Denník N

Odborník na školstvo z OĽaNO: Matovič rýchlo zistí, keď ho chcete oklamať. Neviem, či má v sebe detektor

Miroslav Sopko. Foto - TASR
Miroslav Sopko. Foto – TASR

Učil v základnej škole na východnom Slovensku, do politiky ho zavolal Jozef Viskupič. Miroslav Sopko je v OĽaNO štyri roky a stojí za Igorom Matovičom.

Denník N pripravuje pred voľbami sériu rozhovorov s odborníkmi strán na školstvo.

Odborník na školstvo Miroslav Sopko tvrdí, že učiteľom treba platy najprv zvýšiť skokovo a potom naviazať na minimálnu mzdu. Nezakázal by prepadávanie ani sexuálnu výchovu – podľa neho majú o tom rozhodovať školy a nie ministerstvo.

„Som za to, aby si školy, ktoré sú vzdelávacími centrami komunity, mohli slobodnejšie nastavovať svoj vzdelávací program. Ak v rámci komunity uznajú za vhodnú sexuálnu výchovu, nech sa páči.“

Učili ste občiansku výchovu, dejepis, geografiu, informatiku. Prečo ste si spravili tak veľa špecializácií?

Niekomu sa to môže zdať veľa. Vyštudoval som dve vysoké školy. Na Pravoslávnej bohosloveckej fakulte v Prešove som vyštudoval učiteľstvo náboženstva a etiky, na inej fakulte potom učiteľstvo občianskej náuky. Niekto to môže vnímať ako rozporuplné rozhodnutie.

Prečo?

Pretože som grékokatolík a študoval som na pravoslávnej univerzite. Ale dalo mi to širší pohľad, rovnako ako ďalšie štúdium popri zamestnaní. Vždy som však chcel byť učiteľom. Aj moja mama bola učiteľka, videl som, ako práca učiteľa vyzerá, vedel som, do čoho idem. Vedel som, koľko učitelia zarábajú a že to nebude žiadna sláva.

Prečo ste si potom dorobili ďalšie predmety? Dokážete byť odborník na všetko?

Je to náročné, ale máte vďaka tomu väčší prehľad. A zároveň viem, že sa nemôžem sústrediť len na predmetovosť, ale musím byť viac učiteľom, ktorý sa zameriava najmä na žiaka. Musíme vždy pozerať skôr na žiaka než na vzdelávacie štandardy.

Ktorý predmet ste najradšej učili?

Všetky.

Nemali ste niektorý radšej?

Mal som to rozdelené na rôzne etapy. V tej poslednej som sa našiel v geografii a informatike. Dejepis je moja srdcovka od detstva. V geografii som našiel súvislosti, je to najkomplexnejší predmet zo všetkých. Prelínajú sa v ňom poznatky z rôznych oblastí, so žiakmi môžete pracovať na zaujímavých projektoch a je tu obrovská príležitosť nadchnúť ich pre učenie. Podľa výskumov dnes naše deti v školách nie sú šťastné, ale ak v nich dokážeme zapáliť zvedavosť, začnú sa o svet okolo seba viac zaujímať. Práve geografia je na to veľmi dobrý predmet.

Aký ste boli typ učiteľa?

Vždy sme sa so žiakmi veľa rozprávali. Mal som pripravený model hodiny, ale keď som vchádzal do triedy, rátal som s tým, že sa musím prispôsobiť tomu, aká je momentálna nálada. Môžem mať napísané na papieri krásne ciele, ale ak príde hocijaký rušivý moment, musím na to reagovať.

Napríklad?

Na čokoľvek, čo sa stane v domovoch žiakov alebo v okolí. Moje hodiny

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

OĽaNO

Parlamentné voľby 2020

Teraz najčítanejšie