Denník N

Analytik Haluš: Elektromobily majú na Slovensku polovičné emisie, cena sa vráti za desať rokov

Martin Haluš je riaditeľ inštitútu pre environmentálnu politiky, čo je nezávislý analytický útvar pri Ministerstve životného prostredia SR. Foto N - Tomáš Benedikovič
Martin Haluš je riaditeľ inštitútu pre environmentálnu politiky, čo je nezávislý analytický útvar pri Ministerstve životného prostredia SR. Foto N – Tomáš Benedikovič

Slabinami elektromobilu sú naďalej nižší dojazd či recyklácia batérie, hovorí riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky Martin Haluš.

Sú elektromobily zelenšie? Záleží na tom, čo si pod tým predstavujete. Pokiaľ ide o emisie skleníkových plynov, Inštitút environmentálnej politiky vyrátal, že aj po zarátaní nákladov na výrobu auta a batérie vyprodukujú elektromobily na Slovensku o polovicu menej emisií ako autá na spaľovací pohon.

Na druhej strane stále nie je vyriešené, čo spraviť na konci životnosti s batériou, ktorá obsahuje škodlivé látky.

„Nemyslím si, že v budúcnosti budeme mať sto percent elektromobilov, bude to skôr kombinácia technológií,“ hovorí Martin Haluš, riaditeľ think-tanku pri ministerstve životného prostredia.

Inštitút vytvoril kalkulačku, kde si ľudia môžu porovnať najpredávanejšie modely áut a elektromobilov z pohľadu emisií aj nákladov.

Vaši ľudia sa pozreli na to, či sa z environmentálneho a finančného hľadiska oplatí elektromobil v porovnaní s klasickými autami so spaľovacím motorom. Čo vám vyšlo?

Zameriavali sme sa iba na dva aspekty. Či sa ľuďom oplatí investovať do momentálne ešte stále drahšieho elektromobilu a či sa im náklady v dohľadnom čase vrátia. Pozerali sme sa aj na to, koľko elektromobily produkujú emisií skleníkových plynov.

Sú teda elektromobily zelenšie?

Je mnoho aspektov hodnotenia, čo je dobré a zlé pre prírodu. Jeden aspekt sú emisie, no druhý je lokálne znečistenie, teda vzduch, ktorý dýchame. Ďalšia vec je, či vieme recyklovať batérie.

Relatívne presne sa dá kvantifikovať množstvo emisií počas celej životnosti elektrického vozidla vrátane jeho výroby. Tu sa ukazuje, najmä vďaka tomu, že je tam batéria, že na výrobu elektromobilu spotrebujeme viac emisií ako na výrobu bežného auta. Pri samotnej prevádzke vozidla môžu byť emisie nižšie, podľa toho, aký je energetický mix danej krajiny.

Ako to je, keď sa to zráta dokopy?

Celkové emisie na Slovensku z elektromobilov sú

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Technológie

Ekonomika, Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie