Denník N

Ozajstnú cenu lacného oblečenia za nás platia iní. Sme tesne pred kolapsom, vraví módna novinárka

Módna novinárka Dana Thomasová. Foto – Nick Gregan
Módna novinárka Dana Thomasová. Foto – Nick Gregan

Náš rozhovor sa začal trochu netradične – otázkou, čo má na sebe. Spisovateľka Dana Thomasová so smiechom priznala, že ešte stále pyžamo. Nebola to pritom úplne nepatričná otázka. Ak niekto spoznal tie najtemnejšie stránky súčasného odevného priemyslu, je to práve ona – autorka knihy Fashionopolis.

Čitateľa sprevádza svetom preplnených skládok, desivých pracovných podmienok zámorských tovární, pokrivenej reality tmavomodrých džínsov aj laboratóriom, kde vzniká budúcnosť módneho priemyslu – jedného z najväčších znečisťovateľov našej planéty.

Cez módu poukazujete na vplyv globalizácie, vzostup nových technológií, temné stránky konzumu aj našu ochotu plniť skládky tonami oblečenia. Upozorňujete aj na skryté náklady lacných produktov. Prečo ste si ako tému vybrali práve oblečenie a módny priemysel?

Ako novinárka pracujem 35 rokov a módny priemysel je jednou z tém, ktorým sa venujem od začiatku svojej kariéry. Vysvetľovanie komplexných problémov na príklade oblečenia je tak pre mňa najjednoduchšie. Navyše oblečenie nosíme všetci, každý sa ráno do niečoho oblieka.

Preto aj každý oblečeniu rozumie, špeciálne džínsom. O to jednoduchšie je na ich prípade ilustrovať globalizáciu a skazenosť odevného priemyslu. Priznám sa, že som sama nemala tušenie, koľko škody džínsy napáchajú. Či už hovoríme o znečistení planéty alebo rizikách pre pracovníkov v továrňach.

Nevedela som ani to, že ich nosí polovica planéty a v USA majú ľudia v šatníku v priemere asi sedem kusov. Tie čísla sú ohromujúce. Čo bolo na začiatku skromným kusom oblečenia, sa stalo nesmiernym trendom. Džínsy a tričko sú našou globálnou uniformou.

Rýchlo a zbesilo

Ako príklad fast fashion (rýchla móda) a radikálnej premeny odevného priemyslu spomínate napríklad značku Zara, ktorú poznáme aj v Česku a na Slovensku. Ako sa z malej firmy v Španielsku stal svetový gigant, ktorý len v roku 2018 vyprodukoval viac ako 450 miliónov kusov oblečenia?

Príbeh fast fashion sa začal v 80. rokoch v Spojených štátoch ako reakcia na import lacnejších

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Svet

Teraz najčítanejšie