Denník N

Autobusom vozí Nórov a napísal o tom už dve knihy: Najbližšie mesiace si asi veľa nezajazdím

Foto - Ondrej Sokol
Foto – Ondrej Sokol

S Ondrejom Sokolom sme sa stihli stretnúť tesne pred začiatkom karantény. Najslávnejší slovenský autobusár v Škandinávii momentálne dúfa, že sa po epidémii koronavírusu bude môcť čo najrýchlejšie vrátiť za volant a napísať ďalšiu vtipnú knihu plnú historiek.

Ondrej Sokol (1980) sa mal stať prekladateľom a tlmočníkom, z vysokej školy však odišiel za volant autobusu bratislavskej MHD. Krátko na to sa dal zlákať na brigádu do Nórska, kde sa mu zapáčilo, v Škandinávii pracuje už dvanásť rokov. Pred dvoma rokmi začal spisovať na internete zážitky a samého ho prekvapilo, aký veľký úspech malo knižné vydanie.

Na úspech bestselleru nadväzuje pokračovaním s názvom Ako som vozil Nórov 2, v ktorom sa rozpísal o tom, ako sa mu jazdí za polárnym kruhom a prečo ho niekedy irituje posadnutosť Škandinávcov ekológiou v doprave.

Ďalej sa dočítate:

  • či sa stále oplatí pracovať v Nórsku
  • aké klišé kolujú o autobusároch
  • ako sa jazdí na najsevernejšom mieste Európy
  • či sa skvalitňuje bratislavská MHD
  • čo hovorí na výsledky parlamentných volieb

Kde ste teraz doma? Pendlujete medzi Slovenskom a Nórskom?

Áno. Momentálne robím sezónne, vozím turistov, s pravidelnými linkami som nateraz skončil. Väčšinou môj rok vyzerá tak, že makám v dvoch termínoch: najprv od polovice mája do začiatku septembra a potom v zime december až apríl. Medzitým mám voľno a som doma.

Akurát táto zima mi nevyšla. Konkurenčná spoločnosť vyfúkla zamestnávateľovi kontrakt na severovýchode Nórska, kde som jazdil a na ktorý som sa spoliehal. A hoci sa ma snažili upichnúť inde, po dlhom čakaní sa zistilo, že z toho nič nebude a medzitým už bolo neskoro vybavovať niečo inde, tak som zostal visieť na Slovensku. Na leto by som sa mal vrátiť.

Rátate vo svojich plánoch s koronou?

Tajne sa spolieham na to, že aspoň niečo z letnej sezóny sa ešte bude dať zachrániť, ale pomaly sa začínam zmierovať s predstavou, že možno aj leto presedím doma. Inak netuším, čo bude. Moja práca závisí od turistického ruchu.

Vaše knihy majú schopnosť obrusovať predsudky. Na obidvoch stranách. Čitateľom ukázali, že aj vodič autobusu vie byť ľudská bytosť a na druhej strane, že autobusár môže voziť cestujúcich rád, aj keď ich nazýva výrazom „substrát“. Navyše ste dôkazom, že šoférovať busy nemusí byť nuda a ani za trest. Vás to ešte stále za volantom baví?

Keď som si robil vodičák, bral som to tak, že to bude na rok, na dva, ale drží ma to stále aj o pätnásť rokov neskôr. Viem si pokojne predstaviť, že by som šoféroval autobus až do dôchodku.

Čo vás pri tom drží?

Mám slabosť pre dopravu. Niečo na tom odvetví ma jednoducho priťahuje. Ťažko sa mi popisuje, čo presne to je. Človek je vonku a je medzi ľuďmi, je stále v pohybe, nesedí v kancelárii a nemyslí stále na to isté. Len si musí dobre vybrať zamestnávateľa. Asi by ma ubíjalo, keby som robil v bratislavskej MHD. Ale voziť turistov a vymetať dediny je fajn.

Pritom veľmi dobre viete, že to nie je práve statusová profesia. Zažili ste, keď sa s vami rozchádzala priateľka a hovorila, že „ona s blbým autobusárom čas strácať nebude“.

To bol problém expriateľky, nie profesie. Ale máte pravdu. Spoločenská prestíž vodiča autobusu sa blíži nule.

K čomu ešte treba pridať rozšírené klišé o tom, že typický autobusár je mrzutý odľud.

Pritom by sa človek čudoval, akí rôzni ľudia sedia za volantom. Drvivá väčšina z nich sa nijako nevymyká z priemeru, a ak má niekto o nich nejaké snobské predstavy, tak to svedčí o ňom a nie o nich. Samozrejme, nájdete medzi autobusármi, slušne povedané, nestabilných jedincov.

Mám kopec kolegov, ktorí by lepšie urobili, keby zmenili povolanie, aby si mohli zajazdiť s veľkými autami a pritom ich neotravovali cestujúci ľudia, ktorí im lezú krkom. Sú také povolania. Najmä dnes si nemyslím, že je problém zmeniť povolanie, ak to niekto chce.

Keď bol Slovák donedávna na návšteve v nórskom Osle, mohol si byť jednou vecou takmer istý: keď nastúpi do vozidla hromadnej dopravy, odvezie ho Slovák, prípadne to bude Poliak. Ešte stále v Škandinávii pracuje tak veľa našich vodičov a vodičiek?

Je ich

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Rozhovory

    Kultúra

    Teraz najčítanejšie