Denník N

Zmenila Ameriku, inšpirovala Slovensko: Wendy Kopp zlákala absolventov Harvardu učiť chudobné deti

Wendy Kopp (1967)
Je zakladateľkou úspešného programu Teach for America, ktorý začal v roku 1989 a rozšíril sa do 36 krajín sveta. Študovala na Princeton Univerity, má štyri deti a žije v New Yorku. V roku 2008 ju prestížny magazín TIME zaradil medzi sto najvplyvnejších ľudí sveta. Foto N - Tomáš Benedikovič
Wendy Kopp (1967) Je zakladateľkou úspešného programu Teach for America, ktorý začal v roku 1989 a rozšíril sa do 36 krajín sveta. Študovala na Princeton Univerity, má štyri deti a žije v New Yorku. V roku 2008 ju prestížny magazín TIME zaradil medzi sto najvplyvnejších ľudí sveta. Foto N – Tomáš Benedikovič

Wendy Kopp hovorí o tom, ako pomohli odsúvaným deťom z chudobných komunít, a aj o tom, čo môže program Teach for Slovakia znamenať pre Slovensko.

Na Slovensku sa v týchto dňoch začal druhý ročník Teach for Slovakia, v ktorom absolventi idú načas učiť do škôl. Všetko začala Wendy Kopp v Amerike, ktorá stojí za programami Teach for America a Teach for All. Rozšírili sa do sveta – aj k nám.

Ako vám vôbec napadlo založiť Teach for America? Čo bolo pôvodnou myšlienkou?

Ako študentku verejnej politiky ma zarážalo, že sa Amerika považuje za krajinu rovných možností, keď ňou naozaj nie je. Veľmi totiž záleží na tom, do akého prostredia sa človek narodí. To potom predpovedá školské výsledky a neskôr aj život ako taký. Toto som chcela zmeniť. V rovnakom čase mojich rovesníkov začali označovať za generáciu „ja“, naším jediným cieľom malo byť zarobiť čo najviac peňazí, ale mňa to nikdy nelákalo. Nešlo totiž o generačnú otázku.

Bolo to o tom, že investiční bankári robili nábory medzi absolventmi univerzít, klopali nám na dvere a snažili sa nás presvedčiť, aby sme si prácu u nich vyskúšali aspoň na dva roky. Tak sa mi to spojilo a začala som rozmýšľať nad tým, čo keby sme talentovaných absolventov začali rovnako agresívne lákať aj na učenie v chudobných komunitách. A budúci lídri by tak prvé dva roky svojej kariéry nestrávili na Wall Street, ale v školách.

Program, ktorý ste založili pred viac ako 20 rokmi, nakoniec trvá dodnes. Zmenilo sa za tie roky niečo v tom, čo ním chcete dosiahnuť?

Základná myšlienka zostala. Téma vzdelania a rovnosti príležitostí je veľmi komplexný problém a myslíme si, že odpoveď musí byť rovnaká ako pri iných náročných výzvach – treba na to nasadiť našich najlepších ľudí. Čo sa zmenilo, je, že za sebou vidíme výsledky. Zmeny v komunitách, s ktorými sme pracovali, sú totiž úplne reálne.

Video: Takto lákal na Teach for Slovakia šéf slovenského Googlu Rasťo Kulich

Dobrým príkladom je hlavné mesto Washington, kde sme začali pred 25 rokmi a v tom čase tam spomedzi všetkých mestských obvodov v Amerike dosahovali úplne najhoršie výsledky. Bolo to tam dokonca horšie ako v niektorých štvrtiach New Yorku.

Dnes ide o najrýchlejšie sa zlepšujúci obvod v krajine, čo teda nikto nikdy nečakal. Za normálnych okolností by sa tam na univerzitu dostalo asi 5 percent žiakov, teraz je to 40 až 50 percent a všetky dokončia strednú školu. Naozaj nikto nečakal, že niečo takéto je možné, a teraz sa to deje. Nie je to zásluha len nášho programu, no ak by ste z rovnice zobrali všetkých ľudí z Teach for America, vyzeralo by to inak. Náš program totiž absolvovali napríklad poslední dvaja školskí komisári, ktorí na systém dohliadali 11 rokov. Tri štvrtiny ich tímu tvorili naši absolventi. Jeden z piatich riaditeľov škôl prešiel naším programom. Rovnako ako viceprimátor pre vzdelanie, štátny komisár pre vzdelanie či lídri mnohých mimovládok. Všetci z nich podporovali zmenu systému.

Do Teach for America sa však nedostávajú len vyštudovaní pedagógovia, ale aj absolventi iných odborov. Nerozumiem, ako môže povedzme vyštudovaný právnik zlepšiť študijné výsledky žiakov.

Na výbere ľudí, ktorých posielame učiť, si dávame veľmi záležať. Tento rok sme napríklad dostali 44-tisíc žiadostí a z nich sme vybrali zhruba 4400 nových učiteľov. Veľa investujeme aj do ich tréningu a podporujeme ich aj počas toho, ako učia.

Základný tréning však trvá len 5 týždňov. Stačí to?

Viete, vo všeobecnosti sa nevie, ako vlastne trénovať učiteľov na ich kariéru. Aj absolventi pedagogiky často cítia, že po štúdiu na univerzite často nie sú na skutočné učenie pripravení. Nie je to len o piatich týždňoch intenzívneho tréningu, za našimi učiteľmi pravidelne posielame trénerov, ktorí im dávajú spätnú väzbu a debatujú s nimi.

Niektoré štáty majú zavedené merania vplyvu učiteľa na žiakov a ľudia z Teach for America sa vždy držia na horných priečkach. Takže namiesto filozofovania by sme sa mali pozrieť na výsledky, ktoré hovoria jasne. Nehovoriac o tom, že skutočný vplyv spočíva v tom, čo sa deje po dvoch rokoch – dve tretiny z absolventov programu zostávajú pracovať vo vzdelávacom sektore, 20 percent ďalších sa vráti k svojim profesiám, no stále sa zaujímajú o školstvo a vylúčené deti a pomáhajú to meniť. Naším cieľom je vytvoriť lídrov, ktorí neskôr budú hnacím motorom zmien.

Bratislava, 7.7. 2015. CEO Teach for America Wendy Kopp. Foto N - Tomáš Benedikovič
Wendy Kopp: Deťom treba určiť cieľ. Foto N – Tomáš Benedikovič

Nebolo by však ešte efektívnejšie, ak by ste sa zamerali len na vyštudovaných pedagógov?

Každý rok sa k nám dostanú aj vyštudovaní učitelia, no my hľadáme hlavne ľudí, ktorí vedia preukázať, že sa nestratia ani v extrémne náročnom prostredí, a ktorí majú líderský potenciál. Nesúvisí to teda ani tak s tým, čo študovali, pretože aj absolventi iných odborov možno pôvodne chceli byť učiteľmi, no nakoniec si zvolili inú cestu. Či už pre to, ako sa naša spoločnosť pozerá na učiteľov, alebo pre finančné tlaky, prípadne rodinu. A to je tiež niečo, čo chceme zmeniť, aby sa naozaj výnimoční ľudia nebáli byť učiteľmi.

Aké kvality by podľa vás mal mať dobrý učiteľ?

Môžem hovoriť len v kontexte výučby v extrémne náročných podmienkach. Ak dáte učiteľov do prostredia, ktoré nefunguje pre deti, musia spraviť to, čo robia skutoční lídri. Musia deťom určiť nejaký cieľ,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie