Ako učiť deti doma? Praktické rady, ktoré vám to uľahčia (anketa s odborníčkami na výchovu)

Je dobré zachovať deťom aj v čase prerušeného vyučovania režim, ale rodičia nemôžu plne nahradiť učiteľov a ani by si to nemali dávať za cieľ. „Rodičia by nemali príliš tlačiť na pílu,“ radia odborníčky.
Odborníčok na výchovu sme sa opýtali:
- Je dobré, aby rodičia aj v tieto dni zachovali pre deti ustálený režim, alebo im môžu dať väčšiu voľnosť?
- Akým chybám by sa mal vyhnúť rodič, keď sa snaží učiť deti doma?
- Veľa rodičov teraz robí z domu, to znamená, že nemôžu deťom venovať 100 percent svojej pozornosti. Odporúčali by ste, aby v takom prípade využili aj rôzne edukačné aplikácie a webstránky?
Soňa Pekarovičová, špeciálna pedagogička CentrumDys
1. Ustálený režim odporúčam, ale to nevylučuje možnosť väčšej voľnosti. Dôležité je, aby to dávalo zmysel. Deti potrebujú vedieť, čo môžu očakávať a kedy. Malým deťom to poskytuje pocit väčšej emočnej istoty, starším deťom pomáha eliminovať vyjednávanie o tom, koľko a kedy sa budeme učiť. Nie je nutné ísť presne podľa hodiniek. Stačí, ak je zrozumiteľný rytmus v dopoludňajšej a popoludňajšej časti dňa. Dohoda môže napríklad vyzerať tak, že po tom, ako sa ráno najeme a oblečieme, budeme sa hodinu učiť alebo sa budeme učiť slovenčinu a matiku.
Po učení nasleduje pre dieťa voľná hra alebo možnosť sledovať televíziu a podobne. K učeniu sa vrátime poobede po tom, čo mama dokončí svoje pracovné povinnosti. V závislosti od veku dieťaťa si tento spoločný plán tvorte spolu a zohľadňujte svoje povinnosti. Niekomu vyhovuje učiť sa v celku a inému zase rozdeliť si to na viac častí. Dohoda sa dá deliť aj podľa schopnosti dieťaťa samostatne pracovať. Napríklad úlohy z predmetov, ktoré dieťa zvládne, si píše samo a rodič len skontroluje, a iné predmety sa učia spolu.
2. Nie som si istá, či je vhodné v tejto situácii hovoriť rovno o chybách. Rodičia nie sú pedagógovia, niektorí nerozumejú základom didaktiky. Zvlášť