Denník N

Učí deti, ktoré vrátili zo špeciálnej školy v Rokycanoch: Tie deti pripravili o budúcnosť

Foto - archív Anna Viľchová
Foto – archív Anna Viľchová

Deti poslali do špeciálnej školy v Rokycanoch, aj keď neboli mentálne postihnuté. Štát našiel pochybenia, školu zrušili a deti, ktoré sa dovtedy učili omnoho pomalším tempom, poslali do bežných škôl.

Anna Viľchová začala vlani učiť cez Teach for Slovakia. Keď nastupovala do novej základnej školy v Rokycanoch, nevedela, aké ťažké to bude.

Stala sa triednou učiteľkou tretiakov. Triedy, kde boli aj deti zo zrušenej špeciálnej školy. Školu zrušili, lebo mala deti, ktoré boli v poriadku, neboli retardované a tak mali chodiť do bežnej školy.

Dieťa, ktoré skončí špeciálnu školu, má možnosť ísť ďalej iba na strednú špeciálnu školu, a teda jeho schopnosť zamestnať sa je výrazne obmedzená.

Deti na špeciálnych školách sa naučia podstatne menej učiva ako deti na bežných školách. Často ide o úplné základy.

A tak aj tretiaci v triede Anny Viľchovej často nevedeli čítať či písať. „Mám v štvrtom ročníku deti, s ktorými by som sa potrebovala učiť čítať a písať. A nemám šancu to robiť, keď so zvyškom triedy musím robiť bežné učivo pre štvrtý ročník. Všetci sa učia to, čo sa v 4. ročníku majú učiť, ale základy s nimi neviem efektívne prebrať, lebo v 4. ročníku ich nemôžem učiť písmenká,“ hovorí.

Vlani ste začali učiť cez Teach for Slovakia. Koľko ste mali v triede detí?

Keď som vlani nastúpila, stala som sa triednou tretiakov. V triede ich bolo desať. Teraz ich mám druhý rok, ale je ich už len sedem. Tri dievčatá odišli počas minulého roka s rodinou do Anglicka. Z Rokycian je do Anglicka veľká migrácia.

Keď ste nastúpili, bola už špeciálna škola v Rokycanoch zrušená. A riešilo sa, čo sa bude diať s deťmi, ktoré tam chodili, ale nemali dobre diagnostikované mentálne postihnutie. Do akého prostredia ste nastúpili?

Keď som nastúpila, už bola zriadená bežná základná škola v Rokycanoch. Mala začať fungovať od septembra, ale začali sme ju pripravovať na konci augusta. Prišli sme do budovy, kde nebolo nič, len holé steny, ktoré bolo treba vymaľovať. Vtedajší starosta zariadil lavice z jednej prešovskej školy. Museli sme si všetko zohnať a upraviť. Nemala som na triede ani dvere. Museli sme dať školu dokopy za štyri dni.

V triede máte aké deti?

Máme aj deti, ktoré nechodili do špeciálnej školy. Pôvodne chodili deti z Rokycian do školy v Bajerove. Tam chodili prvý rok aj deti zo špeciálnej školy. Starosta obce však vypovedal školský obvod, a tak deti z Rokycian potrebovali novú školu.

Naša nová škola je pre všetky deti z Rokycian – pre tie, ktoré boli v špeciálnej škole, aj pre tie, ktoré neboli. Ku nám tak chodia takmer všetky deti z Rokycian, lebo mnohé nemajú peniaze na cestovné. Máme tu prvý stupeň.

Aký je rozdiel medzi deťmi, ktoré predtým chodili do špeciálnej školy a ostatnými?

Doteraz vidieť rozdiely. A keďže nemáme žiadne systémové kroky, aby sme ich odstránili, ani ich odstrániť nepôjde. Učila som tretiakov. Jeden z nich nevedel vôbec čítať. Mal problém rozoznať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie