Denník N

Čo má spoločné Igor Matovič a efekt IKEA

Foto – TASR
Foto – TASR

Ak do niečoho investujete veľa úsilia, nechcete sa toho vzdať.

Autor je behaviorálny konzultant, Mindworx

OĽaNO zažíva v prieskumoch raketový nárast popularity, ktorý môže byť do veľkej miery spôsobený nedávnou tlačovkou Igora Matoviča. Predstavil na nej 11 otázok, o ktorých môžu ľudia hlasovať. Ak s nimi hlasujúci vyjadria súhlas, budú podmienkou OĽaNO na vstup do budúcej vlády.

Podľa Matoviča treba dať ľuďom možnosť, aby si vybrali, čo je pre nich podstatné. Tvrdí, že OĽaNO tým občanom dalo možnosť priamo sa podieľať na programovom vyhlásení budúcej vlády.

Ak za nejakú otázku zahlasujete „súhlasím“, budete mať pocit, že ste sa na budúcnosti Slovenska priamo podieľali. Viac než len hlasom vo voľbách. Skúsme sa na to však pozrieť z pohľadu behaviorálnej ekonómie.

Vynaložené úsilie

Nakupovali ste niekedy v IKEA? Ak áno, dobre viete, ako nákup vyzerá – v predajni si vyberiete stôl, ktorý je presne podľa vašich predstáv. Dobre zapadne do vašej kuchyne, ktorá si už dlho pýta nový prvok. Zaplatíte zaň 99 eur a v plochom balení si ho odveziete domov.

Najbližšie dve hodiny strávite tým, že budete

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Človek

Igor Matovič

Voľby 2020

Komentáre, Veda

Teraz najčítanejšie