Denník N

Ako slovenské politické strany využívajú vo volebnej kampani vedu. Vedú v tom kotlebovci

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Opozičné strany v mobilizácii nerozhodnutého voliča cielením na emócie zaostávajú.

Autor je behaviorálny konzultant, Mindworx

Voliča zďaleka nepresvedčia len racionálne argumenty. V štúdii zo Science z roku 2005 vedci zistili, že samotné črty tváre politika môžu predpovedať volebný úspech. Politici, ktorí mali hranatejšiu bradu a vrúcnejší výraz tváre, boli vnímaní ako kompetentnejší a dôveryhodnejší, čo predpovedalo ich volebný výsledok.

Čo však robiť, keď nemáte práve najhranatejšiu sánku? Poznatky psychológie a behaviorálnej ekonómie prinášajú mnoho rád, ako sa dá kampaň zefektívniť. Inšpirovali sa nimi (či už vedome, alebo nie) aj niektoré strany na Slovensku.

Konkrétne správy

Prvým z často využívaných princípov, ktorý sa objavuje napríklad na bilbordoch politických strán, je snaha byť čo najkonkrétnejší. To znamená špecificky a presne opísať, aký úžitok ste voličovi priniesli alebo to plánujete.

Konkrétne správy totiž vytvárajú jasný obraz v našej mysli a dokážu vytvoriť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Človek, Komentáre

Teraz najčítanejšie