Denník N

Zavreli nám školu. Čo máme robiť, keď musíme deti učiť doma?

Ilustračné foto - JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory

Rodičia sa v tieto dni menia na učiteľov, mnohí zároveň pokračujú v práci. Niektorí sa virtuálne spájajú, aby pomohli sebe aj iným.

Skupina Zavretá škola – ako učiť doma vznikla na Facebooku len pred dvomi dňami, ale má už vyše 5000 členov a stále pribúdajú ďalší. Pridávajú sa do nej učitelia a učiteľky, špeciálne pedagogičky, ale hlavne rodičia, ktorí sa po plošnom zatvorení škôl pre epidémiu koronavírusu trápia otázkou, ako učiť deti doma.

„Nie všetky školy posielajú žiakom materiály. A hlavne, materiály určené na vyučovanie v škole nemusia byť vhodné aj na domáce vzdelávanie,“ vysvetľujú Lucia Rosáková a Zuzana Suchová, ktoré spolu s ďalšími založili spomínanú skupinu na sociálnej sieti.

Desia ich pritom sťažnosti rodičov na množstvo úloh, ktoré deti zo škôl v tieto dni dostávajú. „Doma sa dieťa nemôže učiť štyri a viac hodín, typickú školskú prácu treba zredukovať. Pri učení doma deťom chýba učiteľ alebo učiteľka, ich výklad či vedenie, chýbajú aj kamaráti a konkurenti.“

Ilustračné foto – JumpStory

Deti sú zo škôl zvyknuté na pedagogické vedenie a sú motivované kolektívom, spoločnou činnosťou, súťažou aj spoluprácou. „Väčšina to doma nemá, rodičia nie sú učitelia, nedajú päťku ani jednotku. Ak rodič musí aj pracovať či starať sa o malého súrodenca, nemá kapacitu byť učiteľom. Ani každý dospelák nie je nadšený z práce z domu, potrebuje pracovné prostredie oddeliť od domáceho, potrebuje kolegov, atmosféru, režim špecifický pre pracovisko.“

Doma tak podľa nich treba nájsť nový systém, zaviesť hranice a definovať nové roly. „Nie vždy, nie hneď, nie v každej rodine, ale skôr či neskôr príde únava z neprirodzenej situácie a treba hľadať nové spôsoby jej zvládania.“

Niekto je v strese hneď, iný sa rýchlo vyčerpá

Netreba zabúdať, že rola rodiča a učiteľa nie sú totožné, aj rodič, ktorý učí svoje deti, ostáva rodičom. „Má iný typ vzťahu, autority. Vzdelávanie doma je individualizované, prispôsobuje sa dieťaťu či deťom a celej rodine. V triede je to iné, a tak sú potrebné iné metódy a materiály, ale aj iná motivácia,“ vysvetľuje Lucia Rosáková.

Zároveň upozorňuje na zúfalstvo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Rodičovstvo

    Rodina a vzťahy, Slovensko

    Teraz najčítanejšie