Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook ide odhaľovať konšpirácie. Pomôže to? A prečo môžu politici klamať ďalej?

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Tri dôležité poznámky k tomu, ako ide Facebook odhaľovať lži.
  • Padla veľká sieť slovenských dezinformačných webov.
  • Najviac priestoru v RTVS mala SNS.
  • Víťazná fotka v súťaži Wildlife Photographer of the Year.
Ako budú vyzerať upozornenia na falošné správy na Facebooku.

Facebook tento týždeň oznámil, že v spolupráci s medzinárodnou tlačovou agentúrou AFP začne odhaľovať a penalizovať dezinformácie na Slovensku a v Česku. Správa sa stretla s rôznymi reakciami – od prehnaného nadšenia až po znevažovanie celej iniciatívy. Plus, samozrejme, chybné a nepravdivé interpretácie na konšpiračných weboch.

Ako bude celý systém fungovať, sme opísali v samostatnom článku. Na tomto mieste teraz uvedieme tri poznámky k najčastejším výhradám.

1. Prečo nám ide zahraničné médium určovať, čo je pravda?

Cynická odpoveď by bola, že kvôli PR a peniazom. Facebook chce mať v každej krajine niekoho, kto by pomáhal zastaviť najškodlivejšie hoaxy. Dnes dokáže vďaka partnerom, ako je agentúra AFP, pokryť 46 svetových jazykov. Potrebuje ich však stále viac, pretože aj problémy v malých krajinách zhoršujú sociálnej sieti obraz v očiach politikov a regulačných úradov.

AFP a ďalšie médiá dostávajú za fact-checking peniaze. Finančné detaily o dohode s Facebookom nie sú verejné, ale redakcie určite nie sú v strate.

Agentúra AFP začala robiť tento typ fact-checkingu v roku 2018 a dnes pôsobí v desiatkach krajín od Argentíny cez Indiu a Kanadu až po Zambiu. Expanzia aj na Slovensko vlastne nebola prekvapením a snaha stihnúť urobiť aspoň niečo malé pred voľbami je pre AFP aj Facebook imidžovo dôležitá.

Verejnosť môže byť pokojná. AFP je agentúra s veľmi dobrou reputáciou. Sídli v Paríži, má 1700 novinárov, ktorí pôsobia vo vyše sto krajinách. Vysoká dôveryhodnosť je pre nich mimoriadne dôležitá – podstata ich biznisu spočíva v predaji informácií iným médiám. Ak by agentúra nebola spoľahlivá, iné redakcie by ju prestali odoberať a správy by kupovali len od konkurentov ako AP či Reuters.

Samozrejme, fact-checking slovenských príspevkov na sociálnej sieti by mohli robiť aj slovenské médiá. Facebook od nich však vyžaduje potvrdenie, že to vedia robiť naozaj spoľahlivo a nestranne – musia byť teda členmi medzinárodnej organizácie International Fact-Checking Network (IFCN). Avšak tam zatiaľ Slovensko nemá žiadneho zástupcu. AFP členom je, a preto môže zamestnať slovenského novinára a začať robiť fact-checking aj u nás.

2. Je to málo!

Informácia, že AFP nasadí na celú slovenskú dezinformačnú scénu jedného novinára, je naozaj úsmevná. Aj s najlepšími schopnosťami, tréningom a technickými nástrojmi bude schopný zakročiť len proti pár hoaxom.

V Poľsku má agentúra dvoch fact-checkerov a mesačne odhalia 10 až 15 dezinformácií. Samozrejme, analyzujú viac príspevkov, no pozitívnych nálezov je len pár. U nás to teda bude zhruba polovica.

Mimochodom, agentúra Reuters oznámila, že ide robiť fact-checking príspevkov v angličtine a španielčine. Začína len s dvoma novinármi vo Washingtone a dvoma v Mexiku.

Na Slovensku máme expertov a novinárov, ktorí sa dezinformáciám venujú, ale je jednoznačne správne, že Facebook nedá možnosť penalizovať problematické príspevky každému, kto sa prihlási. Nie je ťažké si predstaviť dôsledky toho, čo by sa mohlo stať, keby takéto exkluzívne práva dostal niekto neférový, nekvalifikovaný či niekto so zlými úmyslami.

Ak sú tu ľudia, ktorí chcú robiť niečo podobné ako AFP, môžu. Stačí získať certifikát od IFCN. Proces je náročný, trvá mesiace, ale je otvorený. Niektoré slovenské médiá sa doň už zapojili a snáď splnia všetky kritériá.

Facebook začal spolupracovať s prvými fact-checkermi ešte v decembri 2016. Za tri roky sa teda na Slovensku nenašiel nik, kto by sa dokázal do projektu zapojiť. Vyčítať teraz zahraničnému médiu, že nevyhradilo pre našu krajinu väčšie kapacity, je trochu pokrytecké.

A ešte jedna vec: aj jeden novinár môže posunúť veci k lepšiemu. Stránky a domény, ktoré opakovane šíria nepravdivé informácie, budú na Facebooku penalizované. Už po pár mesiacoch tak aj s prispením jedného fact-checkera môžu notorickí šíritelia lží pocítiť dôsledky.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie