Denník N

O predvolebných bilbordoch

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Úlohu propagandy pri manipulácii s občanom najviac využívali a dodnes zneužívajú totalitné režimy.

[Tip na knihu od Denníka N: Ľudskosť. Optimistická história človeka.]

Autor je historik

Po slovenských cestách a uliciach dnes asi neprejdete ani sto metrov, aby na vás neútočili predvolebné bilbordy. Neviem, koľko percent volebných hlasov prinesie takýto spôsob agitácie politickým stranám, ktoré doň investujú nemalé finančné prostriedky. Napadá mi pritom zlomyseľná myšlienka, že reklamné agentúry by z komerčných dôvodov voľby privítali vari každý rok.

Pri viac-menej nedobrovoľnom čítaní bilbordov si kladiem aj otázku, či veria výrobcovia a najmä objednávatelia textov ich obsahu a či si uvedomujú ich možný vplyv. Ak áno – tým horšie pre nich a tým viac pohŕdania občanom, ktorý si zrejme nemá nič pamätať a nemá mať svoj názor. Úlohu propagandy pri manipulácii s občanom najviac využívali a dodnes zneužívajú totalitné režimy. Podľa nacistov „pôsobenie propagandy musí vždy smerovať viac k citu ako k takzvanému rozumu; každá propaganda musí byť ľudová a musí svoju duchovnú úroveň prispôsobiť chápaniu najhlúpejších z tých, na ktorých sa chce obracať; nemá objektívne skúmať pravdu“.

Nepredpokladám, že dnešní tvorcovia predvolebnej agitácie citované slová poznajú, no ich podstatu spontánne uskutočňujú na bilbordoch alebo pri iných agitačných prostriedkoch. Je na to dostatok príkladov:

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Voľby 2020

Komentáre

Teraz najčítanejšie