Denník N

Vedkyňa a lekárka radí, ako si stravovaním posilniť imunitu

Adela Penesová z Biomedicínskeho centra SAV. Foto N - Tomáš Benedikovič
Adela Penesová z Biomedicínskeho centra SAV. Foto N – Tomáš Benedikovič

Imunitu vám znižuje pitie alkoholu aj fajčenie, upozorňuje Adela Penesová zo SAV. Zdravú vyváženú stravu podľa nej treba jesť vždy, nielen v čase ohrozenia vírusom. Penesová odporúča semivegetariánsky režim, minimálne pol kila čerstvého ovocia a zeleniny denne a k tomu za hrsť orechov. Na konci textu sa nachádza zoznam potravín, ktoré obsahujú dôležité vitamíny.

Aké stravovacie návyky treba dodržiavať v čase ohrozenia koronavírusom?

Treba jesť vyváženú zdravú stravu bežného človeka, ktorá zabezpečí normálnu primeranú funkciu imunitného systému. Denne by sme mali zjesť pol kila čerstvého ovocia a zeleniny, preferovať celozrnné potraviny, prevažne rastlinnú stravu. K tomu denne skonzumovať malé množstvo orechov (vlašských, lieskových, para orechov, mandlí) a semienok (ľanových, slnečnicových či tekvicových). Primerané množstvo znamená za jednu malú hrsť. Je to napríklad sedem kusov mandlí pre ženu, jedenásť kusov mandlí či vlašských orechov denne pre muža. Treba dodržiavať pitný režim bez sladených nápojov.

Limit 500 gramov ovocia a zeleniny platí pre každého, alebo sa líši na základe telesnej hmotnosti?

Je to minimum a platí to pre každého, tak pre 50-kilového, ako aj 100-kilového človeka.

Ako strava vplýva na imunitu človeka, ktorá je pri vírusových infekciách dôležitá?

Zdravá a vyvážená strava obsahuje veľa vitamínu C a ďalších vitamínov a minerálov a stopových prvkov, ktoré majú ochranný protizápalový účinok. V zime treba inak ako klasickou stravou doplniť len

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Rozhovory

    Človek, Veda, Zdravie

    Teraz najčítanejšie