Denník N

Ekonomický newsfilter: O koľko je Bratislava naozaj bohatšia

Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobrý deň, včera to do poslednej chvíle vyzeralo na predovšetkým dobré správy pre svetovú ekonomiku.

Ceny ropy mierne klesli a akciové trhy mierne pridali. Bohatí ľudia a ľudia, ktorí spravujú peniaze iných ľudí, si evidentne mysleli, že hrozba väčšej vojny na Blízkom východe je nižšia, ako to vyzeralo ešte pred pár dňami.

V noci však Irán vypustil na dve americké základne v Iraku viac ako 20 balistických striel. Hoci zatiaľ nie sú známe žiadne obete, hrozba vojny je znova reálna a ekonomika na to okamžite zareagovala.

Dnešný Ekonomický newsfilter je predovšetkým o dianí na Slovensku, má 1230 slov, čo je 5 minút čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.


1. Kamionistov by najviac potešila nižšia cestná daň

Skupina podnikateľov v autodoprave dala v pondelok vláde ultimátum, že ak s nimi nezačne v stredu doobeda rokovať o znížení daní, bude po utorkových symbolických demonštráciách nasledovať naozajstné blokovanie dopravy na cestách najprv na Orave a v Košiciach.

Prečo je to dôležité: 

  • Únia autodopravcov Slovenska je menšou organizáciou ako Česmad, no už pred desiatimi rokmi ukázala, že vie svojimi štrajkmi efektívne tlačiť na vládu.
  • Protesty kamionistov prichádzajú v čase, keď sa rozhoduje, či pokračovať alebo nepokračovať v prevádzke mýta od SkyTollu.

Čo žiadajú kamionisti: Z vyhlásení dopravcov na bratislavskom štrajku vyplýva, že by ich uspokojila akákoľvek úľava, ktorá by ich zvýhodnila oproti konkurenčným dopravcom. Netrvajú teda na znížení mýtnych poplatkov.

  • Protestujúci, ktorí zastupujú najmä menšie firmy, opakovane tvrdili, že veľké slovenské dopravné spoločnosti si registrujú svoje prívesy hromadne v Slovinsku, čím šetria na cestnej dani.
  • Ministerstvo financií odmietlo návrh autodopravcov na zníženie cestnej dane na polovicu, pretože by to znížilo výnosy rozpočtu o 35 miliónov eur ročne. Predstavitelia kamionistov naznačili, že sú ochotní rokovať aj o menšom znížení.

Širší pohľad: Ministerstvo financií v utorok pripomenulo celoeurópsku štúdiu o nákladoch autodopravcov, podľa ktorej nie je celkové daňové zaťaženie autodopravy na Slovensku výnimočné.

  • V kontexte V4 je napríklad Česko výrazne drahšie ako Slovensko, v Poľsku sa v autodoprave po započítaní daní a rozdielnych cien podniká ľahšie ako na Slovensku.

Podrobnejšie: Štrajk autodopravcov je zatiaľ výstražný, počkajú 24 hodín (Daniela Krajanová/E)


2. SkyToll naďalej prikazuje vláde, čo môže a čo nie

Štát tají, koľko by musel zaplatiť SkyTollu, ak by sa rozhodol od neho prebrať zariadenie mýtneho systému alebo využiť opciu na 5-ročné pokračovanie v spolupráci s ním.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie