Denník N

Pozeráte a odmietate uveriť. Vo filme o korupcii zdravotníctva, ktorá viedla k pádu vlády, je všetko skutočné

Novinári hrajú sami seba - Cătălin Tolontan a Mirela Neag. Foto - HBO
Novinári hrajú sami seba – Cătălin Tolontan a Mirela Neag. Foto – HBO

Ak sa vám zdá slovenské zdravotníctvo v rozklade, tento film vás utvrdí v tom, že Rumuni sú na tom omnoho horšie. Collective je detektívka a nemocničný horor aj politický triler, ale je to dokument. Tento týždeň mal na HBO mimoriadnu premiéru.

Slovensko sa postavilo po vražde dvoch mladých ľudí statočne pred zrkadlo a to, čo tam uvidelo, bol nefunkčný, unesený, mafiánsky štát. Aj Rumunsko si prechádza nie odlišným procesom, ktorý sa začal už pred piatimi rokmi. A podobne ako v prípade Slovenska aj na jeho začiatku bola „čierna labuť“, ako je vo zvyku nazývať prevratnú nepredvídateľnú udalosť.

V noci 30. októbra 2015 začalo v nočnom klube Colectiv v Bukurešti horieť. Na mieste a bezprostredne po nešťastí si požiar vyžiadal 27 životov prevažne mladých ľudí, ktorí sa prišli zabávať na vystúpenie kapiel s pyrotechnickou šou. Ďalších 37 ľudí zomrelo v nemocnici do dvoch týždňov na následky zranení, čím sa počet obetí požiaru vyšplhal na číslo 64.

Tento príbeh priniesli svetové médiá a jeho základné obrysy vykreslili zhruba takto: pri vyšetrovaní a hľadaní vinníkov vyšlo najavo šlendriánstvo berúce dych a porušenie noriem. Podnikateľ, ktorý nočný klub prevádzkoval, nedodržal protipožiarne opatrenia, úrady ho nemali skolaudovať a vydať povolenie na prevádzku.

Lenže to urobili, a keď celý klub ľahol popolom, stal sa v krajine oprávnene symbolom korupcie, ktorá viedla k smrti desiatok ľudí. A požiar odštartoval reťazec udalostí, ktorý viedol až k demisii vlády.

Dokudráma z východnej Európy

Nespokojní ľudia vyšli masovo do ulíc a donútili sociálnodemokratický kabinet odstúpiť. Upokojiť situáciu mala úradnícka vláda, ktorá dostala jednoročný mandát, aby krajinu doviedla k predčasným voľbám. Podstatné je, že v tom čase už dávno nešlo o požiar v nočnom klube, ale o korupciu obludných rozmerov, na ktorú sa nechytá ani správa z Kočnerovej Threemy.

Alexander Nanau bol pri tom s kamerou

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmové recenzie

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie