Denník N

Námorník Marek Rozim vysvetľuje, ako to funguje na nákladnej lodi a ako sa chránia pred pirátmi

Na cestách. Foto - Marek Rozim
Na cestách. Foto – Marek Rozim

Pochádza z Veľkého Krtíša a ako navigačný dôstojník sa plaví po celom svete.

Ako ste sa stali námorníkom?

Bavili ma atlasy a mapy, lákalo ma cestovanie po svete. Keď som pracoval v Tescu ako kontrolór dát, prišiel za mnou kamarát, či nechcem vyskúšať niečo iné. Spomínal mi námornícku dôstojnícku školu v Poľsku.

Problém bol, že je súkromná a nie práve lacná. Najskôr som si na ňu musel našetriť. Kamarát nastúpil o rok skôr, a tak som mal aspoň informácie z prvej ruky. Pochopil som, že by som to zvládol a že by ma to aj bavilo.

Koľko rokov sa študuje za námorníka?

Dva a pol roka, rok z toho sme praxovali priamo na mori ako kadeti. Za školu som zaplatil 9-tisíc eur, ďalšie náklady tvorilo bývanie a život v Poľsku. Výhodou je, že na konci druhého semestra si každý musí zohnať prax v lodnej firme. Ak sa tam osvedčíte, firma si vás už podrží a po štúdiu vám ponúkne prácu.

Námorníkov je veľa, ale Európanov je medzi nimi dosť málo. Napríklad Nemci a Francúzi to príliš nechcú robiť, lebo taký plat bežne zarobia doma bez toho, aby boli mesiace preč. Z bohatých krajín sa teda námorníkmi stávajú obvykle ľudia, ktorí sú pre tú prácu zapálení. Veľa námorníkov je z Česka, Slovenska, Ukrajiny, Ruska, Filipín a Číny.

Koľko zarobí obyčajný námorník?

Okolo 1300 dolárov mesačne v čistom.

Dôstojník?

Tretí dôstojník má okolo 3200 dolárov, ja ako druhý dôstojník

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie