Denník N

Spot Smeru má dva problémy: Dieťa fajčí marihuanu a nápad ukradnutý z Izraela

Reprofoto - Facebook Smer-SD
Reprofoto – Facebook Smer-SD

Odborníci z reklamy nepovažujú za vhodné zneužívať deti na politickú reklamu. Smer ju, navyše, odkopíroval od izraelskej agentúry Arona Shaviva, ktorá teraz zvažuje žalobu.

„Miško Truban, to ako vyzeráš? To sa nehanbíš prísť takto ráno do škôlky zhulený?“ pýta sa v novom reklamnom spote bývalý premiér Robert Fico (Smer) malého školáka, ktorý vo videu poťahuje z veľkej napodobeniny marihuanového džointa.

Predseda Smeru vo videu kritizuje opozičných lídrov. Miroslava Beblavého (Spolu) za to, že v SDKÚ zostal aj po kauze Gorila, Andreja Kisku (Za ľudí) za obchody s pozemkami, Igora Matoviča (OĽaNO) za klamstvá, Richarda Sulíka (SaS) a Borisa Kollára (Sme rodina) za styky s mafiánom Marianom Kočnerom a Alojza Hlinu (KDH) za to, že sa oháňa krížom.

Koaliční partneri Smeru Andrej Danko (SNS) a Béla Bugár (Most-Híd) sa do videa nedostali, mimo pozornosti ostal aj Marian Kotleba (ĽSNS).

To, že video nie je pôvodným nápadom a ide len o napodobeninu videa použitého v Izraeli, si ľudia všimli už v stredu niekoľko hodín po jeho zverejnení.

Video však okrem témy dodržiavania autorských práv otvára aj otázku, či je etické v politickej kampani využívať detských hercov, najmä ak napodobňujú fajčenie marihuany.

Etickosť reklám posudzuje Rada pre reklamu. Jej predsedníčka Eva Rajčáková však vysvetľuje, že ich etický kódex sa nevzťahuje na politické reklamy, a preto sa k spotu Smeru nevyjadria. „Nie je úlohou Rady pre reklamu eticky regulovať politickú súťaž,“ odpovedá Rajčáková.

Rada pre reklamu by sa k politickému spotu vyjadrila, len ak by prezentovala aj nejaký produkt, a stala sa tak súčasťou hospodárskej súťaže. Etický kódex reklamy sa okrem politických kampaní nevzťahuje ani na referendové kampane.

Spýtali sme sa teda odborníkov z reklamy, nech nám povedia, či je podľa nich reklama etická a vhodná, a svoje vysvetlenie reklamy poskytol aj Ficov Smer.

Je to neetické, takéto zadanie by odmietli

Kreatívny riaditeľ z agentúry Mark BBDO Vlado Slivka považuje deti v reklame za silný nástroj, a tak k nim treba  pristupovať zodpovedne. „V tejto reklame a v celej kampani Smeru sa o zodpovednosti dosť hovorí, ale výsledné video je presným opakom. Výsledkom je ešte väčšia radikalizácia spoločnosti a znechutenie nad súčasnou situáciou,“ vysvetľuje Slivka.

Čuduje sa, že video Smeru je možné šíriť na Facebooku, pretože podľa neho nemusí spĺňať normy tejto sociálnej siete, keďže zobrazuje neplnoleté dieťa fajčiace joint.

„Na tejto reklame je neetické nielen zneužitie tých detí, ale aj osobné útoky s konkrétnymi menami a priezviskami opozičných politikov. Zdá sa, že sa autori rozhodli ísť cestou účel svätí prostriedky,“ hovorí Slivka.

Kritický je k reklame aj Peter Darovec, kreatívny riaditeľ agentúry Istropolitana Ogilvy. „V tomto konkrétnom prípade to podľa mňa v poriadku nie je,“ hovorí. Vie si pritom predstaviť reklamu, v ktorej by dieťa hralo človeka omámeného drogou a bolo by to v poriadku, to by však muselo ísť o úplne iný kontext. „Napríklad v prípade sociálnej komunikácie upozorňujúcej na vážny spoločenský problém,“ vysvetľuje.

