Z Londýna do Gabčíkova: V karanténe sme už štvrtý deň, nevieme, kedy nás otestujú, ani ako dlho tu budeme

Na letisku s kamarátkou, s ktorou sme teraz ubytované v Gabčíkove. Foto - archív P. Z.
Na letisku s kamarátkou, s ktorou sme teraz ubytované v Gabčíkove. Foto – archív P. Z.

[Tip: Odoberajte na mobil notifikácie na najdôležitejšie správy o koronavíruse. Stiahnite si bezplatnú spravodajskú aplikáciu Minúta po minúte pre iPhone alebo Android.]

Spolu s kamarátkou patríme k tým ľuďom, ktorým štát pomohol dostať sa domov. V sobotu večer sme prileteli z Londýna do Bratislavy, a hneď nato nás previezli do Gabčíkova. Odvtedy nevieme, čo nás čaká, ani ako dlho tu budeme.

Do Gabčíkova som prišla zo Škótska, kde študujem neurovedu na University of St. Andrews. V škole akurát začínali jarné prázdniny, ale neplánovala som ísť domov, lebo tu pracujem, aj robím výskum. A keďže Škótsko ešte nezavádzalo žiadne bezpečnostné opatrenia na ochranu pred koronavírusom, chcela som zostať.

Slovensko však následne zatvorilo hranice aj letiská a od univerzity nám prišiel email, že sa všetko ruší a keď môžeme, nech ideme domov.

Spojili sme sa s ambasádou a požiadali ju o pomoc. Takmer nič nám však nevedeli povedať. Dali nám len jednu radu, nech radšej letíme do Budapešti, pretože viedenské letisko čoskoro zavrú. Počúvla som ich, kúpila som si lístok do Budapešti, ale na palubu ma nevpustili. Krajina už povoľovala len návrat Maďarov späť domov. Slováci, ktorí v tom istom čase leteli do Viedne, sa domov ešte dostali. Takže aj tá jediná rada od ambasády sa nakoniec ukázala ako zlá.

Ambasádu sme preto požiadali o repatriáciu. Inak by sme sa už domov nedostali. Najprv nám ponúkali odvoz autobusom, lístok mal stáť 100 až 130 eur. Cez známych sme sa však v tom istom čase dozvedeli, že ambasáda už rokuje s charterovými spoločnosťami a plánuje vypraviť aj lietadlo, tak sme sa rozhodli počkali naň. Na stránke charterovej spoločnosti sme lístky našli skôr, než nás o nich informovala ambasáda. Lístky stáli 330 eur.

Pristátie na letisku v Bratislave a cesta autobusom. Foto – archív P. Z.

Všetko sa zbehlo veľmi rýchlo. Vo štvrtok v noci sme si zabukovali let na Slovensko, v piatok ráno sme leteli zo Škótska do Londýna a v piatok večer sme už boli v Gabčíkove.

Na bratislavskom letisku, kam sme dorazili okolo desiatej večer, na nás čakali tri autobusy. Spolu s kamarátkou sme nastupovali posledné. Batožinu nám už vodič medzitým naložil do jedného z autobusov. Prišiel za nami policajt a povedal nám: „Nebojte sa, rýchlo si nastúpte, všetky autobusy aj tak idú tým istým smerom.“

Ale nakoniec to tak nebolo. Dva autobusy

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

• vláda oznámi, či pred Veľkou nocou sprísni opatrenia, Matovič zvažuje aj zákaz vychádzania
  • Slovensko má 471 potvrdených prípadov nákazy, za piatok pribudlo 21, vykonali 1889 testov
  • vláda podpísala zmluvu na 300 nových ventilátorov, s bankami sa dohodla na odklade splátok úverov, NR SR schválila odklad odvodov pre SZČO a zamestnávateľov
  • deti podľa Matoviča zostanú doma až do konca júna