. Zároveň však mali jasný morálny kompas a slúžili na (seba)spytovanie, prečo sú tieto cynicky príšerné nechutnosti našou súčasťou.
Nie je teda celkom fér potajomky nahrávať standupové vystúpenia a analyzovať vytrhnuté kúsky viac či menej podarených vtipov. V každom prípade sa CK väčšiny tých najvášnivejšie diskutovaných vzdal a publikum v Bratislave sa tak mohlo pohoršovať nad prevažne čerstvými kusmi. Nechýbalo množstvo drsných konštatovaní týkajúcich sa rasy či inak znevýhodnených ľudí, no v týchto oblastiach si netrúfam hodnotiť ich primeranosť (hoci v každom prípade boli značne vypointovanejšie ako uniknuté nepodarené vtipy o obetiach masových strelieb či transrodových osobách).
Ako najslabšie miesto aktuálneho materiálu tak vnímam práve tému, ktorej sa nedalo vyhnúť – samotný masturbačný škandál.
Je to len úchylka?
Masturbácia je motívom, ktorý sa v tvorbe CK objavuje opakovane a je nepredstaviteľné, že by sa komik v novom materiáli k danému škandálu nevyjadril, výsledná forma je však sklamaním.
Hneď na úvod zaznie otázka, aký rok malo publikum a celý večer je pretkaný odkazmi na to, že komik si prešiel peklom (inak by sa, prirodzene, ani neocitol v rozpadajúcom sa kulturáku niekde na predmestí Viedne).
Napriek viacerým náčrtom toho, aký dosah mal škandál na jeho život,