České ministerstvo zdravotníctva na jeseň spustilo kampaň proti pitiu alkoholu s názvom „Nepít je normální“. V jednom z troch spotov zobrazuje deti vo veku asi trinásť rokov, ako sa na oslave hecujú piť alkohol, až kým jeden z nich neodpadne a musia privolať pomoc dospelých.

Darovec tvrdí, že ak by mu dal jeho klient zadanie nakrútiť túto reklamu s dieťaťom fajčiacim maketu jointu, nezobrali by to.

Psychiater Michal Patarák, ktorý je aj vedeckým sekretárom Sekcie drogových závislostí Slovenskej psychiatrickej spoločnosti, považuje takúto reklamu za nevhodnú.

„Evidentne je tam použitá maketa, napriek tomu je to maketa, ktorá upriamuje pozornosť na používanie u nás nelegálnej psychoaktívnej látky, a to v rukách dieťaťa, čo považujem za vyslovene nevhodné,“ hovorí.

Fico v rozhovore pre Pravdu povedal, že sa na videu s deťmi „riadne zabával“ a dúfa, že sa na videu rovnako dobre zabávajú aj tí, ktorí sú v ňom spomenutí. „Verím, že to neberú smrteľne vážne, pretože to je taká politická nadsázka, taký je život,“ povedal. Deti mu v politickej reklame neprekážajú. „Všetko je po právnej stránke zabezpečené, všetky právne veci sú garantované,“ vyhlásil.

Dieťa fajčiace marihuanu je menší prešľap než Trubanovo vystúpenie pred študentmi, zareagoval na otázky Denníka N hovorca Smeru Ján Mažgút v narážke na niekoľko rokov staré vystúpenia súčasného lídra PS pred vysokoškolákmi. „Je lepšie ukázať (len) falošnú cigaretu ako hovoriť o pozitívnych účinkoch tvrdých drog na prednáške deťom v škole,“ napísal a dodal, že v Smere veria, že „naši opoziční politici budú rovnako zodpovední, keď vyrastú“.

Je to nevkusné, ale nie je to škandál

Martin Bajaník z agentúry Pekne a dobre dieťa fajčiace marihuanu vo videu nepovažuje za škandál. „Tá reklama je tak trochu nevkusná, je aj zle nakrútená, skript je nedopracovaný, nemá drive a schopnosť priniesť nové témy. Nemyslím si však, že má nejaký veľký škandálny potenciál,“ hovorí Bajaník, ktorý je členom Únie grafických dizajnérov Slovenska.

Za oveľa problematickejšie považuje, že niekto v klipe bije krížom druhú osobu. „Tam si viem predstaviť, že to urazí konkrétnu skupinu ľudí, čo už môže byť v etickom rozpore.“

Spojenie dieťaťa s drogou sa podľa Bajaníka nedá všeobecne odsúdiť a prípady treba posudzovať jednotlivo. Vie si predstaviť, že v rámci protidrogovej kampane, ktorá sa spraví s citom, môže byť zobrazenie dieťaťa omámeného drogou funkčné.

Fajčiace dieťa vo videu strany Smer je podľa Bajaníka na hrane, ale zachraňuje to satirický žáner a to, že deti hrajú dospelých a nie seba. „To, prečo sú tam deti, má svoj význam v posolstve reklamy, je to metafora a karikatúra,“ vysvetľuje svoj názor Bajaník. Pripomína, že deti do 13 rokov by nemali mať účet na Facebooku, takže by ich reklama nemala zasiahnuť.

Smer, navyše, svoju reklamu na Facebooku mohol zacieliť a finančne podporiť len pre ľudí nad 18 rokov. Je však verejným tajomstvom, že deti do 13 rokov a tínedžeri sú aktívnymi používateľmi Facebooku.

