Denník N

Hlavné správy spolupracujú s Harabinom, pomáhajú mu lepšie zacieliť reklamu

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Na dezinformačnom webe bol vložený špeciálny kód Harabinovej kampane. Kritike pre reklamy na Facebooku čelila tento týždeň aj koalícia PS/Spolu.

Dezinformačný web Hlavné správy poskytoval informácie o svojich čitateľoch strane Vlasť Štefana Harabina. Strana tak na nich môže efektívnejšie cieliť reklamy na Facebooku. Čitateľov webu na to Hlavné správy nijak neupozorňujú.

V kóde stránky www.hlavnespravy.sk sa nachádzal špeciálny kód, takzvaný Facebook Pixel. Ten zbiera informácie o návštevníkoch a posiela ich sociálnej sieti Facebook.

Na tom by ešte nebolo nič nezvyčajné. Podobnú funkciu využíva množstvo spravodajských webov, online obchodov či iných spoločností. Zozbierané dáta cez Facebook Pixel totiž vedia využiť na lepšie zacielenie reklamy.

Médiá tak napríklad môžu zamerať kampaň na akciové predplatné na čitateľov, ktorí ich web už v minulosti navštívili. Šanca, že ponuku využijú, je u nich vyššia ako u ľudí, ktorí na stránke nikdy predtým neboli.

Eshopy zas vedia potenciálnym zákazníkom ukázať na sociálnej sieti reklamu o zľave na produkt, ktorý si predtým na ich webe pozerali či vložili do košíka, no nákup z nejakého dôvodu nedokončili.

Hlavné správy však túto funkciu nevyužívali len vo svoj prospech, ale aj v prospech politickej strany Vlasť. V zdrojovom kóde svojej stránky mali vložený kód s identifikačným číslom 412544302777737. Kód s rovnakým číslom používa aj Vlasť na svojom webe stranavlast.sk.

Tieto kódy sa nemôžu dostať na web náhodou, jedine vedomým nastavením zo strany administrátorov.

Facebook Pixel na webe Hlavných správ.
Facebook Pixel s rovnakým číslom na webe strany Vlasť

Už 100-tisíc na facebookovú reklamu

Strana Vlasť a Štefan Harabin dali od marca 2019 do reklamy na Facebooku a Instagrame viac ako 100-tisíc eur. Takmer 80-tisíc išlo na podporu príspevkov lídra strany, vyše 20-tisíc na podporu facebookovej stránky Vlasť, ďalších vyše 1600 eur stála podpora stránky Moniky Sofiye Soročinovej, sedmičky na kandidátke strany.

Aj Soročinová využíva Facebook Pixel umiestnený na webe Hlavných správ. Svoje reklamy cieli na návštevníkov webu, ktorí už majú viac ako 18 rokov, a teda môžu voliť.

Hlavné správy jej pomáhajú aj pochvalnými redakčnými textami. „Harabinova kandidátka Soročinová zaujala na TA3 svojimi názormi,“ napísali do titulku pred dvoma týždňami. Ďalší pozitívny text vydali o deň neskôr: „Kultivovaný prejav a príjemný vzhľad Moniky Sofie Soročinovej už znepokojil liberálnych aktivistov.“

Kandidátka Vlasti potom oba texty promovala reklamou na Facebooku.

V ďalšom pozitívne ladenom texte Hlavné správy Soročinovú ukázali, ako boxuje. Harabin skonštatoval, že „by s prehľadom uzemnila bratislavského kaviarenského povaľača“.

Soročinovej reklamy na Facebooku. V podrobnostiach vidno, že boli zacielené na čitateľov Hlavných správ.

Médiá svoje dáta politikom nedávajú

Podobne ako Soročinová reklamy na Facebooku cieli aj bývalý sudca a minister spravodlivosti Harabin. Dbá na to, aby sa jeho posolstvá zobrazovali čitateľom Hlavných správ, pretože značná časť z nich môžu byť jeho voliči.

Strana Vlasť na otázky Denníka N zatiaľ neodpovedala.

Skutočnosť, že Hlavné správy poskytujú informácie o svojich čitateľoch politickej strane, je veľmi neštandardná. Jedna vec je, keď médiá poskytnú politikom svoj reklamný priestor, aby ho využili na oslovenie voličov. Úplne niečo iné je však posielanie dát o čitateľoch, aby strana mohla presnejšie cieliť svoju kampaň.

Nezávislé médiá dáta o svojich návštevníkoch politikom neposkytujú, lebo by sa tým vlastne zapojili do ich kampane.

Šéfredaktora Hlavných správ Róberta Sopka sme požiadali o stanovisko a vysvetlenie. Zatiaľ ho neposkytol. Po zaslaní otázok však odstránili Harabinov Facebook Pixel z kódu stránky.

Čitatelia na využívanie ich informácií na politickú kampaň nie sú upozornení, web o takomto využití dát neinformuje v pravidlách spracovania osobných údajov.

Harabin cieli svoju reklamu na čitateľov Hlavných správ. Informácie o tom, kto to sú, mu tento web pomáha zistiť cez funkciu Facebook Pixel.

Reklamu na Hlavných správach chcú len niektorí

Vlasť je jedna z mála strán, ktorá intenzívne inzeruje na Hlavných správach. Väčšina politikov reklamu na dezinformačných weboch nekupuje. Môže to poškodiť ich reputáciu a financovali by tak činnosť stránok, ktoré šíria nepravdivé a neoverené informácie.

Najviac na reklamu na Hlavných správach minula Slovenská národná strana, je to viac ako 14-tisíc eur. Vyplýva to z transparentného účtu strany. Kotlebova ĽSNS nakúpila reklamu na webe za 6696 eur.

Strana Vlasť zatiaľ podľa transparentného účtu dala na reklamu na Hlavných správach takmer 4300 eur. Smer si oficiálne reklamný priestor na tomto webe nekúpil.

Hlavné správy sú najpopulárnejším dezinformačným webom na Slovensku.

Aj Kočner využíval Hlavné správy

Marian Kočner sa v komunikácii s nitrianskym podnikateľom Norbertom Bödörom cez aplikáciu Threema označil za tichého „akcionára“ Hlavných správ.

„Čítavaš Hlavné správy? Majú 90-100.000 dennú čítanosť a mesačne ich číta 700.000 jednotlivcov. Zaujímavé médium,“ písal Kočner 24. februára 2018. „Od 1. 3. som tam ‚akcionár‘. Info prosím len PRE TEBA,“ dodal s tým, že v Hlavných správach pôsobí len „inkognito“.

Kočner mal priamy vplyv na niektoré články, ktoré na tomto webe vychádzali. Stránka tiež propagovala jeho reláciu Na pranieri, v ktorej sa snažil diskreditovať slovenských novinárov.

Redakcia obvinenia z napojenia na Kočnera odmieta.

Keď sa Kočner vyhrážal Jánovi Kuciakovi, Hlavné správy novinára označili za presstitúta

Najmenej transparentná kampaň

Harabinova strana má najmenej transparentnú kampaň a tají až polovicu svojich sponzorov, upozorňuje Transparency International Slovensko.

„Patrik Puček je ďalším záhadným darcom strany Vlasť. Minulý týždeň daroval strane Štefana Harabina rovných stotisíc eur. Je tak už štvrtým človekom, ktorý daroval či požičal strane takúto sumu. Toľko stotisícových podporovateľov nemá žiadna iná strana v kampani,“ napísala mimovládna organizácia, ktorá kontroluje transparentnosť volieb.

„Doteraz strana Vlasť minula na kampaň už milión eur, no z toho pri polovici ukázala pôvod peňazí. Väčšinou ide o pôžičky, no aj tam sú to verejne neznámi ľudia. Žiadna iná strana s takými malými preferenciami nemá takých štedrých darcov, ako ich má Štefan Harabin,“ dodala Transparency.

PS/Spolu tiež robilo problematickú kampaň

Problematické rozhodnutie spravila aj koalícia PS/Spolu. Reklamy na sociálnej sieti zacielila na fanúšikov prezidentky Zuzany Čaputovej, ktorá do funkcie kandidovala za ich stranu. Nastaviť takto reklamu mohli len vďaka tomu, že mali administrátorské práva aj k stránke hlavy štátu, upozornila Transparency International.

„Bez toho môžete cieliť len na demografické či iné všeobecné charakteristiky používateľov, čo je, samozrejme, drahšie, respektíve menej účinné. Cieliť na stránku prezidentky by teraz nešlo, ani keby ju mali pod kontrolou ešte v minulosti, povedali nám z Facebooku,“ informovala Transparency.

PS/Spolu vysvetľuje, že využívajú tú istú agentúru pre nastavovanie online reklamy, ktorú používali aj pri prezidentskej kampani Zuzany Čaputovej. „Reklamu na Facebooku cielime na veľké množstvo cieľových skupín, podľa záujmov aj demografických údajov. Došlo k chybe, že bolo použité aj aktuálne publikum fanúšikov stránky Zuzany Čaputovej. Po upozornení na túto chybu sme nášho dodávateľa požiadali o zrušenie cielenia podľa fanúšikov stránky,“ vysvetlila hovorkyňa strany.

„Prezidentská kancelária nemala žiadnu vedomosť o tom, že by prichádzalo k cieleniu akejkoľvek politickej reklamy na fanúšikov stránky Zuzany Čaputovej. Nikomu k tomu nedávala prístup a ani súhlas. Ak sa to dialo, bolo to bez vedomia prezidentskej kancelárie a prezidentka to považuje za neetické konanie,“ reagoval hovorca prezidentky.

„Od nástupu prezidentky do funkcie kancelária prezidentky nesponzoruje príspevky na sociálnych sieťach, nevyužíva žiadne reklamné nástroje sociálnych sietí a nemá ani zriadený nový reklamný účet na Facebooku. Po upozornení Transparency International sme odstránili staré prístupové práva z už nevyužívaného reklamného účtu inzerentke, s ktorou volebný štáb spolupracoval ešte počas predvolebnej kampane a ktorý zostal prepojený aj na facebookový profil prezidentky. Súčasnými administrátorkami facebookovej stránky sú dve zamestnankyne prezidentskej kancelárie,“ dodal hovorca.

Líder PS/Spolu Michal Truban cielil reklamu aj na fanúšikov svojej knihy o podnikaní, ktorú vydal v roku 2016. Zákon na ochranu osobných údajov pritom zakazuje, aby kontakty získané na jeden účel boli používané na niečo iné.

Článok vznikol ako súčasť projektu Business of Misinformation, ktorý prevádzkuje Center from Media, Data and Society na Stredoeurópskej univerzite. Projekt podporil Independent Journalism Program od Open Society Foundations.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Vlasť

Voľby 2020

Slovensko

Teraz najčítanejšie