Denník N

Šéf RegioJetu: Len vďaka korupčníkovi Ficovi sa náš plán rozsypal

Foto: N - Tomáš Benedikovič
Foto: N – Tomáš Benedikovič

RegioJet pripúšťa, že by do roka mohol z trate Bratislava – Košice odísť. Biznis plán sa podľa jeho šéfa Radima Jančuru rozsypal pre bezplatné cestovanie.

Ešte v polovici decembra nešetril majiteľ RegioJetu Radim Jančura sebavedomím. Jeho vstup na trať Bratislava – Košice sprevádzali hudobníci aj lístky za deväť eur. Po mesiaci RegioJet pripustil zdražovanie a naznačuje, že v krajnom prípade môže linku aj zrušiť. Hlavný problém má s bezplatným cestovaním pre študentov a dôchodcov, ktoré sa na žlté expresy RegioJetu nevzťahuje. Premiéra Fica pre tieto zľavy nazýva „korupčníkom“.

Keď som cez sviatky cestoval vašimi vlakmi do Košíc, vždy bolo v kupé plno, aspoň pri zbežnom porovnaní so štátnymi IC vlakmi. Darí sa vám zatiaľ?

Na počet cestujúcich máme výsledky výborné. Odhadujeme, že v porovnaní s IC-čkami vozíme štyrikrát viac ľudí. Aspoň takéto čísla sa nám ukazujú, keď sledujeme internetové rezervácie. Keď porovnáme náš podvečerný spoj z Bratislavy, využíva ho až šesťkrát viac ľudí než IC spoj, ktorý vyráža krátko predtým.

Ale predsa len: vo vašich vlakoch občas nefunguje toaleta, niekedy sa nekúri, vypadáva WiFi. Sú to zatiaľ len detské choroby, ktoré postupne odstránite?

Áno, keď boli teraz mrazy devätnásť stupňov pod nulou, naozaj mnoho toaliet zamrzlo. Pre nás to bola istá slovenská odlišnosť. Keď jazdíme medzi Prahou a Ostravou, nestretávame sa s takými mrazmi, ako keď jazdíme pod Tatrami. Dôležité však je, že vo vlakoch máme šestnásť toaliet, takže cestujúci len musia ísť o vozeň ďalej. Toalety mi až tak nevadia, ale vyriešime to.

A ostatné veci?

WiFi kompletne vymeníme v marci. Bohužiaľ, internet bude vypadávať stále, pretože Slovensko je hornaté a zbierame len signál, ktorý je vo vzduchu. Aj s kúrením tiež občas boli problémy. V tomto prípade narážame na to, že slovenská železničná infraštruktúra je nastavená tak, že na trati je asi päťdesiat miest, kde vypadáva prúd. Oveľa väčšie problémy s tým však má rýchlovlak Pendolino Českých dráh, ktorý jazdí do Košíc. A viem, že České dráhy tlačia na ŽSR, aby s tým niečo robili, pretože v súčasnosti musia každú chvíľu reštartovať systémy.

Na jeseň ste ako jedno z lákadiel predstavili vozeň, ktorý má ako prvý v Európe zabudované monitory v sedadlách. Kedy ho nasadíte?

Tento vozeň už jazdí každý deň medzi Prahou a Žilinou. Na Slovensku asi začne jazdiť od marca. V priebehu jari by sme už mali nasadzovať deväť takýchto vozňov, v každej súprave bude jeden.

Vozne so zabudovanými monitormi označuje Jančura za najmodernejšie v Európe. Foto - TASR
Vozne so zabudovanými monitormi označuje Jančura za najmodernejšie v Európe. Foto – TASR

Ďalším vaším lákadlom sú ceny: najlacnejší lístok z Bratislavy do Košíc stojí deväť eur. Ako dlho je táto cena udržateľná?

Myslím, že táto cena zostane stále, ale už len v niektorých spojoch. Spoje, ktoré bývajú plné, budeme musieť zdražiť. Tou cenou musíme motivovať cestujúcich, pre ktorých je päť eur dôležitých, aby využívali menej vyťažené vlaky.

Prakticky to teda bude vyzerať ako?

Napríklad v utorok tá cena zostane, ale vo štvrtok poobede už nie. Cenotvorba bude mať určitú logiku. Klienti podľa nej pochopia, čo je špička a čo takzvané sedlo, a budú sa môcť jednoducho orientovať.

O koľko zdražíte v špičke?

To ešte uvidíme.

Na jeseň ste tvrdili, že budete o štvrtinu lacnejší ako bežné rýchliky, ktoré stoja necelých devätnásť eur.

Uvidíme. Už vieme, koľko nám chýba do stavu, aby sme boli na nule. Tým sa musíme riadiť. Určite nebudeme drahší než ZSSK. Môže sa však stať, že najdôležitejšie spoje v piatok a v nedeľu budú jazdiť za maximálnu regulovanú cenu. To môže byť pokojne osemnásť eur v najnižšej triede. Naopak v piatok ráno zlacníme na deväť eur.

Kedy tieto zmeny nastanú?

Tú prvú optimalizáciu zavedieme začiatkom februára.

Ako hlboko pod skutočnými nákladmi dnes jazdíte?

To je trochu naša vec. Mali by ste sa skôr pýtať štátneho dopravcu, ktorý je dominantný na trhu a pod nákladmi byť nesmie.

Nemôžete to ani naznačiť, o koľko ste dnes podnákladoví?

Já vám to nepoviem. Ale je logické, že práve štátny dopravca je podnákladový oveľa viac, keďže má vo vlakoch InterCity štyrikrát menej cestujúcich.

Po zdražení sa už dostanete do zisku?

Myslím si, že pokiaľ by cena deväť eur zostala v polovici našich spojov, tak je to možné. Otázkou však je, či budeme mať dosť cestujúcich. Z toho máme stále strach. Ocitli sme sa totiž v situácii, keď polovica slovenskej populácie môže jazdiť zadarmo, a tá s nami nikdy nepôjde. Napríklad študentom dávame polovičné zľavy, a napriek tomu tvoria len tri percentá našich zákazníkov. Síce s nami jazdia z Košíc za 4,50 eura, ale chápem, že ani to ich neláka, pretože za to majú pár pív.

Bezplatné cesty pre študentov a dôchodcov sú teda pre vás veľký problém.

Sú hlavným dôvodom mojej neistoty, či sa dostaneme do zisku. ZSSK dnes dostane za študenta, dieťa i seniora plnú kompenzáciu, čo predstavuje na celej trase nádherných 18,76 eura, bez toho, aby sa musela snažiť. Len vďaka korupčníkovi Ficovi sa náš biznis plán rozsypal. Preto musíme naše ceny optimalizovať, niektoré vlaky zdražiť, ale niektoré i zlacnieť. Fico je najväčší korupčník na Slovensku, pretože volebná korupcia je najnebezpečnejšou formou korupcie. To si vždy obhájim i pred súdom.

Šéf RegioJetu si nie je istý, či bude v jeho vlakoch dosť cestujúcich. Foto N - Tomáš Benedikovič
Šéf RegioJetu si nie je istý, či bude v jeho vlakoch dosť cestujúcich. Foto N – Tomáš Benedikovič

Takže aký je váš aktuálny biznis plán? Medzi Bratislavou a Košicami už vypravujete tri páry spojov. Postupne ste ich mali mať päť. Platí to?

To je otázka. Určite by sme chceli začať od marca prevádzkovať nočný spoj. Od júna sme v špičkách plánovali posilový vlak z Martina, ktorý by dorazil do Bratislavy o deviatej ráno. Čo by bol ideálny spoj pre ľudí, ktorí cestujú za biznisom alebo do škôl. Lenže keď sme tento plán prezentovali, tak sa nejakým zázrakom v cestovnom poriadku objavil rovnaký spoj z objednávky štátu.

Nehrozí, že skončíte tak trochu ako aerolinky Sky Europe, ktoré lietali s pasažiermi za nízke ceny a potom skrachovali?

Pozrite sa, v Česku na trase Praha – Ostrava sme už ako jediný dopravca v zisku. Trvalo to tri roky, prerobili sme veľa peňazí, ale zvládli sme to. Ja nie som cvok. Keby som na Slovensku nemal dosť cestujúcich a nevidel svetlo na konci tunela, tak, samozrejme, sa dá za rok z tej linky odísť. To sa môže stať, pokiaľ by pasažieri chýbali. Verím však, že budú.

ZSSK sa s vami pustila do boja o zákazníka a v polovici decembra zlepšila služby v expresoch InterCity. Zaskočilo vás to?

ZSSK pridala dve nové triedy: takzvanú triedu 1 plus a 2 plus. Keď sa však pozriem do rezervačného formulára, bežne ju využívajú len nejakí štyria cestujúci. To sú úplne mŕtve triedy. ZSSK totiž vôbec nepochopila, čo od nej ľudia chcú.

V akom smere?

Až doteraz boli drahí a teraz zaviedli drahší segment. Lenže žiadne triedy 1 plus a 2 plus si klienti neželali. V štátnych vlakoch InterCity bola doteraz dobre vypredaná obyčajná druhá trieda, zatiaľ čo jednotkou cestovalo tak tridsať ľudí. A teraz pre tých tridsať cestujúcich vytvorili ďalšie dve triedy. To je úplne zlá filozofia. Radšej mali vymyslieť lepší servis pre tú masu, ktorá cestuje druhou triedou.

Ale aj to predsa nastalo – ZSSK začala aj v druhej triede v IC vlakoch roznášať cestujúcim balenú vodu a dennú tlač.

To začala, ale je otázka, či to bude stačiť. ZSSK vedela už od februára minulého roku, že sa chystáme na Slovensko. Už vtedy s tým mala začať. Namiesto toho zmeny zaviedla až v deň nášho príchodu, takže sa pustila do prehraného boja.

Okrem toho však ZSSK vo vlakoch InterCity zaviedla aj pohyblivé ceny. Malo to na vás dopad?

Áno, ZSSK nasadila predátorské ceny. Vo vlakoch InterCity predtým jazdili za 20 až 24 eur v druhej triede, teraz bežne za pätnásť eur. My máme tri triedy a naša stredná trieda „Relax“ konkuruje práve IC-čkam. V tejto triede sme mali jazdiť za osemnásť eur, nakoniec sme ju však znížili na 14,90 eura.

Takže sa ukázalo, že niektoré z tých zmien, ktoré zaviedla ZSSK, nie sú až tak bezzubé.

Samozrejme, že táto vec na nás vplyv mala. Keď totiž chceme byť najlepší, musíme mať najlepší servis a nižšiu alebo rovnakú cenu. Takže to nám urobilo čiaru cez rozpočet. Lenže oni sa tým zároveň dopustili veľkej chyby smerom k Protimonopolnému úradu. Preberajú tým totiž zodpovednosť za moje straty. Začali jazdiť oveľa hlbšie pod nákladmi, čo ako dominantný dopravca robiť nemôžu. Pokiaľ im to Protimonopolný úrad dokáže, tak my si jednoducho môžeme nechať spočítať spôsobenú škodu.

To znamená, že sa pre ZSSK obrátite na Protimonopolný úrad?

Áno, to je už isté. V Česku sa zachovali hlúpo České dráhy, keď svojho času znížili ceny týždeň po našom vstupe. ZSSK ich znížila dokonca v deň nášho vstupu, takže sa zachovali ešte hlúpejšie. A už vôbec nerozumiem, ako mohli sľúbiť, že klientom budú i vracať peniaze.

Pokiaľ by ste teda uspeli na Protimonopolnom úrade, budete žiadať kompenzácie?

Keď dáme podnet, tak úrad sa bude pýtať ZSSK na ich príjmy, náklady či počet cestujúcich. My na to rozhodnutie buď budeme čakať, alebo môžeme kedykoľvek prísť so žalobou na náhradu škody. Vec sa má tak, že pokiaľ je ZSSK podnákladová, tak vlaky InterCity musí zrušiť. Ich obrat z cestujúcich sa v tom prípade stáva škodou, ktorú nám spôsobila.

