Denník N

Štátna reklama vystríha pred partnermi z iných krajín, kritizujú ju za xenofóbiu

Foto: CIPC
Foto: CIPC

Iný kraj, iný mrav, poúča centrum, ktoré má pomáhať deťom pri medzinárodných sporoch o rodičovstvo. Odmieta, že by išlo o xenofóbiu, chce ľudí iba varovať a informovať.

“Jurko svojho ocka nevidel už viac ako rok. Prečo? Jeho mamina ho uniesla bez súhlasu otca k rodine žijúcej v zahraničí,” hovorí v novej reklamnej kampani štátnej organizácie Michaela Čobejová. Reklamné spoty Centra pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže (CIPC) upozorňujú na problémy medzinárodných únosov a odoberania detí.

Kampaň sa končí sloganom: “Partnera z inej krajiny si beriete vy aj vaše deti, v dobrom aj v zlom” a spustila debatu o tom, či je xenofóbna.

Kampaň zaskočila aj marketérku a blogerku Veroniku Pizano, ktorá pracuje v oblasti reklamy a vyučuje na Fakulte masmediálnej komunikácie na univerzite v Trnave. Po vypočutí rozhlasového spotu mala dlhý čas pocit, že “reklama vyvoláva strach z cudzincov a varuje pred nimi ako potenciálnymi manželmi či manželkami, lebo by raz mohli uniesť vaše deti”, píše na svojom blogu.

Reklamu na výzvu Veroniky Pizano negatívne komentoval aj zástupca šéfredaktora týždenníka Trend Tomáš Czwitkovics. „Podľa mňa je to dosť zlé. Pre akú veľkú (alebo skôr malú) cieľovú skupinu to je určené? Čo má ‚kraj‘ dočinenia s mravom jednotlivcov? Čo sa tým snažia latentne stereotypizovať? … A celá message tejto edukačnej kampane je v podstate ‚neberte si cudzincov‘ (oficiálne – buďte si vedomí rizík takýchto partnerstiev).“

Riaditeľka štátneho centra Andrea Císarová však slovo xenofóbia úplne odmieta. Tvrdí, že ich cieľom nie je na nikoho útočiť. Chcú upozorniť najmä na to, že ak sa niekto rozhodne žiť v zahraničí, po roku sa naňho začínajú vzťahovať miestne zákony a slovenské občianstvo ho v prípade problémov nemusí ochrániť. “Ak prídete žiť do iného štátu, treba si uvedomiť, že iný kraj, iný mrav,“ vysvetľuje Cisárová.

Téma imigrantov ich zaskočila

Kampaň zobrazuje konkrétne príbehy rodín, ktoré sa neskončili šťastne. Jedna z reklám hovorí aj o príbehu Kataríny Azab, ktorá v Egypte prišla o svojho syna Adama. Jeho otec ho v roku 2008 uniesol a ona po ňom odvtedy neúspešne pátra.

Andrea Císarová v CIPC rieši podobné príbehy každý deň, práve preto nedávno spustili informačnú kampaň. V televíznych spotoch si okrem Čobejovej zahrala aj Kristína Turjanová, Kristína Farkašová, Marek Majeský a Roman Pomajbo.

Kampaň negatívne nevníma ani herečka Michaela Čobejová. „Ľudia dnes veľmi hazardujú so vzťahmi a pristupujú k nim ľahkovážne. Šla som do toho preto, lebo je pre mňa veľmi dôležité, aby boli naše deti v poriadku. Reklama nie je o tom, že si cudzincov brať nemajú, ale nech o tom najprv popremýšľajú a zamyslia sa nad prípadnými dôsledkami.“

Podobne to vidí aj Marek Majeský. Reklama podľa nie je o cudzincoch ale najmä o deťoch. „Účinkovanie v reklame som prijal predovšetkým preto, že som otec dvoch malých dcér a preto, že rodina je pre mňa najdôležitejšia vec v živote.“

Císarová pripúšťa, že negatívne reakcie na ich kampaň súvisia aj s tým, že na Slovensku sa teraz veľa hovorí o utečencoch. “Centrum v čase, keď spot pripravovalo, nevedelo, že príde téma migrantov, ale spadli sme do toho,” hovorí.

Na reklamu sa oficiálne nesťažujú

Kreatívu kampane má na starosti spoločnosť Creative Department. Ani oni nečakali, že by reklamy mohli niekoho pobúriť. Rada pre reklamu doposiaľ ku kampani neobdržala žiadnu sťažnosť.

Císarová tvrdí, že spoty mali aj veľa pozitívnych ohlasov. “Kampaň pomáhali tvoriť všetci tí, ktorí sa s takýmto prvkom stretli: sudcovia, univerzitní profesori, neziskové organizácie, reklamná agentúra, právnici Centra, ktorí sú s tým v denno-dennom kontakte, pomáhali tvoriť reálny obraz životných situácií,” vysvetľuje Císarová.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie