Denník N

Riaditeľka školy: Učitelia chodia cez prázdniny do zahraničia oberať ovocie

Anna Chlupíková (55) je riaditeľkou základnej školy v Novákoch už od roku 1999. Vyštudovala slovenčinu a hudobnú výchovu. Zaujíma sa o kvalitu vzdelávania a spolupracuje s organizáciami Nové školstvo a Teach for Slovakia. Okrem toho je súčasťou výkonného manažmentu Slovenskej komory učiteľov. Foto – archív Anny Chlupíkovej
Anna Chlupíková (55) je riaditeľkou základnej školy v Novákoch už od roku 1999. Vyštudovala slovenčinu a hudobnú výchovu. Zaujíma sa o kvalitu vzdelávania a spolupracuje s organizáciami Nové školstvo a Teach for Slovakia. Okrem toho je súčasťou výkonného manažmentu Slovenskej komory učiteľov. Foto – archív Anny Chlupíkovej

Učiteľom sa prázdniny nespájajú iba s oddychom. Počas leta pomáhajú s prácami v škole, prerábajú učebné osnovy, píšu si atestačné práce a cestujú za lepšie platenou prácou do zahraničia.

Mnohí závidia učiteľom dlhé prázdniny. Je pravda, že majú viac dovolenky?

Áno, máme viac dovolenky ako bežní zamestnanci.

Dva mesiace?

Tak dlho nie. Predstava, že učiteľ čerpá v kuse 40 dní dovolenky, je trochu mylná. Každý riaditeľ určuje, koľko dní z dovolenky musia učitelia vyčerpať počas hlavných letných prázdnin. Učiteľ je teda do určitej miery obmedzený a na rozdiel od iných zamestnancov si nemôže dovolenku čerpať, keď chce – napríklad nemôže ísť k moru už v júni, hoci sú vtedy zájazdy lacnejšie.

Ako budú prázdniny tento rok vyzerať vo vašej škole?

Máme taký zvyk, že prvý a posledný týždeň prázdnin sme v škole. Tento júl tam však určite budeme dlhšie, pretože nám budú maľovať školu a treba pripraviť miestnosti, odtiahnuť nábytok a zabaliť pomôcky. Napriek pomoci rodičov a mesta musíme niektoré veci dotiahnuť už sami. Po vymaľovaní zas budú pracovníci školy a rodičia všetko dávať späť na svoje miesto.Vlani sme si dokonca maľovali chodby sami učitelia krásnymi ilustráciamii zo slovenskej histórie. Posledný augustový týždeň sa učitelia pripravujú na začiatok školského roka a robia sa komisionálne skúšky.

No a od budúceho školského roka sa spúšťa inovovaný školský vzdelávací program pre prvý a piaty ročník, čo znamená, že si cez prázdniny učitelia musia zaktualizovať učebné osnovy. Nedá sa to však urobiť len pre tieto dva ročníky. Učivo vyžaduje nadväznosť, a tak si škola musí pripraviť celkovú koncepciu aj pre ďalšie ročníky. Veľmi ma mrzí, že to učitelia opäť budú musieť robiť cez svoju dovolenku.

Ide o nejaké výrazné zmeny?

Myslím si, že celý tento inovovaný školský vzdelávací program je úplne zbytočný, pretože neprináša žiadne podstatné zmeny vo vyučovaní. Náš školský vzdelávací program sme už mali overený a boli sme s ním spokojní.

Čo sa má zmeniť?

Do piateho ročníka sa napríklad pridáva technika, ktorá tam doteraz nebola. Druhý cudzí jazyk sa má učiť až od siedmeho a nie od šiesteho ročníka – aj to len v prípade, že ho žiaci budú chcieť. Toho sa obávam asi najviac. Predstavte si, že desiati budú chcieť nemčinu, piati ruštinu a ostatní nebudú chcieť žiadny ďalší jazyk. Je to síce demokratické, ale obávam sa zvýšených finančných nákladov na ďalšie vyučovacie hodiny.

Môže to byť dôsledkom toho, že politici neustále hovorili o dôležitosti remesiel a odborných škôl?

Čiastočne áno. Riaditeľ školy a učiteľský kolektív najlepšie vie, akých má žiakov v škole. Na niektoré z nich dávajú rodičia svoje deti preto, lebo sa tam teraz napríklad učia tri cudzie jazyky a neučí sa technika. Na inej škole zas, poznajúc svojich žiakov, majú viac hodín techniky. Rodič vie, ako chce svoje dieťa vzdelávať a na čo jeho dieťa má alebo nemá predpoklady. V každom väčšom meste takýto výber existuje. Nový inovovaný program už však takúto voľnosť nepovoľuje. Napríklad školy, ktoré vyučovali tri cudzie jazyky, po novom nebudú môcť v tomto modeli pokračovať – tretí cudzí jazyk budú musieť učiť cez nejaký krúžok, pričom ho v rozvrhu musia nahradiť technikou.

Je mi veľmi ľúto, že nám učiteľom pri tvorbe inovovaného vzdelávacieho programu nebola prejavená väčšia dôvera zachovaním primeranej voľnosti.

Zdá sa vám to unáhlené?

Áno, je to šité horúcou ihlou. Učitelia nevedia, prečo by svoj overený školský vzdelávací program mali meniť, aký cieľ chceme zmenou dosiahnuť, kam sa tým posunieme vo vzdelávaní žiakov. Ministerstvo si malo počkať na výsledky diskusie, ktorú vedie napríklad združenie Nové školstvo. Mali by sme urobiť hĺbkovú analýzu a zamyslieť sa nad tým, čo je, čo bolo a čo chceme. Aby sme pri každej vláde nemali novú koncepciu.

Vedeli by ste povedať, ktorá školská reforma bola najlepšia?

Systém, ktorý bol nastavený po roku 2008, ma prekvapil. Neboli sme naň pripravení. Snažili sme sa s tým však popasovať a veľa sme sa naučili, najmä vlastnými

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie