Denník N

Kultúra sa nedá robiť cez počítač, radia ministerke Milanovej odborníci z kultúry

Ministerka kultúry Natália Milanová počas preberania úradu. Foto - TASR/ Michal Svítok
Ministerka kultúry Natália Milanová počas preberania úradu. Foto – TASR/ Michal Svítok

Zuzana Mistríková, Zora Jaurová, Marek Adamov, Emil Horváth, Zuzana Ivašková a ďalší odpovedajú na otázku, čo by podľa nich mala urobiť nová ministerka Natália Milanová (OĽANO) pre kultúru v čase koronavírusu.

Marek Adamov, Stanica, Nová Synagóga, Žilina

Bez práce a príjmu zostali tisíce ľudí, ktorých živobytie závisí od živého výkonu – nejde len o umelcov, ale aj kurátorov, dramaturgov, produkčných, technikov, grafikov a ďalších. Väčšina z nich sú živnostníci a slobodné povolania či jednoosobové firmy a nemôžu ísť ani na úrad práce. Nová ministerka kultúry by mala žiadať o to, aby dostali priamu podporu – ideálne aspoň 70 % z doterajšej priemernej odmeny, ktorú mali. Všetci, ktorí nemôžu svoje povolanie vykonávať podobne ako zamestnanci firiem, ktoré nemôžu fungovať z dôvodu karantény a opatrení vlády. Keď neskrachujú, štátu sa to oplatí – kultúrny a umelecký život nebude potrebovať rekonvalescenciu a rozbehne sa okamžite (už sa neviem dočkať).

Druhý a rovnako dôležitý krok je podobným spôsobom podržať prevádzku a infraštruktúru – kultúrne inštitúcie, verejné i nezávislé kultúrne centrá, kluby, galérie – opäť jasnými percentami z ich bežného prevádzkového rozpočtu v rovnakom období minulého roka. Pretože veľa zo zatvorených kultúrnych a umeleckých centier už nemusí nikdy otvoriť a to bude oveľa drahšie ako krátkodobá rýchla pomoc na prežitie.

Zuzana Mistríková, filmová producentka

Kultúra a kreatívny priemysel – napriek tomu, že ide o zásadný ekonomický sektor (a to nevravím o zásadnej úlohe, ktorú zohráva v súdržnosti spoločnosti) – je z hľadiska relevantných analytických dát na chvoste. Je to dôsledok celých desaťročí, keď politici považovali túto oblasť za „záťaž“, akúsi čiernu dieru, bez reálnej znalosti jej obrovského ekonomického zásahu a zásadného vplyvu na spoločnosť. A preto je hľadanie východísk obzvlášť ťažké.

Všetci vieme, že opatrenia na zmiernenie ekonomických a sociálnych dopadov pandémie treba začať prijímať okamžite. Zároveň však vieme, že musia byť kompetentné.

V oblasti kultúry ide o viacero veľmi odlišných problémov, ktoré treba riešiť. Tým prvým je dosah na tzv. SZČO – a teda osoby, ktoré ostali zo dňa na deň bez akéhokoľvek príjmu. Tento problém sa samozrejme netýka len kultúry, v tej však práve na týchto ľuďoch stojí celý „ekosystém“. Hovoríme o filmových, televíznych štáboch, respektíve štáboch kultúrnych podujatí, o divadelníkoch z neštátnych divadiel a celého radu profesií, bez ktorých sa v kultúre nedá existovať. A táto skupina potrebuje nielen odklad povinností, ale i reálnu pomoc na preklenutie zložitého obdobia. Inak

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Kultúra

    Teraz najčítanejšie