Shaviv zvažuje žalobu za kopírovanie reklamy

Fico na Facebooku priznáva, že video je inšpirované reklamou zo zahraničia. „Bez mučenia priznávam, že podobné video už bolo použité v zahraničí. Ale keďže je naša opozícia ešte smiešnejšia, rozhodli sme sa urobiť slovenskú verziu,“ napísala na svojej stránke aj na Facebooku strana Smer.

V statuse už nepíše, že ide o predvolebnú reklamu izraelského premiéra z roku 2015. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu sa v nej rovnako ako Fico prihovára deťom v škôlke a napomína ich, aby nevyrušovali a nerobili neplechu.

Týždenník .týždeň vo štvrtok priniesol informáciu, že agentúra Arona Shaviva zvažuje stranu Smer zažalovať za odkopírovanie kampaňového videa.

Centrálna komisia pre voľby v Izraeli Netanjahuovu reklamu v Izraeli zakázala, pretože v krajine nie je povolené zobrazovať deti do pätnásť rokov v politických kampaniach, píše Times of Israel.

Komisia premiérovej strane Likud nariadila zaplatiť pokutu zhruba 1300 eur, ktorá mala pokryť náklady organizácií, čo sa na reklamu sťažovali a organizovali proti nej petície.

Strana Likud sa bránila, že reklama sa na ich YouTube a aj do televízneho vysielania dostala omylom ešte pred tým, ako ju strana odobrila. Predseda komisie to nepovažoval za dôveryhodné vysvetlenie. „Zdá sa mi byť ťažko uveriteľné, že by strana investovala peniaze a odobrila v nej vystupovať premiérovi, ak by nebola určená na odvysielanie,“ povedal.

Facebook po pár hodinách od zverejnenia novej Ficovej reklamy prestal zobrazovať náhľad videa. Prekryl ho upozornením, že „toto video môže byť pre niektorých ľudí háklivé“. Používatelia Facebooku si ho však stále môžu pozrieť, stačí kliknúť na nápis „odkryť video“.

Fico Shaviva odkopíroval, Blaha kritizoval

Izraelskému premiérovi s politickou stratégiou v roku 2015 pomáhal Aron Shaviv. Za túto predvolebnú kampaň získal aj ocenenie za reklamu, v ktorej použili časť zakázanej reklamy, ktorou sa Fico inšpiroval. Netanjahu v nej sedel na gauči a v televízii sledoval časti zakázanej reklamy. Tá bola vystrihnutá tak, aby nezobrazovala deti, iba jeho pri karhaní.

Reklamná agentúra Shaviv Strategy & Campaigns s kampaňou pomáhala aj koalícii PS/Spolu a predtým aj Zuzane Čaputovej v prezidentskej kampani. Koalícia tejto agentúre za parlamentnú kampaň zaplatila 130-tisíc eur, a to najmä za konzultácie s ich slovenským spolupracovníkom Michalom Repom. Ten pomáhal napríklad so scenárom videa, v ktorom lídri strán Michal Truban a Miroslav Beblavý oznamujú, že zahodili svoje egá.

Koncom októbra PS/Spolu spoluprácu s touto agentúrou prerušili, vysvetlili to tým, že tak spravili „vzhľadom na celkovú zmenu v stratégii kampane“. Slovenské médiá v tomto čase však upozorňovali aj na to, že Arona Shaviva obviňujú v Čiernej Hore z účasti na neúspešnom pokuse o štátny prevrat v roku 2016. PS/Spolu však tvrdí, že to nebol dôvod, prečo ukončili spoluprácu s jeho slovenským konzultantom.

O Shavivovi veľa písal aj poslanec Smeru Ľuboš Blaha. „Toto monštrum stvorilo Čaputovú,“ napísal na Facebooku. Už o niekoľko týždňov sa Shavivov koncept objavil v reklame jeho predsedu.

Parlamentné voľby 2020

Robert Fico

Smer

Teraz najčítanejšie