Denník N

Ťažko zdravotne postihnutí už nebudú v bratislavskej MHD cestovať zadarmo

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Hendikepovaní necestujú bezplatne vo vlakoch ani v prímestských autobusoch, tak nemôžu ani v mestskej doprave, hovoria pravidlá spájania dopravných prostriedkov do integrovanej dopravy. Prečo nemôže zostať samostatné bezplatné cestovné len pre MHD, lokálni politici nepovedali.

Ak chceme spojiť vlaky, prímestské autobusy a mestskú dopravu v Bratislave, musia na to doplatiť ťažko postihnutí, odkázali bratislavskí lokálni politici. Vo štvrtok prijali rozhodnutie, že hendikepovaní od novembra tohto roka nebudú v MHD cestovať zadarmo.

Dôvodom je spustenie tretej etapy integrovaného dopravného systému, v ktorom spolupracujú Dopravný podnik Bratislava s dopravcom Slovak lines a so Železničnou spoločnosťou Slovensko.

Ešte pri spustení prvej etapy integrovaného systému v roku 2013 Bratislava vyrokovala zachovanie bezplatného cestovného pre seniorov a ťažko zdravotne postihnutých. Mestské zastupiteľstvo potom túto výnimku priebežne predlžovalo. To sa teraz s novým mestským zastupiteľstvom skončilo.

Prečo nemôžu mať výnimku?

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal (nezávislý) neodpovedal na otázky, či nemôžu pre zdravotne postihnutých urobiť výnimku a či je v poriadku pýtať cestovné aj od tých, ktorí cestujú len po Bratislave a služby Železničnej spoločnosti a SlovakLines nevyužívajú.

Cestovné pre hendikepovaných zatiaľ nekomentoval ani župan Pavol Frešo (SDKÚ), pod ktorého patrí prímestská doprava.

„Dopravný podnik naďalej zastáva akceptáciu výnimiek bezplatného cestovania v prípade, že mesto vykryje výpadky z tržieb,“ povedala hovorkyňa Adriana Volfová.

Dodáva, že dopravný podnik si nestanovuje ceny cestovného sám, ale musí sa riadiť cenami, ktoré stanovuje magistrát hlavného mesta. Prispôsobiť sa musí aj cenníkom spoločnosti Slovak Lines a Železničnej spoločnosti Slovensko. Tie poskytujú zdravotne postihnutým zľavu vo výške päťdesiat percent.

Primátor Ivo Nesrovnal v stanovisku píše, že zavedenie tretej etapy museli mestskí a krajskí poslanci schváliť, pretože v procese integrácie dopravného systému je potrebné pokračovať. Zavedenie tohto systému je podmienka na čerpanie eurofondov pre ďalšie dopravné projekty.

Sľubuje, že zníži dosah

„Aj iniciovaním rokovaní s partnermi však primátor Nesrovnal robí všetko pre to, aby dosah tarifných úprav na jednotlivé sociálne skupiny eliminoval,“ uviedla vedúca oddelenia komunikácie a marketingu hlavného mesta Adriana Bendová. Primátor nereagoval ani na otázku, či mesto vykryje výpadky z tržieb a tým sa zachová bezplatné cestovanie pre ZŤP.

Polovičné cestovné by mali zdravotne postihnutí v Bratislave platiť najneskôr od prvého novembra. O bezplatné cestovné prídu aj protifašistickí bojovníci, politickí väzni a darcovia krvi so zlatou Jánskeho plaketou.

Rozhodnutie však nemusí byť konečné, o zľavách v MHD ešte môžu prebehnúť rokovania medzi dopravcami i magistrátom. Ak by sa dohodli, rozhodnutie musí byť opäť schválené krajskými i mestskými poslancami.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie