Denník N

Prečo elledanse ako divadlo skončilo

Divadlo elledanse uviedlo posledné predstavenie nielen v sezóne, ale aj vo svojej existencii. Značka elledanse pokračuje už iba ako škola.

Poctu tancovať poslední na javisku elledanse dostali hosťujúce združenia ME-SA a BOD.Y s predstavením Let Me Die in My Footsteps (Nechaj ma zomrieť vo svojich šľapajach). Výber predstavenia, ktoré svojím názvom akoby bratislavskému tanečnému divadlu šepkalo posledné slová, nebol plánovaný – pôvodne mala vystúpiť skupina DOT 504. Ale vyšlo to dobre: na jedno z tých progresívnejších diel súčasného tanca, zaujímavé, premyslené a dotiahnuté. V choreografii Renana Martinsa de Oliveiru sa predstavuje kvarteto tanečníkov, technicky na rôznych úrovniach, ale perfektne zohratých. Češka Karolína Hejnová, Nemec Benjamin Pohlig, Slovenky Soňa Ferienčíková a Martina Hajdyla Lacová. Posledná je podľa Českej tanečnej platformy Tanečnicou roka a asi oprávnene, lebo sa z nej dajú len ťažko spustiť oči.

Choreografia sa nečlení na sóla, duety alebo triá – tí štyria sa celý čas držia pokope a vzájomným tlakom poháňajú, nadvihujú, stláčajú a posúvajú po priestore. Tento koncept trvá dosť dlho na to, aby sa divák prestal v duchu zaoberať jeho zmyslom a ako s ním súvisí ten mrazivý názov inak Dylanovej pesničky. Dosť dlho na to, aby sa napojil na túto zvláštnu štvoricu a ďalej sa už len viezol s nimi a počúval, ako hovoria telom, čo sa inak povedať nedá. Keď sa konečne zastavia, vezme to do rúk s gitarou a samplerom na javisku rozložený Gasper Piano a celá tá pohybová energia sa pretaví do hudobnej. Potom sa tanečníci vrátia, aby koncentrovaný stisk, ktorým nás držali v hrsti, uvoľnili a vystrelili do extázy. Človek má pocit, že stačí pohnúť rukou a javisko sa rozvlní. Keby sa veci dali meniť tak ľahko. Večer po prestávke doplnil film Maroša Barana XIII Card.

 Soňa Ferienčíková, Karolína Hejnová, Martina Hajdyla Lacová a Benjamin Pohlig. Foto - Peter Snadik
Soňa Ferienčíková, Karolína Hejnová, Martina Hajdyla Lacová a Benjamin Pohlig. Foto – Peter Snadik

Ďalej to nešlo

Posledné predstavenie v elledanse dokázalo odviesť pozornosť divákov, ktorí vedeli, o čo ide, od pohrebnej atmosféry jeho konca. Zainteresovaných bolo dosť: po dlhej dobe tvorili väčšiu časť publika profesionáli pôsobiaci na nezávislej tanečnej scéne. Už prineskoro. Hlavnou príčinou zatvorenia divadla je zredukovanie podpory MK SR a odstúpenie hlavného súkromného sponzora, firmy Danicon holding – tá teraz budovu predáva. Riaditeľka elledanse, choreografka Šárka Ondrišová, má však aj iné dôvody. „Tento priestor bol robený zo srdca pre všetkých, pre celú komunitu. Ja som ho dostala, ale vnímala som, že stála scéna pre súčasný tanec tu nie je, a dvere som otvorila všetkým. Na začiatku som bola hlavným tvorcom, ale už dávno to tak nie je. Ani nekončíme mojím predstavením. Ale že by to nejako prispelo k stmeleniu komunity… Pochopila som, že toto miesto sa nestalo tým, čo som zamýšľala.“

Elledanse počas svojho osemročného fungovania vytvorilo alebo zastrešilo množstvo tanečných, divadelných a filmových projektov, pozbieralo dôležité ceny za svoje produkcie a rekonštruovalo budovu bitúnku pri trhu na Miletičovej na multižánrové, kultúrne a komunitné centrum. Ondrišová naráža na nedostatočnú spoluprácu v rámci samotnej tanečnej scény. Veľa tvorcov, ktorí napríklad v elledanse predstavenia vytvorili, ich tam prestávali reprízovať. „Žiadali sme dvestopäťdesiat eur za hrací deň – v tom je generálka, základný set-up, svetelný park, technika, zahrnutie v našej propagácii a predaj lístkov, pričom vstupné ostávalo tvorcom. Viem, že nie sú peniaze a granty sú malé. Naozaj to ďalej nešlo.“

Škola sa sťahuje

Značku elledanse tvorila škola a súbor divadla. Ďalej pokračuje už iba tanečná škola, do septembra ešte v starých priestoroch na Miletičovej, potom už v budove Átria na Rezedovej 5 v bratislavskom Ružinove. „Ideme do komerčného nájmu a som zvedavá, ako to zvládneme, lebo tam s troma menšími tanečnými sálami musíme vyrobiť toľko peňazí ako tu so šiestimi a s divadlom. Dať tritisíc eur mesačne na nájom nie je len tak. Zaujímali sme sa aj o Hurbanove kasárne, o ktorých sa teraz veľa hovorí ako o novom možnom priestore na tanec, ale keďže sú ešte pred rekonštrukciou, je to tak trochu hudba budúcnosti.“

Company elledanse, ako sa nazýval súbor divadla, pravdepodobne zanikne. „Do decembra máme ešte grant na desať repríz našich existujúcich predstavení. Uchádzali sme sa o hranie v A4, ale do decembra nemajú voľné kapacity. Možno sa niečo z repertoáru zmestí do Štúdia 12, je to však oveľa menší priestor.“ Ondrišová spomína, že problém bol aj v spolupráci s centrami mimo Bratislavy. „V elledanse sa reprízovali diela vytvorené napríklad na Stanici Žilina-Záriečie. Keď sme my potrebovali odohrať mimo Bratislavy, recipročne som odozvu nedostala. Za celých osem rokov nedošlo k spolupráci ani so Stanicou, ani s košickou Tabačkou. Som sklamaná, že sme zostali takí odstrihnutí.“

Ako ďalej

Strata Divadla elledanse je pre tanec a ľudí, ktorí sa ním zaoberajú alebo sa naň radi chodia dívať, stratou jedinej stálej scény v Bratislave. Pre jeho riaditeľku je to emocionálna záležitosť, práca sa preplietla so životom. Čo plánuje? „Asi sa vrátim k svojmu remeslu, choreografii, na čo sa celkom teším. Naučila som sa byť ‚fundraiser‘, podnikateľ, robiť divadlo spredu-zozadu, poznám ho zo všetkých pozícií. Bola to veľká škola,“ hovorí Šárka Ondrišová.

Nezávislá tanečná scéna v Bratislave prechádza zmenami a keďže už v podstate stratila takmer všetky priestory, kde kedy mala možnosť uvádzať svoje projekty, musí prísť s nejakým novým. Riaditeľka elledanse pripomína, že nielen dotáciami a sponzormi je priestor živý. Podpora umelcov, aj pre ktorých vznikol, môže jeho existenciu často zachrániť. Pri Divadle elledanse sa to nepodarilo. „Ľudia hovoria, že je škoda, že sa zatvára. Ale či je to škoda? Keď to hovoria tí, ktorí sem nechodili… Pre ľudí, ktorí tu fungovali a ktorí tvorili našu komunitu a divácku obec – pre tých verím, že je to škoda.“

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie