Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Súd nariadil stiahnutie časopisu Forbes Maďarsko, milionár totiž nechcel byť v rebríčku boháčov

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

• Súd v Maďarsku nariadil stiahnuť časopis Forbes z predaja.
• RTVS chráni Andreja Danka, odchádzajú ďalší novinári.
• Jojka dostala veľkú pokutu za Vila Rozborila.
• BBC prepustí stovky novinárov.

Januárové číslo magazínu Forbes Maďarsko.

Januárové vydanie časopisu Forbes Maďarsko bolo stiahnuté z predaja, pretože majiteľ firmy Hell Energy, vyrábajúcej energetické nápoje, nechcel byť uvedený v rebríčku 50 najbohatších Maďarov.

Stiahnutie magazínu z obchodov nariadil súd v Budapešti, ktorý zároveň prikázal odstrániť mená majiteľov Hell Energy z online verzie rebríčka. Odvolal sa pritom na európske nariadenie o ochrane osobných údajov (GDPR). Rozhodnutie súdu je predbežné, samotný súdny spor o tom, či možno zverejniť meno majiteľa firmy, sa ešte len začne.

Maďarskú, českú a slovenskú verziu časopisu Forbes vlastnia slovenskí vydavatelia Peter Barecz a Erik Conrad.

Redakcia sa proti predbežnému opatreniu súdu nemohla odvolať, januárové číslo preto stiahla z obchodov. Meno maďarského podnikateľa, ktorý poberá veľké dotácie od štátu, odstránila aj z webu.

Nebezpečné rozhodnutie

Stiahnutie časopisu nie je pre redakciu biznisovo veľkým problémom, keďže januárové číslo vyšlo ešte koncom decembra a už o pár dní by ho na stánkoch aj tak nahradilo februárové vydanie. Problémom je nesprávny výklad predpisov o ochrane osobných údajov.

„Ak súd interpretuje zákon týmto spôsobom, budú v novinách len PR texty, nie skutočné články,“ vraví šéfredaktor maďarského Forbesu Márton Galambos. „Podľa zdôvodnenia súdu by ste pri každom článku museli získať povolenie každého podnikateľa, ak chcete spomenúť jeho meno.“

„Takáto extrémna interpretácia nariadenia GDPR smeruje proti slobode tlače a znemožňuje verejnosti získať informácie o svete biznisu, zatiaľ čo podnikateľom umožňuje schváliť iba také články, ktoré sa im páčia a ktoré ich zobrazujú v dobrom svetle,“ dodal šéfredaktor.

Vydavateľ časopisu Peter Barecz si tiež myslí, že takáto interpretácia nariadenia GDPR je nebezpečná. „Pre nás je dôležité dosiahnuť precedens. Budeme bojovať o to, aby sa na súde rozhodlo v náš prospech,“ povedal pre Denník N.

Reklamu pre nápoje Hell Energy natočil v roku 2018 aj herec Bruce Willis.

Meno milionára je známe

Majitelia spoločnosti Hell Energy nie sú neznámi. Je to podnik rodiny

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie