Denník N

Dajte si Bacha, na všetky spôsoby

Hudobnejšie priezvisko nenájdete. Čo písmeno, to tón. Tie písmená sú len štyri, ale ten, ktorý ich mal v mene, napísal vyše 1100 (!) skladieb a postavil základné piliere, z ktorých hudba ťaží dodnes. Jeho učiteľmi boli všetci významní európski majstri a on sám sa k nim veľmi rýchlo zaradil. Ako skladateľ aj ako interpret – virtuózny organista a vynikajúci huslista.

Johann Sebastian Bach má v knihe Hudba v období baroka vyčlenených takmer sedemdesiat strán a podobne veľký priestor má aj v iných dejinách hudby. Pravidelne naňho odkazujú, jeho diela študujú či hrávajú nové generácie muzikantov. V týchto dňoch aj bratislavský festival Konvergencie.

„Bach a jeho hudba je pre mňa základom môjho hudobného domu. Osobnosť, ktorá dokáže dať do súvislosti a spojenia sakrálne s profánnym, ktorá vie vo svojej hudbe spojiť chorál s hudbou z krčmy či tanec s nadpozemskou melódiou. Jeho hudobná línia dáva zmysel lineárne aj vertikálne a zároveň aj dokopy, jeho hudba je pozdvihnutím očí, mysle a srdca od pozemského k večnému,“ hovorí riaditeľ festivalu Konvergencie Jozef Lupták. „Je to pre mňa ‚bigbiťák‘ so srdcom kňaza, bez potreby stať sa popovou hviezdou. Nesmierne múdry a zároveň plný lásky k životu. Skladateľ, ktorý každú svoju skladbu ukončil značkou SDG. Soli Deo Gloria. Lebo o to mu v živote a jeho hudbe išlo.“

Konvergencie sa už niekoľko rokov konajú nielen vždy začiatkom jesene, ale majú aj zimnú časť. Tá je vždy venovaná komornej tvorbe jedného autora; doteraz to boli Šostakovič, Bartók, Beethoven a Stravinskij. Tentoraz to bude Bach a na všetky spôsoby. Klávesový, sláčikový, pre sólové nástroje, pre virtuózov aj pre deti, s komorným orchestrom a zaznejú aj kantáty.

Na otváracom koncerte v utorok 4. februára Jozef Lupták a jeho bývalý pedagóg z londýnskej Royal Academy of Music Robert Cohen zahrajú Šesť suít pre sólové violončelo radených medzi „najveľkolepejšie diela polyfonickej sláčikovej hudby“ (Bukofzer). Spoločne s nimi do tejto kategórie patria aj sonáty a partity pre sólové husle, ktoré na Konvergenciách uvedú Ilya Gringolts a Milan Paľa.

Z ďalšieho programu treba upozorniť aj na Goldbergovské variácie, ktorých hlavná téma s obmenami podľa Vladimíra Godára predstavuje „jedno z vrcholných diel nielen Bachovej tvorby či klávesovej tradície, ale hudby samotnej“. V podaní pianistu Mikiho Skutu to bol veľký zážitok už pred 15 rokmi, keď túto skladbu nahral na album a BBC Music Magazine mu dal v recenzii najvyššie hodnotenie.

Zimná časť Konvergencií 2020 sa koná v Primaciálnom paláci a vo Veľkom evanjelickom kostole od 4. do 15. februára. Čo, kto, kedy a kde bude hrať, nájdete tu.

Kultúra

Teraz najčítanejšie