Denník N

Mediabriefing logoMediálne udalosti roka vyberajú Radičová, Tódová, Hanzelová, Ostrihoňová aj zahraniční odborníci

Slovenských aj zahraničných novinárov, výskumníkov a mediálnych analytikov sme sa spýtali tri otázky:

1. Kto alebo čo je víťaz roka v médiách?
2. Kto alebo čo je porazený roka v médiách?
3. Čo je podcenenou udalosťou roka v médiách?

Zuzana Kovačič Hanzelová, novinárka, SME

Víťaz roka

Investigatíva. Žáner, na ktorý takmer zanevreli všetky médiá, pretože je to buď príliš citlivé, alebo príliš drahé. A zatiaľ čo si národ číta, čo sa dialo na súdoch, prokuratúre a polícii, ukázalo sa, že poctiví novinári boli najsilnejšou protiváhou moci.

Porazený roka

Po krátkom humbugu z odchodu skupiny redaktorov z RTVS je porazeným práve verejnoprávny rozhlas a televízia. Na tému sa totiž v záplave šialených správ o Marianovi Kočnerovi zabudlo a Jaroslav Rezník tak bez pozornosti môže pokračovať v pretváraní RTVS na obraz SNS. Jej ministri majú v spravodajstve nadštandardný priestor, odchod šikovných ľudí z inštitúcie pokračoval a už to vlastne nikoho nezaujíma. Medzitým vládna koalícia pomaly zoštátňuje RTVS, škrtá koncesionárske poplatky a robí ju stále závislejšou na ministrovi financií. Riaditeľ Rezník zapriahol podivnú agentúru Actly na predvolebné prieskumy a posiela státisíce eur neznámej firme Globsport s nejasným pozadím za licencie na športové prenosy. Doteraz to pritom televízia roky zvládala bez neznámej firmy, ktorá záhadne vznikla len mesiac pred úspešným biznisom v RTVS. A napokon, riaditeľ Rezník sa ku koncu roka vrátil aj k nápadu poslanca SNS Antona Hrnka, aby z loga zmizla dvojbodka. RTVS sa mentálne aj programom vrátila do 90. rokov a Slovensko je také unavené z káuz, že už nedokáže ani protestovať. RTVS je pre mňa porazeným roka, lebo sme ju nechali v štichu.

Podcenená udalosť

Predaj televízie Markíza. Akosi sa verejnosť uspokojila s tým, že ak Markízu nekúpila Penta, nič zásadné sa nedeje. Zatiaľ sa v Česku prevalila kauza, že nový majiteľ slovenskej Markízy Petr Kellner potajomky platil PR agentúru, ktorá mala v Česku zlepšovať obraz komunistickej Číny. Televízia Markíza v histórii Slovenska vždy suplovala pokrivkávajúcu verejnoprávnu televíziu a drží si stále vysokú úroveň, ktorej sa boja aj politici. Podcenenou udalosťou roka je, že v roku 2020 sa ľahko môže stať, že RTVS už nebude mať kto zastúpiť v ťažkých časoch.

Marcela Kunová, novinárka, Journalism.co.uk, Veľká Británia

Víťaz roka

Spravodajské podcasty. Podľa Reuters Institute for the Study of Journalism len za prvých desať mesiacov roka 2019 vzniklo 12-tisíc nových relácií. Avšak aj keď sú medzi ľuďmi stále populárnejšie ako iné typy podcastov, vydavatelia sa snažia prísť so životaschopným modelom financovania. Myslím si, že audio storytelling tu zostane a rok 2019 bol zatiaľ jeho najsilnejším rokom.

Porazený roka

Social video. Po veľkom rozruchu okolo videa a vydavateľoch, ktorí produkovali viac a viac videoobsahu, sa ukázalo, že investície nepriniesli uspokojivé výsledky z hľadiska rastu publika a príjmov. Prispeli k tomu zmeny algoritmov, ktoré drasticky potlačili spravodajský obsah na sieti či nepresnosť dát o konzumácii videí. Vydavatelia sa tiež nesnažili vypracovať svoju monetizačnú stratégiu ešte predtým, ako najali ľudí na výrobu videí a nakúpili drahé technické vybavenie. Za posledný rok to viedlo k viacerým prepúšťaniam, keďže si redakcie uvedomili, že video nie je zlatým grálom pre rast tržieb.

Podcenená udalosť

Využitie technológie blockchain na boj proti dezinformáciám a online urážkam. Hoci to nemusí byť dokonalé riešenie, schopnosť vystopovať obsah až k jeho pôvodnému tvorcovi a možnosť overiť všetky fázy jeho distribúcie by mohla pôsobiť ako odstrašujúci prostriedok pre tých, ktorí sa dnes skrývajú za anonymitu, a mohla by pomôcť stíhať vážne prípady. Je to podcenená téma, pretože väčšina novinárov blockchainu nerozumie tak dobre, aby boli zvedaví na jeho potenciál. Väčšina reportáží sa tak zameriava len na jeho využitie vo finančníctve, teda v kryptomenách.

Veronika Cifrová Ostrihoňová, novinárka, TV Markíza

Víťaz roka

Víťazom roka, bez potreby zaliečania sa, je pre mňa Denník NMonika Tódová. Ako prvá odkryla a odkrýva svet Threemy Mariana Kočnera a s tým aj fungovanie viacerých zložiek nášho štátu. Veľmi ťažko sa na to pozerá, o to dôležitejšie však je, aby sme sa pozreli. Verím, že každý podobný pohľad „do zákulisia“ prispeje k čistiacemu mechanizmu, ktorý vo verejnom živote na Slovensku potrebujeme.

Porazený roka

Porazenými sú pre mňa médiá a novinári, ktorí písali na objednávku. Kohokoľvek.

Podcenená udalosť

Myslím, si, že stále podceňujeme nebezpečenstvo zhromažďovania médií v rukách oligarchov či záujmových skupín a ich vplyv na obsah. Z tohto ohľadu bude veľmi dôležité nepodceniť v budúcom roku priebeh prechodu televízie Markíza z rúk amerického CME k Petrovi Kellnerovi, prípadne ešte ďalej. Aj dlho zavreté atómové kufríky sa totiž dajú veľmi ľahko otvoriť.

Monika Tódová, investigatívna novinárka, Denník N

Víťaz roka

Investigatívni novinári. Také kvantum materiálov a dôkazov o prepojení organizovaného zločinu na štát sa nám ešte asi nikdy nepodarilo analyzovať. A to v tej najsurovejšej podobe, akú sme si zrejme vedeli predstaviť. Pozerať sa na zlo takto zblízka je unikátne. Vďaka Threeme vieme, o koľkej Marian Kočner ráno vstával, aj to, kedy nevedel v noci zaspať. Vieme, ako premýšľal o udalostiach, ktoré sa diali, koho riadil, komu platil a koho chcel dať zabiť. Tento rok nám ukáže, ako sa s týmito informáciami a dôkazmi vyrovnajú slovenské súdy.

Porazený roka 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Mediabriefing logoMediaBrífing

Rok 2019

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie