Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Novinári kritizujú Matovičovu podporu investigatívy. Sú aj lepšie spôsoby, ako sa dá médiám pomôcť

Dobrý deň! Po minulotýždňovej volebnej prestávke je MediaBrífing späť. Dnes sa pozrieme na nápad Igora Matoviča na podporu investigatívnych novinárov. Okrem toho sa v newslettri ešte dočítate:

  • Denník SME robotom generoval články o výsledkoch volieb.
  • Maďarskí novinári potrebujú povolenie na texty o Grete Thunbergovej.
  • Magazín Time vydal sto tituliek so ženami.
  • Konšpirátori.sk museli stiahnuť Hlavné správy zo zoznamu problematických webov.
Foto N – Tomáš Benedikovič

Igor Matovič v stredu oznámil, že by chcel vytvoriť fond na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý by mal byť pomenovaný po Jánovi Kuciakovi, a štát by do neho mal dávať približne 10 miliónov eur ročne.

O svojom nápade hovoril už aj s lídrami Sme rodina, SaS a Za ľudí, s ktorými začal rokovať o vytvorení novej koalície. Plán s fondom Matovič zopakoval vo štvrtok večer na spoločnej tlačovke a vníma ho ako jeden z hlavných bodov ich budúceho otvoreného vládnutia.

Cieľom fondu podľa Matoviča je, „aby sme namiesto desiatich investigatívnych žurnalistov mali po celom Slovensku možno sto, dvesto kvalitných investigatívnych žurnalistov“.

Takúto štátnu podporu už kritizovali viacerí šéfredaktori a novinári. Zhrňme si teda základné výhrady a ponúknime do debaty aj niekoľko iných nápadov, ako sa dá pomôcť novinárom tak, aby z toho mala verejnosť čo najväčší úžitok.

1. Investigatíva nie je vyššia forma žurnalistiky

Pri investigatíve sa vytvára akýsi mýtus, že je lepšia než „obyčajná“ novinárčina, že keď budeme mať viac špičkových investigatívcov, zlodeji nebudú mať šancu.

Uverili sme, že národ má obrovský dopyt po investigatíve a že keby jej bolo dvakrát, či dokonca desaťkrát viac, tak by aj silnejšie rezonovala, ľudia by sa viac zaujímali o veci verejné a spoločnosť by to posúvalo vpred.

Pravda je však inde. Investigatívna novinárčina nezvykne trhať rebríčky čítanosti či sledovanosti, je komplikovaná, ťažko zrozumiteľná a málokedy tak zaujímavá ako Kočnerova Threema.

Niekedy je dokonca ťažké oddeliť ju od normálnej spravodajskej roboty. Len výnimočne má totiž podobu jednej reportáže, ktorá zatrasie republikou a ministerskou stoličkou. Zväčša je to séria obyčajných správ, ktoré týždne či mesiace upozorňujú na neriešený a prehliadaný problém.

Dajme si teda pri diskusii o podpore investigatívy pozor, aby sme z nej nerobili modlu.

Základná zásada by mohla znieť: ak médium nedokáže robiť špičkovú „normálnu“ žurnalistiku, nebude vedieť vďaka peniazom od štátu robiť ani kvalitnú investigatívnu žurnalistiku.

2. Investigatíva nepotrebuje primárne viac peňazí

Hoci investigatívni novinári by boli radi, keby mali viac kolegov, väčšie platy či viac času na prácu, primárnym problémom slovenskej investigatívy nie je nedostatok peňazí.

Už dnes dokážu médiá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie