Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Bieli muži dôverujú médiám menej ako v minulosti, dôvera žien rastie

Čítate MediaBrífing – piatkový newsletter o médiách a žurnalistike. Dnes v ňom nájdete:

  • Čo všetko ovplyvňuje dôveru v médiá.
  • Výber 20 kníh roka o médiách a internete.
  • SME mení podmienky diskutovania na webe.
  • YouTube sprísnil pravidlá o obťažovaní a šikane.

Ilustračné foto – Pexels/CC

Približne 44 percent Američanov si myslí, že médiá sú dnes rovnako dôveryhodné ako v minulosti. Zhruba rovnako veľká skupina (41 %) vraví, že médiá sú menej vierohodné, a len menšina (15 %) tvrdí, že médiám verí viac ako kedysi. Vyplýva to z prieskumu think tanku RAND, na ktorý upozornil web NiemanLab.

Prieskum však ukázal ešte jednu zaujímavejšiu vec – médiám menej dôverujú napríklad respondenti, ktorí sú bieli, muži alebo dôchodcovia, alebo tí, ktorí nemajú vysokoškolské vzdelanie.

Naopak, ženy, príslušníci rasových či etnických menšín si myslia, že médiá sú dnes dôveryhodnejšie ako v minulosti.

Je známe, že rôzne skupiny obyvateľov vnímajú správy odlišne, v tomto prípade však výskumníci neponúkajú hypotézy, čím sú tieto rozdiely spôsobené.

Politika rozdeľuje

V každom prípade, najvýraznejším faktorom, ktorý ovplyvňuje dôveru v médiá, je politické presvedčenie. Ukázal to prieskum RAND-u aj spoločnosť Pew Research Center, ktorá analyzovala výsledky 50 amerických prieskumov z tohto a minulého roku.

Výsledky sú jednoznačné: 31 percent voličov republikánov si myslí, že novinári majú veľmi nízke etické štandardy, pri silných podporovateľoch prezidenta Donalda Trumpa je to až 40 percent.

Na druhej strane, len 5 percent voličov demokratov pochybuje o etickosti novinárov.

Analýza tiež ukázala, že ľudia, ktorí nedôverujú ostatným ľuďom, majú aj nižšiu dôveru v médiá.

Čierni Američania veria novinárom viac (57 %) ako Hispánci (49 %) či bieli (41 %).

Ako je to na Slovensku?

Čiastočnú odpoveď nám ponúkajú výsledky

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie