Denník N

Lahodná hudba rockových majstrov

Fermata na novom albume Blumental blues prezentuje sympatickú snahu nestagnovať, prinášať nové melodické podnety, nevynechať úprimnosť a autenticitu detailov.

Jednou z najzaujímavejších kapiel, ktorá sa nezmazateľným spôsobom zapísala do hudobnej histórie (česko)slovenského rocku, je určite Fermata (pôsobiaca do roku 1991 pod názvom Fermáta – podľa značky v notovom zápise). Jej história sa píše už piate desaťročie a počas tohto obdobia prešla viacerými personálnymi zmenami s originálnymi muzikantmi (Frešo, Zeleňák, Jenis, Lučenič, Bartovič, Oláh, Valihora, Szapu, Jaro etc…).

Vznikla v roku 1972 spoločnou myšlienkou gitaristu Františka Grigláka (1953) a klávesáka Tomáša Berku (1947), ktorí sú v jej príbehu najstabilnejšími členmi. Ideálne prepojenie dvoch silných individualít a kontrastných osobností s kvalitnou kompozičnou výbavou predstavovalo v tom období istý druh hudobného „zjavenia“. Obaja totiž „nepochopiteľne“ opustili perfektne zavedené kapely – Griglák Collegium musicum a Berka Ex-We Five, aby mali priestor na výraznejšie uplatnenie svojej originálnej hudobnej filozofie.

Symbióza dvoch silných osobností

Tá pupočnou šnúrou spájala dravú gitaristovu virtuozitu melodických kúziel s klávesovým ráciom exaktných konštrukcií často v nepravidelných metrách. Ich albumy síce vychádzali v rôznych časových úsekoch, ktoré delili tvorivé prestávky súvisiace s mimohudobnými aktivitami členov, krátkymi „odskokmi“ do iných kapiel aj experimentmi so spevákmi, ale každá z nich mala svoj aktuálny význam a dôsledný koncept.

František Griglák sa parciálne realizoval v kapelách ako Avion, Pressburg alebo Magma, ale tiež v Collegiu musicu a v ostatnom čase veľmi frekventovane najmä v revitalizovaných Prúdoch. Súčasne budoval svoj sen a srdcovú záležitosť – moderné nahrávacie štúdio Grif v Bratislave, vybavené špičkovou záznamovou technikou na skvelé aranžmány, mix, zvuk aj produkciu.

Tomáš Berka, ktorý je okrem hudobných aktivít činný tiež ako divadelný a filmový scénograf, autor divadelných plagátov a kníh, sa veľkou mierou venoval profesii filmového architekta a do portfólia jeho spolupracovníkov pribudli mená režisérov ako Stanley Kubrick, Ridley Scott, Juraj Herz alebo Juraj Jakubisko. Presadil sa aj ako autor románu René a encyklopedicky nádherných kníh Vily nad Bratislavou, Rocková Bratislava (spolu s Fedorom Frešom) a Veľká ilúzia alebo ako sa stavia filmový zázrak,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie