Denník N

Patria k najohrozenejším skupinám, no nemôžu byť v karanténe. Ako žijú ľudia bez domova v čase pandémie

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Pouličné časopisy a ich predajcovia po celom svete zažívajú bezprecedentnú krízu. Ulice, železničné stanice či podchody sú prázdne a ľudia bez domova, ktorých jediným príjmom je predaj pouličného časopisu, tak prišli o svoje jediné živobytie.

Ako koronavírus zmenil život ľudí, ktorí žijú na ulici, prečo sú najzraniteľnejšou skupinou obyvateľstva, a ako im môžeme pomôcť hovorí Sandra Pazman Tordová, šéfredaktorka celoslovenského pouličného časopisu NotaBene a štatutárna zástupkyňa OZ Proti prúdu.

Ako sa zmenil vašim klientom život po vyhlásení karantény?

Dosah pandémie koronavírusu na predajcov je ničivý. Rapídne im klesol predaj, niektorí predajcovia hovoria až o 70-percentnom poklese. Následkom toho sa ocitli v zúfalej situácii, pretože nevedia z čoho si zaplatiť základné veci ako ubytovanie, potraviny či lieky. Už dvanástim predajcom v Bratislave aktuálne pomáhame, aby v tejto chvíli neprišli o strechu nad hlavou, ktorú si tak ťažko vybojovali. A pribúdajú ďalší. 67 percent predajcov v Bratislave si vďaka NotaBene platia bývanie v komerčnej ubytovni alebo v prenajatej izbe či v nájomnom byte. Teraz aj im hrozí, že oň prídu práve v situácii, keď sa občanom odporúča zostať čo najviac v bezpečí svojich domovov.

Ľudia bez domova sú väčšinou starší ľudia, často so zdravotnými problémami. Sú teda ohrozenejší?  

Sú výnimočne zraniteľní. Ľudia bez domova patria k najohrozenejším skupinám obyvateľov, ktorých táto kríza zasiahne najviac. Až dve tretiny našich predajcov tvoria ľudia nad  50 rokov a mnohí trpia vážnymi zdravotnými problémami, srdcovo-cievnymi ochoreniami a cukrovkou a mali by sa v tomto čase najviac chrániť. Kam však majú ísť, keď im niekto odporučí izoláciu a karanténu? Kam majú ísť, keď ich niekto pošle preč z ubytovne pre zvýšenú teplotu? Každý druhý predajca má problém s bývaním a potrebuje pomoc s potravinami a rúškami.

Máte od nich správy, ako vnímajú situáciu v uliciach? Správajú sa k nim ľudia inak? 

Hovoria, že v uliciach cítiť strach, ľudia si držia od seba veľký odstup. Niektorí predajcovia už boli nútení siahnuť na našetrené úspory, ktoré mali u nás uschované. Niektorí si ešte držia pozitívny pohľad a snažia sa aj svojich zákazníkov povzbudiť. Napríklad pani Helenu, ktorá predáva už od šiestej ráno pri Bille na Muchovom námestí, poslal „esbéeskár“ predávať von, no ona to vníma pozitívne, lebo je na čerstvom vzduchu. Podľa Heleny sa ľudia k nej správajú tak isto ako inokedy. Ona sa ich snaží povzbudzovať a priať im dobré zdravie. Je optimistka a nepripúšťa si strach, lebo ako vraví – tým sa stráca imunita.

Boli niektorí predajcovia nútení úplne ukončiť predaj časopisu? 

Šéfredaktorka NotaBene Sandra Tordová.
Foto – NotaBene/Marcel Pazman

Predaj z dôvodov prevencie o svoje zdravie zatiaľ ukončilo 20 percent predajcov, ale ich počet stúpa. Jednému predajcovi odporučil skončiť predaj už skôr jeho lekár pre obštrukčnú chorobu pľúc. Niektorí sú však na predaj časopisu odkázaní, lebo je to ich jediná možnosť, mnohí živia ďalších členov domácnosti alebo sa starajú o chorého člena rodiny, o mamu či o deti. To je aj jeden z dôvodov, prečo robíme zbierku – aby si mohli udržať ubytovanie a mali prostriedky na prežitie a nemuseli predávať a vystavovať sa riziku.

Mnohí predajcovia žijú v ubytovniach, kde musia platiť nájom. Ako reagujú na novú situáciu majitelia ubytovní?  

Kontaktujeme aj ubytovateľov, zväčša majiteľov komerčných ubytovní, aby nám dali vedieť, keď bude hroziť, že prídu o bývanie, aby sme pomohli klientovi zaplatiť. Ako organizácia pracujúca s ľuďmi bez domova sme vyzvali aj krízový štáb pri ministerstve vnútra, aby zabezpečil ochranné prostriedky pre organizácie tohto druhu. A hlavne, aby hľadali riešenie na ubytovanie pre ľudí bez domova odkázaných na karanténu a izoláciu. A prioritne, aby ponukou ubytovania chránili pred nákazou aj tých zdravých ľudí bez domova, ktorí sú zo skupiny najviac ohrozených – to sú seniori alebo tí, čo majú cukrovku či srdcovo-cievne choroby. Slovensko v súčasnosti dopláca na nedostatok ubytovacích služieb pre ľudí bez domova, a nedovoľme, aby na to doplatili tí najzraniteľnejší, najmä starí a chorí ľudia bez domova, ktorí by sa najviac mali chrániť v bezpečí domova.

Nakoľko sú predajcovia informovaní o situácii? 

O rizikách koronavírusu a prevencii ich informujeme pri návšteve výdajne NotaBene, telefonujeme každému predajcovi a zisťujeme ich potreby.

Výdajňa NotaBene na Karpatskej teda zostala otvorená a stále poskytuje ľuďom bez domova služby?

Výdajňu sme nezatvorili, chceme byť k dispozícii predajcom v čase, keď nás najviac potrebujú. A, samozrejme, sa snažíme zabezpečiť maximálne možnú bezpečnosť a ochranu pre pracovníkov a klientov. Bezpečnostné opatrenia sme konzultovali s epidemiologičkou, ktorá osobne navštívila organizáciu a pomohla nám nastaviť ich. 

Výdajňa NotaBene je otvorená trikrát do týždňa: v pondelok, v stredu a v piatok od 8. do 16. hodiny, okrem obednej prestávky. Počas celého týždňa sme v intenzívnom kontakte s predajcami aj telefonicky a zisťujeme, či sú v poriadku a s čím potrebujú pomôcť. Zo 130 aktuálnych predajcov máme informácie od 50 a kontaktujeme aj ďalších. Zatiaľ sú všetci oslovení predajcovia zdravotne v poriadku, no finančný stres pociťuje každý z nich.

Majú vaši klienti možnosti umyť si niekde ruky, dezinfikovať veci? 

Predajcovia si povinne umývajú ruky alebo použijú dezinfekčný gél pri návšteve výdajne NotaBene. Na ulici je to komplikovanejšie, mnohí stratili prístup k toalete, lebo pri ich predajných miestach zavreli spriatelené prevádzky, kde im dovolili chodiť na potrebu. Zháňame malé dezinfekčne gély, ktoré by mohli mať pri sebe.

Predajcom odporúčate, aby nepredávali NotaBene na ulici, ak nemusia. Čo však, keď sa rozhodnú naďalej predávať? 

Pre tých, čo stále ešte predávajú, sa snažíme maximalizovať bezpečnosť cez ochranné prostriedky. Nariadenie pre všetkých predajcov je, že musia mať pri predaji tvár prikrytú rúškom alebo inou ochrannou pomôckou. Časopisy sú balené po jednom kuse – prvýkrát sme pristúpili k zabaleniu časopisov do fólie, čo znamená, že zákazník má po rozbalení čistý časopis.

V Bratislave najnovšie rozdávame predajcom rúška – jednorázové aj plátené na viacnásobné použitie a už od minulého týždňa aj rukavice. Už od začiatku marca sme zaviedli umývanie rúk, informujeme predajcov, máme plagáty o umývaní rúk a dezinfekčný gél. Vyzývame k štedrosti voči predajcom, ktorí sú stále v uliciach, aby ich ľudia podporili peniazmi, ako sa len dá.

Čo ak príde klient, ktorý má známky ochorenia?  

Máme špeciálnu miestnosť na izoláciu. Niekoľkokrát denne dezinfikujeme priestory, pracovníci používajú rukavice a respirátory. Zohnali sme zatiaľ len pár kusov a ich nedostatok výrazne brzdí našu pomoc klientom. Minimalizovali sme kontakt pri kúpe časopisu – výdaj časopisu sa koná cez výdajné okienko tak, aby bol chránený pracovník aj predajca.

Väčšina pracovníkov, ktorých náplň to umožnuje, už pracujú na home office. Sociálni pracovníci sú vo výdajni vo dvojiciach a striedajú sa po týždni. V rámci prevencie sme služby naplánovali tak, aby mali rozostup minimálne sedem dní, aby sme zachytili prípadný prenos vírusu a vystavili tak riziku čo najmenej kolegov a zabezpečili kontinuitu pomoci v prípade ochorenia. Ostatní sociálni pracovníci obvolávajú klientov a robia základný screening ich situácie, aby sme vedeli na čo zamerať našu ďalšiu pomoc a poradenstvo.

Koľko vás tieto opatrenia stoja? 

Jedna vec sú drahé respirátory a dezinfekčné prostriedky, druhá vec je pomôcť predajcom, aby nestratili bývanie a prežili toto náročné obdobie. Ťažko úplne presne vyčísliť sumu, ktorá by pomohla predajcom prekonať túto krízu, lebo nevieme ako dlho bude trvať. Priemerné mesačné náklady predajcov na bývanie v Bratislave (ubytovne, nájom) je 173 eur, to je 22 500 eur ročne. Plus potraviny a lieky. Naším aktuálnym cieľom je zabezpečiť tieto potreby minimálne na dva mesiace. V súčasnosti skúmame a sumarizujeme potreby predajcov v Bratislave. Spolupracujúce organizácie, ktoré distribuujú NotaBene v iných mestách, zisťujú potreby tamojších predajcov. Táto situácia vážne ohrozuje aj chod a existenciu celej organizácie, nakoľko skoro polovica našich príjmov pochádza práve z príspevkov za časopis.

Máte správy o tom, ako pandémia zasiahla podobné časopisy v zahraničí? 

Už osem pouličných časopisov nevydalo ďalšie číslo. Je to celosvetová kríza, ktorá otriasa existenciou pouličných časopisov, nikdy som si nemyslela, že je možné, že sa to takto jednoducho a rýchlo môže stať. Že niečo, čo funguje 20 rokov a podporuje stovky ľudí v núdzi, sa môže lusknutím prsta rozsypať. Sú to pre náš tím ťažké časy, mnohí pracujeme naplno každý deň aj 12 a viac hodín, vyhodnocujeme situáciu a dohodujeme postupy.

Uvažujete aj o dlhodobejších zmenách v štruktúre pomoci predajcom? Ak bude karanténa trvať niekoľko mesiacov, predajcovia môžu stratiť svoj základný príjem z pouličného predaja na dlhý čas.  

Riešime krízovú transformáciu služby a hľadáme iné prostriedky, ako klientov dlhodobo podporiť v čase krízy, keď nebude možné predávať časopis. Reálne hrozí, že už aprílové číslo časopisu vyjde len online.

Chceme nájsť spôsob, ako preniesť časopis do online sveta tak, aby ľudia mohli adresne podporovať naďalej konkrétnych predajcov tak, ako boli zvyknutí. Aby s NotaBene nestratili kontakt, aby sme mohli nadviazať, keď sa to najhoršie skončí. Ktokoľvek by nám v tom vedel pomôcť alebo poradiť, oceníme to.

Čo vám v tejto situácii pomôže najviac? 

Všetky naše snahy smerujú k jedinému cieľu: aby sme našim klientom pomohli udržať si počas tejto krízovej situácie bývanie a mohli uspokojiť svoje základné potreby. Nenechajme ich padnúť znovu na dno, z ktorého už toľkokrát vstávali. Spustili sme krízovú zbierku „SME S VAMI“. Finančne prispieť môžete jednoducho na stránke Pomáhať je ľahké. Z vašej podpory budeme môcť zaplatiť ubytovanie, potraviny a lieky pre 130 predajcov v Bratislave a ochranné prostriedky pre klientov a pracovníkov v prvej línii.

Ochranné pomôcky a finančnú pomoc s cieľom udržať si bývanie chceme zabezpečiť aj pre predajcov z ďalších 18 miest Slovenska, kde NotaBene distribuujú partnerské organizácie. Najväčšia pomoc je, keď ľudia podporia našu zbierku.

Môžu vám ľudia pomôcť aj konkrétnymi vecnými darmi? 

Pomôžu nám tiež malé balenia dezinfekčných gélov pre predajcov a potrebujeme približne 80 telefónov – rozdáme ich predajcom, ktorí telefóny nemajú a skúsime pre nich zabezpečiť SIM-ky od operátorov, aby sme s nimi ostali v kontakte. Snažíme sa vyrokovať s operátormi bezplatnú linku, aby sa nám predajcovia dovolali v prípade akútnej krízy. Ak nám ich môžete darovať, kontaktujte nás, prosím, na pomahatjelahke@notabene.sk. Každý kus nám umožní pomôcť denne desiatkam ľudí v núdzi. Vďaka ochotným podporovateľom a ľuďom z Veselých rúšok sa nám podarilo zohnať plátenné rúška na opakované použitie. Ďakujeme všetkým, ktorí nám doteraz ponúkli pomoc. Potrebujeme ju viac než inokedy.

Ako môžete pomôcť predajcom Nota Bene?  

  • Kúpte si časopis od svojho lokálneho predajcu.
  • Prineste potrebné veci priamo do výdajne NotaBene na Karpatskej ulici 10 v  Bratislave. Otvorená je v pondelok, stredu a piatok od 8:00 do 12:00 a od 13:30 do 16:00, vstup je z dvora. Potrebné sú rúška, dezinfekčné prostriedky, ochranné prostriedky, respirátory.
  • Zavolajte na 0911 209 559 (Boris), napíšte na pomahatjelahke@notabene.sk, alebo na www.facebook.com/casopisnotabene a spýtajte sa, ako môžete aktuálne pomôcť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Koronavírus

Slovensko

Teraz najčítanejšie