Denník N

Kamióny chcú pustiť v nedeľu na cesty až do siedmej ráno, obce chystajú protesty

Pravidlá pre kamionistov sa môžu zmeniť. Foto - Tasr
Pravidlá pre kamionistov sa môžu zmeniť. Foto – Tasr

Dopravcovia tvrdia, že nedele síce budú hlučnejšie, ale cestám sa tak uľaví pred a potom.

Ján Vitkovič z obce Dvorianky v trebišovskom okrese sa roky nemôže riadne vyspať. Rušia ho kamióny, ktoré sa preháňajú dedinou. Mierna úľava prichádza o polnoci zo sobotu na nedeľu. Vtedy totiž kamióny nemôžu vyraziť na diaľnice, rýchlocesty, ale ani na cesty prvej triedy, jedine že by niesli náklad, ktorý treba rýchlo niekam dopraviť. Tento nedeľný zákaz platí až do desiatej večer.

Od budúceho roka sa to môže zmeniť.

„Zákaz jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 tony v nedeľu a v deň pracovného pokoja, ktorý platí v súčasnosti od polnoci do 22:00, sa navrhuje zúžiť na 07:00 až 22:00,“ opisuje ministerstvo vnútra jednu zo zmien, ktorú zapracovalo do novely zákona o cestnej premávke.

„Celý piatok, celú sobotu jazdia ako blázni, preto v nedeľu cítiť riadny pokles. Nechápem, prečo nám chcú zrušiť aj túto úľavu. Chcú niečo pre ľudí, ale robia niečo pre kamionistov, nechápem,“ komentuje návrh Vitkovič.

Aj keď počas týždňa trávi v Dvoriankach iba zopár dní, stihol už problém s hlučnými kamiónmi riešiť na všetkých možných inštanciách. „Nedeľový“ ústupok pre kamionistov ho zaskočil.

[poll id=“122″]

Sľubujú, že v pondelok bude kamiónov menej

Zmenu si od ministerstva vnútra pýtali dopravcovia zo združenia Česmad. Jeho prezident Pavol Reich vysvetľuje, že novinka prinesie úľavu bežným vodičom a aj ostatným občanom počas pracovného týždňa.

„O čo viac áut ešte prejde počas nedele, o to menej áut tadiaľ bude prechádzať počas ďalších dní, keď je premávka hustejšia,“ vysvetľuje Reich.  Viacerí kamionisti by totiž ešte mohli stihnúť dôjsť v nedeľu nadránom až domov. Navyše, išli by v noci, keď sú cesty prázdne, a teda plynulosť a bezpečnosť premávky by podľa Reicha neutŕžila.

Za 7 hodín môžu podľa prezidenta dopravcov kamionisti prejsť približne 400 kilometrov.

Kamionisti pôvodne chceli povolenie jazdiť v nedeľu až do ôsmej ráno, ale stoplo ich ministerstvo vnútra. Argumentovalo, že po siedmej ráno už býva v obciach čulý ruch, ľudia už napríklad chodia na ranné omše.

Róbert Huran z Únie autodopravcov Slovenska súhlasí s kolegami z Česmadu. Hovorí, že podobnú úpravu robia práve aj v susednom Česku.

Problémy s hlukom by mal podľa Hurana riešiť v prvom rade štát opatreniami proti hluku a výstavbou nových ciest, najmä obchvatov.

„My ako dopravcovia platíme dosť peňazí cez mýto a doprava tak či tak bude, či bude do siedmej, alebo v inom čase, ale ten kamión musí s tovarom prejsť,“ dodal Huran.

Ľubomír Palčák zo žilinského Výskumného ústavu dopravného sa prikláňa na stranu dopravcov. Zmena je podľa jeho slov skôr kozmetická a prínosy pre kamionistov, ktorí budú môcť v nedeľu doraziť do cieľa, sú väčšie než problémy, ktoré by kamióny mohli spôsobiť v dopravnej situácii.

Obce budú proti

Ústupok od ministerstva vnútra ešte môže skončiť celý aj v koši. Novelu cestného zákona zatiaľ len predložili na pripomienkovanie ostatným ministerstvám a verejnosti.

Mestá a obce už avizujú, že s takýmito zmenami súhlasiť nebudú.

„Naše požiadavky vždy viedli k tomu, aby sme v maximálnej možnej miere chránili občanov pred dopadmi prejazdov nadmernej cestnej dopravy a najmä veľkorozmerných nákladov áut a kamiónov cez obec,“ zareagoval podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Milan Muška.

Podpredseda ZMOSu hovorí, že majú informácie o viacerých petičných akciách občanov obcí, ktorými chceli dosiahnuť škrty v kamiónovej doprave a nie naopak.

Napríklad v obci Dvorianky sa takto Vitkovičovi podarilo získať nový radar a spomaľovač. Jeden už má dnes pred svojím domom. Keď pred ním kamióny brzdia, sú hlučné, budí ho to. Nový spomaľovač je potrebný aj preto. Tentoraz už bude o 100 metrov ďalej.

Čo sa však podarí na jednej strane získať, to sa môže pokaziť inde. Pre rekonštrukciu iných ciest sa v týchto dňoch do Dvorianok presunulo ešte viac kamiónov než v minulosti.

Ako je to s kamiónmi dnes

  • Počas celého roka nesmú vyraziť na diaľnice, rýchlocesty a cesty prvej triedy kamióny nad 7,5 tony, a to v nedeľu od 00:00 do 22:00. Toto sa má zmeniť na zákaz od 7:00 do 22:00, navrhuje to ministerstvo vnútra.
  • Počas dovolenkového obdobia od 1. júla do 31. augusta dnes tiež platí zákaz jazdy aj v sobotu medzi 7:00 a 19:00.
  • Tieto zákazy neplatia pre kamióny, ktoré prevážajú napríklad zdravotnícky materiál, benzín na čerpacie stanice, humanitárnu pomoc, potraviny či živé zvieratá apod.
  • Na cestách 3. triedy platí dnes kompletný zákaz pre vjazd kamiónov nad 12 ton, pokiaľ danou cestou iba prechádzajú, čiže tranzitujú. Použiť ju smú, ak napríklad musia vstúpiť na cestu kvôli miestu vykládky tovaru alebo v prípade, že by sa inak auto nedostalo do svojej firmy.
  • Na cestách 2. triedy bývajú často zákazové značky, ktoré znamenajú pre kamióny rovnaké obmedzenia, aké platia pre cesty 3. triedy aj bez označenia.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie