Denník N

S občanmi najlepšie spolupracuje Trnava, Ružinov a Vajnory

Foto: odkazprestarostu.sk
Foto: odkazprestarostu.sk

Ak majú občania problém, môžu zaslať podnet svojmu starostovi. Inštitút pre lepšie spravovanú spoločnosť zhodnotil, ako samosprávy reagovali na sťažnosti občanov na stránke OdkazPreStarostu.sk.

Pred piatimi rokmi vytvoril Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) projekt OdkazPreStarostu.sk, na ktorej sa obyvatelia môžu posťažovať na svoje mesto. Napríklad na popísané dopravné značky, rozbitý chodník alebo nepokosenú trávu. Stránka sa snaží spojiť samosprávy s obyvateľmi a raz za rok oceniť ich snahu Zlatým vedrom Milana Capáka.

Cenu za najlepšie riešenie podnetov od občanov na portáli OdkazPreStarostu.sk získali za rok 2014 Trnava a bratislavská mestská časť Vajnory. SGI tento rok pri hodnotení rozdelila samosprávy na menšie a väčšie. „Je rozdiel, ak má samospráva vyriešiť stovky podnetov a iná ich dostala len pár,“ vysvetľuje nové kategórie koordinátor projektu Jakub Kmeť. Vďaka tomu získali ocenenie aj menšie Vajnory.

Za komunikáciu s občanmi v rámci projektu získali cenu dve bratislavské mestské časti. Väčšia samospráva Ružinov a menšia Vajnory. Ocenené boli prvé tri samosprávy v každej zo štyroch kategórií (kompletné výsledky nižšie).

Zlaté vedro získali primátori a starostovia Peter Bročka z Trnavy (vľavo), Dušan Pekár z Ružinova a Ján Mrva z Vajnor (vpravo).
Zlaté vedro získali primátori a starostovia Peter Bročka z Trnavy (vľavo), Dušan Pekár z Ružinova (uprostred) a Ján Mrva z Vajnor (vpravo). Foto: TASR, vajnory.sk

Podnety a sťažnosti chodia aj inými cestami

Podľa starostu mestskej časti Vajnory Jána Mrvu je Odkaz pre starostu len špička ľadovca. „Podnetov je v skutočnosti trikrát viac. Chodia mailom, esemeskou, ľudia nám volajú. Najpohodlnejší je ale práve Odkaz pre starostu, lebo sa tam používa aj grafická príloha,“ vysvetľuje Mrva, ktorý je vo funkcii už od roku 2006. „Dievčatá na sekretariáte ma nenávidia, lebo nemám rád, keď ich odpovede nie sú hodnotné a podnety od ľudí len tak odpinkajú,“ ozrejmil Mrva.

Efektívnosť projektu oceňuje aj primátor Trnavy Peter Bročka, ktorý v projekte Odkaz pre starostu kedysi robil dobrovoľníka. „Je veľký problém, ak tento projekt primátor alebo starosta vníma ako problém. Naopak, je veľmi dobré, že ľudia sú ochotní poukazovať na veci, ktoré nefungujú.“

Koordinátor projektu Jakub Kmeť ale upresnil, že ocenenie Trnavy patrí ešte predchádzajúcemu vedeniu samosprávy, ktoré bolo v úrade v roku 2014. Dobrá spolupráca s mestom ale podľa jeho slov pokračuje aj po nástupe nového primátora.

Samosprávy vyriešili takmer polovicu podnetov

Cena SGI je pomenovaná po Milanovi Capákovi. Pochádza z Rožňavy a kedysi na vlastné náklady opravoval výtlky na mestských cestách. Neskôr sa chcel stať primátorom, a tak v roku 2014 kandidoval za Komunistickú stranu slovenska, ale neúspešne. Dostal však dostatok hlasov, aby sa stal aspoň poslancom.

Odkaz pre starostu v roku 2014 zaregistroval 5944 podnetov. Z nich sa samosprávam podarilo vyriešiť takmer polovicu. Do projektu odkaz pre starostu je dnes zapojených 86 samospráv z celého Slovenska a 37 dobrovoľníkov, ktorí spracúvajú podnety od obyvateľov.

Konkurenciou Odkazu pre starostu je služba City Monitor. Tá je ale spoplatnená a podobné vyhodnotenia samospráv nerealizuje.

Kým minulý rok SGI udeľovalo aj cenu za najhoršie spolupracujúcu samosprávu, tento rok ju nevyhlásilo. „Najhoršie samosprávy sú podľa nás tie, ktoré do projektu OdkazPreStarostu.sk nie sú zapojené vôbec,“ hovorí Jakub Kmeť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie