Denník N

Český dôchodca jazdí na Ficove zľavy: Počul som, že ich platí Európska únia

Bratislava, Kysuce, Stakčín – Jaroslav Vítoslavský vďaka bezplatným vlakom precestoval celé Slovensko. Foto N – Vladimír Šnídl
Bratislava, Kysuce, Stakčín – Jaroslav Vítoslavský vďaka bezplatným vlakom precestoval celé Slovensko. Foto N – Vladimír Šnídl

Päťdesiatpäťročný senior jazdí na Slovensko ako nikdy predtým. Na prespanie využíva nočné vlaky. Na naše vlaky zadarmo sa už zaregistrovalo vyše trinásťtisíc cudzincov.

Päťdesiatpäťročný Jaroslav Vítoslavský pozná Slovensko už takmer naspamäť. Za posledného polroka ho precestoval niekoľkokrát krížom-krážom.

V zime bol porovnávať vianočnú výzdobu v Bratislave s výzdobou v Prešove, videl drevené kostolíky pri Stakčíne, navštívil celý rad múzeí. „Výlet po Slovensku si robím v priemere každý druhý týždeň,“ rozpráva pán Vítoslavský.

Cestuje práve v kupé rýchlika z Bratislavy. Jeho cieľom sú tentokrát Kysuce. Vo vedľajšom vozni si vezie bicykel a plánuje menšiu túru po horách.

„Slovensko je krásne. Som rád, že sem môžem jazdiť tak často ako nikdy predtým,“ pochvaľuje si.

Pán Vítoslavský je českým dôchodcom z Jablunkova. A zároveň cestovateľom, ktorý spoznal čaro bezplatných vlakov, ktoré vlani zaviedla vláda Roberta Fica (Smer).

„V našich novinách som si prečítal, že sa zľavy týkajú aj českých dôchodcov. Vďaka tomu mi stačí, že si kúpim lístok do prvej stanice na slovenskom území, a ďalej už cestujem bezplatne,“ hovorí.

Všetci okrem Malty

Hoci Ficov Smer pôvodne mieril svojimi zľavami len na Slovákov, narazil na problém. Podľa európskych pravidiel nemôže takýmto spôsobom zvýhodňovať len občanov jednej členskej krajiny.

Vláda preto rozhodla, že na bezplatné vlaky budú mať nárok aj zahraniční študenti študujúci na Slovensku a dôchodcovia zo všetkých štátov Európskej únie.

Stačí im na ktorúkoľvek slovenskú stanicu priniesť doklad o tom, že poberajú dôchodok alebo študujú na slovenskej škole, a môžu cestovať.

„Do systému bezplatnej dopravy máme už registrovaných cudzincov zo všetkých členských štátov Európskej únie s výnimkou Malty,“ približuje Jana Morháčová, hovorkyňa štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Celkovo ide už o viac než 13-tisíc zahraničných dôchodcov a študentov. Najväčší záujem o slovenské vlaky je, prirodzene, z Česka, odkiaľ sa registrovalo takmer 11 500 ľudí.

tabulka cudzinci

Väčšina z nich podľa Morháčovej zatiaľ podnikla nanajvýš tri cesty. Sú však aj opačné extrémy. „Rekordérom sa stal istý Čech, ktorý doteraz bezplatne prejazdil takmer 16-tisíc kilometrov,“ dodáva hovorkyňa.

Kto je týmto rekordérom, ZSSK neprezrádza. Z rozprávania pána Vítoslavského však plynie, že aj on bude patriť minimálne medzi top 10 cestovateľov.

„Odhadujem, že od vybavenia registrácie som precestoval už možno 10-tisíc kilometrov,“ rozpráva.

Vzpruha pre turizmus?

Ficova vláda už na jeseň tušila, že obhájiť, prečo bude finacovať aj cesty cudzincov, môže byť náročné. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) však jeden argument našiel: bezplatné vlaky pre zahraničných cestovateľov aspoň trochu pomôžu turistickému ruchu.

„Turisti tu dozaista nechajú pár eur za ubytovanie, návštevu pamiatok, akvaparkov či za obed v reštaurácii,“ vysvetľoval Počiatek.

Príbeh pána Vítoslavského to potvrdzuje – ale len čiastočne. „Za ubytovanie väčšinou neplatím. Na spánok využívam nočné vlaky, ktoré sú tiež zadarmo,“ rozpráva.

Keď sa mu podarí šikovne si naplánovať cestu, má takýmto spôsobom zabezpečené prespanie aj na dve noci. „Na jedenie potom využívam reštaurácie a keď sa potrebujem umyť, zájdem na kúpalisko,“ hovorí.

Na druhú stranu, nedá sa povedať, že by mal štát s bezplatnými cestami pána Vítoslavského ani ďalších cudzincov nejaké veľké výdavky.

Väčšinu vlakov by totiž musel vypraviť tak či onak. A pokiaľ aj nasadzuje nejaké posilové spoje, je to predovšetkým kvôli slovenským dôchodcom a študentom, ktorých sa do systému bezplatnej dopravy už zaregistrovalo takmer 800-tisíc.

Navyše pán Vítoslavský hovorí, že slovenské vlaky využíva prevažne len v takzvané slabé dni, keď bývajú zaplnené len sčasti. „Napríklad nočné vlaky sú spravidla poloprázdne, takže určite nikomu nezaberám miesto,“ hovorí.

Mýty o Bruseli

Pán Vítoslavský je bývalý baník, ktorý do dôchodku mohol odísť skôr než ľudia z väčšiny profesií. „Vďakabohu som teda ešte v plnej sile a môžem robiť aj cyklistické túry,“ hovorí.

Priznáva však, že bez Ficových zliav by na Slovensko zrejme nejazdil. Aspoň nie tak často. Ako bývalý baník má síce nadpriemerný dôchodok, hovorí však, že nie až taký, aby si mohol dovoliť cestovať každý druhý víkend.

„Zoberte si, že len jednosmerný lístok do Popradu stojí osem eur, to už nie je ako kedysi,“ rozpráva.

Sám má spočítané, že pri väčšom výlete ušetrí okolo osemdesiat eur. Aj preto si využívanie Ficových zliav začína testovať stále viac českých dôchodcov – zvlášť z oblastí susediacich so Slovenskom.

„Často stretávam dôchodcov napríklad z Ostravska, ktorí teraz na Slovensko jazdia podobne často ako za federácie,“ hovorí Vítoslavský.

Pri otázke, či mu nepríde zvláštne cestovať zadarmo vo vlakoch iného štátu, na chvíľu zaváha. „Áno, hovoril som si, či váš štát za chvíľku neskrachuje, keď ponúka takéto zľavy,“ rozpráva.

Potom však o tejto téme diskutoval s jednou slovenskou seniorkou, s ktorou cestoval vo vlaku, a tá ho upokojila. „Povedala mi, že tieto vaše zľavy platí Európska únia.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie