High 5ive: Môže z chaosu vzniknúť klenot? Koncert, ktorý nemal byť a stal sa legendou

Pravidelný osobný výber počinov z mora (pop)kultúry, ktoré by vás mohli zaujať.
*
Ten januárový deň pred 45 rokmi bol preňho zlý. Na miesto koncertu dorazil nevyspatý a unavený. A čakalo ho nezvyčajne neskoré, predpolnočné vystúpenie. Navyše mu na pódium postavili rozladený klavír s porušenými klávesmi a pedálmi. Chcel sa otočiť a odísť. Mladučká, len sedemnásťročná (!) organizátorka koncertu Vera Brandesová ho nakoniec uprosila.
Výsledkom bol veľkolepý zážitok vypredanej sály a nahrávka, z ktorej sa predalo vyše 3,5 milióna nosičov. Platňa The Köln Concert (1975) hudobníka Keitha Jarretta bola aj pre mňa vstupom do džezu či klavírnej hudby. A to som vtedy džez považoval skôr za nadávku.
V knihe Messy používa Tim Harford túto story ako príklad na to, že chaotické podmienky často vedú k veľkým výsledkom. Nútia totiž k rozmýšľaniu a k improvizácii. Presne to Jarrett urobil. Nakoniec bol z úspechu koncertu až otrávený a bál sa, že pri ňom zamrzne. Pustime si teda aj jeho nový podobný počin – platňu Munich 2016. Zimomriavky už však asi ostanú v Kolíne.

*
Keby ste sa ma ešte prednedávnom opýtali, ktorých hercov nemusím, padlo by aj meno Adam Sandler. Teraz by som tú odpoveď ľutoval. Totiž to, čo Sandler predvádza