Petrák zo Smeru hodnotí slovenské školstvo: Je to dva mínus, v žiadnom prípade to nie je na päťku

Denník N pripravuje pred voľbami sériu rozhovorov s odborníkmi strán na školstvo
Ľubomír Petrák bol pri zrodení Smeru – v roku 2003 sa stal predsedom SDĽ, ktorá sa o rok neskôr spojila so Smerom. Poslancom za Smer je od roku 2006, pričom v posledných voľbách získal najmenej krúžkov za Smer – len 946. Posledné štyri roky bol predsedom školského parlamentného výboru.
Hovorí, že nikdy nechcel byť ministrom školstva, ale na druhej strane mu nikto túto funkciu ani neponúkal. Tvrdí, že s inklúziou sme to v školách prehnali a nemala by to byť priorita. „Pomoc a podpora pre zaostávajúcich alebo hendikepovaných hovorí len o vyspelosti spoločnosti. Ale nebuduje budúce elity,“ hovorí v rozhovore.

Do akých škôl chodili vaše deti?
Mám dve dcéry, obe chodili do bežných štátnych škôl. Prvý stupeň vychodili v našej obci Hurbanova Ves a po úspešných prijímačkách išli na osemročné gymnázium v Senci.
Prečo práve osemročné gymnázium?
Pretože tam bolo rozšírené vyučovanie jazykov a matematiky. Obe vedia dva cudzie jazyky – angličtinu aj nemčinu. Matematika im pomohla zvládnuť odborné predmety na vysokých školách a nemali problém nájsť si prácu. Naša investícia do ich vzdelania sa vyplatila.
Ste za to, aby sa už neznižovali kvóty do osemročných gymnázií?
Podstatou kvót pri gymnáziách je, aby ich navštevovali deti, ktoré to majú ako prípravu na vysokú školu. S istotou tam nepatria deti, ktoré majú na vysvedčeniach štvorky. S kvótami súhlasím, na osemročné gymnáziá by sa mala dostať iba skupina najlepších detí.