Zopakovali slávny experiment o konformnom správaní. Propaganda je mixom strachu a nevedomosti, vravel psychológ
Účastníci experimentu nevedeli, že na nich vedci narafičili búdu, a hoci im vraveli, že výskum bude o zrakovom vnímaní, v skutočnosti skúmali, ako sa podvolia chybným rozhodnutiam skupiny.
Počas sviatku slobody Pesach sa vtedy 7-ročný Solomon Asch opýtal svojej starej mamy, prečo na prázdne miesto pri stole dáva čašu naplnenú vínom.
Chlapcovi odpovedal strýko a riekol, že nápoj je pre Eliáša. Podľa židovskej tradície prinesie tento prorok zvesť o skorom príchode Mesiáša.
„Odpije si?“ opýtal sa malý Solomon.
„Áno,“ odpovedal strýko a dodal: „Keď nadíde ten čas, sleduj.“
Očakávanie bolo také silné, že malý Solomon mal pocit, že hladina vína v pohári naozaj klesla.
Asch vyštudoval psychológiu a v 50. rokoch minulého storočia spravil sériu experimentov o konformite, aby zážitok z detstva preskúmal. Pri konformnom správaní podliehame sociálnemu tlaku, napodobňujeme správanie iných a isté veci robíme iba preto, že ich robia ostatní.
Aschove experimenty o konformite sú v sociálnej psychológii klasikou a nedávno sa ich opäť podarilo úspešne zopakovať. Štúdia vyšla v magazíne Psychological Topics a ide o vôbec prvú replikáciu experimentu v Bosne a Hercegovine a ďalších krajinách bývalej Juhoslávie.
Zhruba tretina ľudí bola konformná vždy
V čom spočíval pôvodný experiment?
Asch vytvoril skupiny, ktoré tvorilo šesť až osem mužov, a každej z nich povedal, že výskum sa týka zrakového vnímania. Potom im ukázal kartičku s tromi čiarami rôznej dĺžky označené A, B a C.
Na ďalšej karte bola