Zjavne nepôjde o jediný spor, ktorý vás na Slovensku čaká. Ďalšie ťahanice máte pre autobusovú linku, ktorú chcete prevádzkovať na linke Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Bolo nutné inštalovať billbordy, na ktorých tvrdíte, že župani v Bratislave a Nitre sú zodpovední za korupciu a klientelizmus?

Ja som sa stretol s klientelizmom a cítil som potrebu to povedať. Verím, že teraz sa mi to už nestane.

Na korupciu a klientelizmus upozorňuje RegioJet bilbordami. Foto N- Tomáš Benedikovič
Na korupciu a klientelizmus upozorňuje RegioJet bilbordmi. Foto N- Tomáš Benedikovič

Nemáte však pocit, že ste konfrontačný už príliš? Primátora Nitry, ktorý vás v meste nechcel, ste označili pred novinármi za „hlupáčika“.

Ale ja si myslím, že je hlupáčik. Pretože do toho nesúhlasu s našou linkou ho naviezla konkurenčná firma Arriva. Oni si našli hlupáčika, ktorý im takúto vec podpísal.

Čo je možno horšie, primátora Nitry Dvonča ste v tlačovej správe označili za „súdruha“ a „eštebáka“.

On sa správa ako súdruh, ktorý sa snaží rozhodovať ako v časoch centrálneho plánovania. A správa sa ako eštebák.

Vy ste však v tlačovej správe priamo tvrdili, že je eštebák, čím ste narážali na to, že je vo zväzkoch ŠtB. Lenže on je vo zväzkoch ako „dôverník“, čo nemuselo znamenať vedomú spoluprácu.

Dôverník bol človek, ktorý podával informácie agentom. Treba len vedieť, či to robil vedome alebo nevedome. Vo väčšine prípadov to bolo vedome.

Máte však dôkaz, že by pán Dvonč spolupracoval vedome?

To, samozrejme, nemám. Jeho spis bol zlikvidovaný, takže sa to nedá zistiť.

Pod pojmom eštebák sa rozumie udavač. Je fér uchýliť sa až k takýmto označeniam?

Nemôžem dokázať jeho vinu, on nemôže dokázať svoju nevinu. Dobre, pokiaľ to vyznelo, že takýmto spôsobom spolupracoval s ŠtB, tak to beriem späť. Myslím si však, že ako aktívny komunista, ktorý pracoval na rektoráte poľnohospodárskej vysokej školy, o tom s najväčšou pravdepodobnosťou vedel. (Dvonč sa k svojmu zväzku vyjadril už pred niekoľkými rokmi. Povedal, že s ŠtB nikdy vedome nespolupracoval – pozn. red.).

Musíte byť až takto osobný?

Pozrite sa, to malo nejaký vývoj. Najprv som videl jeho list, ktorý bol veľmi podobný listu Arrivy. Na základe toho nás dvaja župani odmietli. Pritom každá jeho veta v tom liste bola lživá.

Inšpirujete sa trochu Ryanairom? Jeho majiteľ Michael O’Leary tiež robí hurhaj všade, kde príde.

Ryanair postupuje inak. Príde za politikmi a navrhne im: páni, ja do vášho mesta urobím luxusnú linku a priveziem vám turistov. To však nebude zadarmo, zaplatíte mi bilbordy a zaplatíte mi za každého turistu. Robí to kamarátsky.

Vy kamarát byť nechcete?

Tiež chcem byť kamarát. Aj tu, na Slovensku, keď rokujem s malými úradníkmi, tak sú v pohode. Ale keď som narazil na šéfov dopravy na niektorých krajských úradoch, tak sa mi vysmiali do tváre. Vy pritom s politikom môžete komunikovať tromi spôsobmi: buď ho podplatíte, leziete mu do zadku, alebo sa stanete jeho nepriateľom. To tretie riešenie síce funguje najhoršie, ale pretože som bojovný typ, tak mi vyhovuje.

Teraz najčítanejšie