Denník N

Chcel pomôcť štátu s katastrom na webe, ten mu ukradol nápad

Programátor Ján Suchal na facebooku opísal, ako chceli na príklade katasterportálu ukázať lacné a efektívne riešenia pre IT systémy štátu a ako to napokon dopadlo.

Tento text bol pôvodne publikovaný na Facebooku Jána Suchala

Ústav geodézie a kartografie (ÚGKK) dnes spustil do testovacej prevádzky novú aplikáciu Mapka. Je to oproti starým mapám na katasterportáli neporovnateľne lepšie, intuitívnejšie, rýchlejšie a až na nejaké drobné chybičky krásy je to celkovo veľmi dobre spravená aplikácia.

A stálo to málo peňazí (o tom neskôr). V podstate je to jeden z mála štátnych IT projektov, ktoré by som výnimočne aj pochválil.

Lenže fakt nemôžem. Je to osobné, a aby ste to pochopili, musím sa vrátiť viac ako dva roky dozadu.

Bol február 2013 a po hackathon víkende iniciatívy To Sa Nedá sme predstavili naše návrhy na lepší katasterportál a webstránky finančnej správy.

Potom bolo dlho ticho, úrad očividne nemal veľký záujem to riešiť a v auguste 2013 sme sa preto dohodli s firmou NESS (dodávateľ pôvodného katasterportálu a riešiteľ toho nového) na spolupráci.

Chceli sme vytvoriť paralelný katasterportál, ktorý by mal slúžiť pre bežných ľudí. Úrad súhlasil, dokonca sme dostali oficiálny list, že chcú spolupracovať. Takýto.

Boli sme nadšení, vymýšľali sme názvy a vyhral to „Kapor Inak“, na Silvestra (!) spisujeme funkcionalitu.

V januári vymýšľame architektúru riešenia a ako sa dostaneme k dátam. Vo februári 2014 dostávame prvé dáta na prácu.

Okamžite začíname pracovať a po niekoľkých dňoch práce máme dáta v rozumnom tvare. Jakub navrhol logo a Gejza prvé návrhy obrazoviek, ktoré okamžite ukazujeme ľudom na ÚGKK. Sú nadšení. My tiež.

s1
Logo Kapor Inak

s2
Návrh výsledkov vyhľadávania

Po lete 2014 si beriem dva mesiace neplatenej dovolenky z práce a full-time makám na aplikácii. Gejza dokresľuje popri robote návrhy, dolaďujeme.

10. október 2014

Opäť idem na ÚGKK, pán Hajdin nestíha stretko a stretávame sa na druhý deň. Na stretnutí sú dvaja páni z firmy Zymestic. Neriešim. Ukazujem, čo máme hotové. Nechápavo krútia hlavami a po poznámke „Veď to je len inak nakreslené“ si zahryznem do jazyka a snažím sa za päť minút aspoň trochu vysvetliť, čo je to použiteľnosť a dizajn aplikácii.

Na stretnutí v NESS zisťujeme, že na stiahnutie dát do našej aplikácie nám musia vyhradiť servisné okno. Lenže nemajú kedy. Vtipné. Hľadáme alternatívne riešenie a z „to sa nedá“ je odrazu „to bude v pohode“. Všetko ide.

Spisujeme formálnu zmluvu a špecifikáciu. Udalosti začnú naberať obrátky.

18. november 2014

NESS posiela objednávku ÚGKK na náš „katasterportál“. Formalita, nejde o žiadne peniaze.

21. november 2014

Výskumný ústav geodézie a kartografie spúšťa projekt CICA (http://cica.vugk.sk/). Nechápavo krútime hlavami. VÚGK sa tvári, že to je ich predstava jednoduchého katasterportálu pre ľudí.

23. december 2014

Urgujeme objednávku. Vraj to stále rieši právne oddelenie.

Tri mesiace je úplné ticho. Dostávam echo, že sa má prezentovať nejaký projekt MAPKA. Nevydržím a ozvem sa, čo sa deje. Naplánujeme stretnutie.

25. marec 2015

Stretnutie na ÚGKK. Nemôžem uveriť vlastným očiam. MAPKA sa náramne podobá na náš projekt. Až príliš. Pán Hajdin odrazu tvrdí, že nám už nemôžu dať žiadne dáta. Zmluva ani objednávka stále nie je vyriešená. Sľubujú nám do týždňa posun vpred.

18. apríl 2015

Tretí týždeň sa neviem dovolať Hajdinovi. Nedvíha.

26. apríl 2015

Štvrtý týždeň mi nedvíha telefón. Posielam infožiadosť na ÚGKK a VÚGK, že koľko stála MAPKA a CICA a kto je dodávateľ.

27. apríl 2015

Hajdin mi volá späť. Pýta sa ma na infožiadosť. Sľubuje, že do konca týždňa dá vedieť, ako zmluva s NESS. Ponúkam mu možnosť sa u nich formálne zamestnať za euro, aby sme sa pohli z miesta.

28. apríl 2015

Prišla odpoveď na infožiadosť.

„Aplikácia Mapka (pracovný názov) bola vyvinutá dodávateľom, náklady boli vo výške 22860 € s DPH. Aplikácia využíva jestvujúce softvérové licencie dostupné na GKÚ. Hardvér nebol predmetom obstarávania, aplikácia je prevádzkovaná na virtuálnych serveroch na jestvujúcom fyzickom hardvéri, ktorým disponuje GKÚ. Dodávateľom riešenia aplikácie Mapka je fy. KORBIS. Riešenie bolo dodané na základe objednávky zo dňa 10.2.2015.“

Jediným majiteľom firmy Korbis je pán Zámečník, taktiež CEO firmy Zymestic. Ten, čo sedel so mnou na ÚGKK pred polrokom a ukazoval som mu osobne pracovnú verziu nášho katastra. Dochádza mi, že v čase, keď „boli ticho“, riešili práve obstarávanie.

Oblial ma studený pot, bol som nahnevaný, snažil sa sám sebe nahovoriť, že som len paranoidný. A potom som sa už len dlho smial.

Chceli sme nastaviť novú latku štátnym projektom. V dizajne, použiteľnosti, ale mal to byť hlavne prelom v tom, ako sa vie verejná správa s aktivistami posúvať ďalej. Mal to byť open source postavený na open source technológiách, lebo sme presvedčení, že je to tak správne. Nechceli sme za to nič a venovali sme tomu neskutočné množstvo času, úsilia a hryzenia si do jazyka.

Tento článok je „nuclear option“ a dúfal som, že ho nikdy nezverejním.

Obrázky a video funkcionality z našich pracovných verzií pre porovnanie. Sú viac-menej z času, keď sme im to ukazovali, ale pre ilustráciu asi stačí.

Doplnené v stredu o 21:54 po telefonáte s pánom Zámečníkom: Zhodli sme sa, že maslo na hlave má hlavne úrad, ktorý rieši minimálne 4 projekty, čo majú v princípe rovnaké ciele. CICA, MAPKA, nový katasterportál a nás.

Viac: Návrhyvideá, vyhľadávanie, infožiadosti, objednávky atď.

Verejné IT zákazky

Teraz najčítanejšie